دکتر موسی پور در آیین معارفه ی سرپرستان پردیس ­های علّامه طباطبایی(ره) و شهید بنت الهدی صدر اردبیل:

اگر بناست دانشگاه باشیم، باید دانشگاهی عمل بکنیم و اگر بناست دانشگاهی عمل بکنیم، باید به شاخص­ های ارزیابی دانشگاه­ ها تن بسپاریم و گام­ هایی را در جهت افزایش رتبه ی دانشگاه برداریم.

آیین تکریم سید ناصر اسحاقی و عظیمه متکلّم، سرپرستان سابق پردیس ­های علّامه طباطبایی(ره) و شهید بنت الهدی صدر اردبیل و معارفه ­ی دکتر احمد نورمند و دکتر اشرف میکاییلی، با حضور دکتر موسی پور، سرپرست معاونت پژوهش و فنّ آوری دانشگاه فرهنگیان؛ مشاور و معاونان اداره­ کلّ آموزش و پرورش اردبیل و جمعی از مدرسّان، اساتید، کارکنان پردیس­ ها و مسؤولان استانی، یک شنبه  1393/1/23 در سالن همایش های پردیس علّامه طباطبایی(ره) برگزار شد.

در این مراسم، دکتر موسی ­پور، در ابتدای سخنان خود، ضمن تجلیل از خدمات اسحاقی و متکلّم در دوران تصدی سرپرستی پردیس ها، برای دکتر نورمند و دکتر میکاییلی در پست جدیدشان آرزوی موفّقیّت کرد.

 وی، ضمن یادآوری فرمایشات رهبر معظّم انقلاب اسلامی( مدظله العالی)، در ارتباط با شعار سال جدید، خاطر نشان کرد: برای تحقّق منویّات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، باید با تمامی نهادها و ارگان ­ها تعامل و ارتباط نزدیکی داشته باشیم تا بتوانیم برخی از نقاط ضعف را به نقاط قوّت تبدیل کنیم.

سرپرست معاونت پژوهش و فنّ آوری دانشگاه فرهنگیان، افزود: در دانشگاه فرهنگیان، به مدیریّت و تلاش جهادی نیازمند هستیم و باید کارهای فرهنگی جهادی انجام دهیم تا از تحرّک فرهنگی، معنای تازه ­ای در دانشگاه فرهنگیان به وجود آید و فرصتی ایجاد کنیم که شرایط تکوین و ساخته شدن شخصیّت علمی و عملی دانشجومعلمان در این دانشگاه فراهم گردد.

دکتر موسی ­پور، با تشریح اقدامات آینده ی معاونت پژوهشی و فناوری، تأکید کرد: از اقدامات عمده ­ی دیگر معاونت پژوهشی، سوق دادن پردیس ­ها برای انجام کارهای پژوهشی خواهد بود که یکی از رسالت های اصلی دانشگاه فرهنگیان است. وی، خاطر نشان کرد: باید کارهای زیادی صورت گیرد تا دانشگاه به جایگاه واقعی خود دست یابد.

سرپرست معاونت پژوهش و فنّ آوری دانشگاه فرهنگیان، در ادامه سخنان خود، با بیان آن که امسال در دانشگاه فرهنگیان بحث افزایش کیفیّت آموزش، افزایش کیفیّت فعالیت ­های پژوهشی، امکان انتشار مقالات، افزایش خدمات رفاهی، ایجاد تحرّک فرهنگی و افزایش عدالت در توزیع امکانات به جدّ دنبال می شود، افزود: اگر بناست دانشگاه باشیم، باید دانشگاهی عمل بکنیم و اگر بناست دانشگاهی عمل بکنیم به ناچار باید به شاخص­ های ارزیابی دانشگاه­ ها تن بسپاریم و گام­ هایی را در جهت افزایش رتبه ی دانشگاه برداریم.

وی، با بیان لزوم رواج معنای تازه­ ای از بحث تربیت در دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: این که رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، می ­فرمایند: «در دانشگاه فرهنگیان، شخصیّت معلّمان ساخته می ­شود»، دو نوع نگاه به آن وجود دارد، نگاه اوّل؛ یعنی ما شخصیّت او را می­ سازیم و این یک تعبیر خطاست؛ بلکه اینجا ما فرصتی ایجاد می ­کنیم تا دانشجو معلّمان خود شخصیّت خویشتن را بسازند، اگر این تعبیر از تربیت و این نگاه به تربیت را دنبال بکنیم؛ یعنی همه زمینه ­های فرهنگی را برای ساخته شدن فراهم کرده ­ایم.

دکتر موسی ­پور، افزود: دانشگاه فرهنگیان، مکانی است که شرایط برای ساخته شدن فراهم می­ شود؛ نه اینکه ما شخصیّت کسی را از بیرون می ­سازیم و شکل می ­دهیم و در واقع به شیوه ­ی شکلی آن را وادار به کار و عملی می ­کنیم، بلکه او از درون شخصیّت دیگری می­ شود و امیدواریم این اتّفاق در دانشگاه فرهنگیان بیافتد.

وی، خاطر نشان کرد: در همین سرود ملی جمهوری اسلامی می خوانیم، استقلال، آزادی، نقش جان ماست؛ آزادی نقش جان تربیت است، آزادی لازمه ­ی تربیت است، استقلال، یعنی همان اعتماد به نفسی که دانشجو باید پیدا کند و داشته باشد و لازمه ­ی تربیت است و این ها را نمی توان، نادیده گرفت و بعد ادّعای تربیت داشت، البتّه ما می ­توانیم شکل بدهیم و آدم ­ها را وادار به آداب ظاهری کنیم، امّا کارهای ظاهری فقط در ظاهر انجام می ­گیرد و در باطن رسوخ پیدا نخواهد کرد.

در ابتدای مراسم، سیّدنواز، نماینده ­ی مدرسّان پردیس علامه طباطبایی(ره)، ضمن خیر مقدم و تقدیر از اقدامات سرپرستان پردیس ها، به بیان دیدگاه ­ها و بخشی از مسائل و مشکلات پردیس ­های استان پرداخت و برای سرپرستان جدید آرزوی موفقیت کرد.

اسحاقی، سرپرست سابق پردیس علّامه طباطبایی(ره)، با بیان سخنانی، ضمن اشاره به توان علمی و اجرایی دکتر مهرمحمّدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: هر زمان از تربیت معلّم و سرپرستی و سکّانداری دانشگاه فرهنگیان صحبت می ­شد، آنچه به ذهن من و امثال من متبادر می ­شد، نام آقای دکتر مهرمحمّدی بود که به عنوان سکانداری این مجموعه چهره ­ای علمی و بین المللی دارند.

وی، در ادامه ­ی سخنانش به ارائه ی گزارشی از فعّالیّت ­های صورت گرفته در سمت سرپرستی پردیس علّامه طباطبایی(ره)، پرداخت و خطاب به کارکنان پردیس، گفت: با سرپرست جدید، ارتباط محکم و جدّی داشته باشید.

متکلّم، سرپرست سابق پردیس بنت الهدی صدر نیز در این مراسم، با ارائه ­ی گزارشی از فعّالیّت ­های انجام شده در پردیس، توفیق روز افزون برای همکاران و مسؤولان دانشگاه فرهنگیان را آرزو کرد.

همچنین، دکتر میکاییلی، سرپرست جدید پردیس بنت الهدی صدر، به بیان رؤوس برنامه­ های خود در پردیس اشاره کرد.

دکتر نورمند، سرپرست جدید پردیس علّامه طباطبایی(ره) اردبیل، در سخنانی، ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته سرپرستان سابق پردیس های علّامه طباطبایی(ره) و  شهید بنت الهدی صدر، پیرامون تأکید متون دینی بر فلسفه ی تعلیم و تربیت اسلامی، توجّه به اساسنامه ی دانشگاه فرهنگیان، سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش و تحوّل و به روز شدن مدیریّتی، رویکردها، برنامه های درس ملّی، اهمّیّت پژوهش و تأسیس دانشگاهی در جهت کمک به تحقق حیات طیّبه ی انسان ها، مطالبی بیان کرد.

وی، با اشاره به تأکیدات امام خمینی(ره) و رهبر معظّم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، در خصوص اهمّیّت تربیت معلّم، دانشگاه فرهنگیان و توسعه ی فرهنگ، گفت: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی برای تأمین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی پیشرو در آموزش، پژوهش و تولید علم به صورت تربیت محور و مأموریّت گرا با اعضای علمی و مدیران آراسته به فضایل اخلاقی با اختیارات خاصّ می باشد.

وی، در ادامه ی مطالب خود بر لزوم، محور قرار دادن مصوّبات و بخشنامه های سازمان مرکزی و تعامل با مدیریّت اداره کلّ آموزش و پرورش استان و وزارت علوم، تحقیقات و فنّ آوری و همکاری با پردیس های دیگر و استفاده از ظرفیّت های مختلف؛ تلاش برای راه اندازی لایه ی استانی، احیای گروه های آموزشی، رونق اتاق های فکری و مشاوره و گفتمان های علمی و همکاری با مدرسان و دانشجو معلمان و استفاده از خرد جمعی و ارتقاء شایستگی های عمومی، تأکید کرد.

دکتر نورمند، توجّه به ایجاد نشاط در محیط دانشگاهی، همکاری با کارگروه های تخصّصی، علم اندیشی، تربیت انسان های پژوهشگر، توجّه به انجمن های علمی، انضباط کاری و اهمّیّت به تفکّر دانشگاهی، تربیتِ معلّمان متعهّد و متخصّص بومی به وسیله ی جذب، تربیت و نگه داشت آن ها و اعتلای کمّی و کیفی و جهاد علمی را از برنامه های مهمّ دیگر خویش بیان کرد و در پایان با اشاره به وفاداری به منشور و بندهای بیست گانه ی میثاق نامه ی مدیریّتی دانشگاه، تأکید کرد: برای تحقّق این بندها، تمام توان و ظرفیّت وجودی خود را به کار خواهد گرفت.

شایان ذکر است، در این مراسم، ابلاغ سرپرستی دکتر نورمند، به عنوان سرپرست پردیس علامه طباطبایی(ره) اردبیل و دکتر میکاییلی به عنوان سرپرست بنت الهدی صدر، به آنان اهداء شد و همچنین با اهدای هدایایی از اسحاقی و متکلّم، تقدیر به عمل آمد.


نظرات کاربران