دکتر ساکی، در نخستین همایش علمی کتابداران در پردیس نسیبه:

نقش الگویی کتابخانه در دانشگاه فرهنگیان به مرتب بیشتر از دیگر دانشگاه هاست

معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، در جمع کتابداران پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه، از لزوم تغییر و تحول کتابخانه های دانشگاهی سخن گفت.

دکتر «ساکی»، در اولین روز از نخستین همایش علمی کتابداران دانشگاه فرهنگیان که در پردیس نسیبه تهران برگزار شد، برگزاری چنین همایشی را نشانه ی توجه ویژه ی دانشگاه به حوزه کتابخانه و کتابداری دانست و گفت: امروز، برای دانشگاه و به ویژه معاونت پژوهشی، روز مبارکی است؛ چرا که برای اولین بار در تاریخ 2، 3 ساله دانشگاه، این افتخار را داشته ایم که اولین نشست تخصصی کتابداران را برگزار کنیم، برگزاری این جلسه، نشانه ای نمادین از توجه ویژه ی دانشگاه به حوزه کتابخانه و کتابداری است و نوید دهنده ی اجرای مجموعه اقداماتی از سوی معاونت پژوهشی برای بهبود و توسعه ی کتابداری خواهد بود.

وی، سپس، ضمن سپاس از کتابداران حاضر در همایش،خاطر نشان کرد: در بازدیدهایی که از پردیس ها داشته ایم، در جریان کم و کیف کتابخانه ها هستیم. به همین دلیل جا دارد از شما که با کمترین امکانات، به تحمل این محدودیت ها پرداخته و با کوشش های بی دریغ خود، کتابخانه ها را با نشاط برای دانشجومعلمان آماده می کنید، تشکر کنیم.

ساکی، در ادامه، به سخنرانی اصلی خود در زمینه ی "تحول در نظام کتابداری و اطلاع رسانی منابع علمی دانشگاه" پرداخت و کتابخانه دانشگاهی را سازمانی پویا و یادگیرنده نامید که با بهره گیری از فناوری های نوین و فعالیت در حوزه شناسایی، گردآوری، سازماندهی، نگهداری و در دسترس پذیری دانش مدون بشری، امکان توسعه 2 کارکرد مهم دانشگاه، یعنی پژوهش و آموزش را فراهم می آورد.

وی، برای رسیدن به این امکان پیشنهاداتی ارائه داد و گفت: شناسایی نیازهای اطلاعاتی مدرسان، دانشجومعلمان و کارکنان به عنوان کاربران و مشتریان کتابخانه، فراهم آوری منابع و اطلاعات علمی مورد نیاز استفاده کنندگان، راهنمایی و آموزش مراجعان در شناسایی و بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی و اطلاع رسانی در حوزه های موضوعی، به اجرای رسالت کتابخانه دانشگاهی منجر خواهد شد.

معاون پژوهشی دانشگاه، در ادامه، به دلایل نیاز به تحول در موضوع کتابخانه و کتابداری اشاره کرد و گفت: الگوهای تولید علم، ذخیره سازی و اشاعه و دسترس پذیری آن در پناه دستاوردهای فناوری، تغییر بنیادی داشته است؛ تغییر استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی، تغییر نیاز و علایق مشتریان و دانشجویان و تغییر مهارت های مورد نیاز کتابداران، از جمله این تغییرات است که انتظارات از کتابخانه و اطلاع رسانی را تغییر داده است؛ در واقع دیگر نه فضای کتابخانه ها مثل سابق و محدود به چهاردیواری کتابخانه است و نه نوع پژوهش و نیاز کاربران مانند گذشته است؛ بنابراین  باید در سیستم کتابخانه و کتابداری خود تحول ایجاد کنیم و فضا را به گونه ای پیش ببریم که یک دانشگاه در تمام فضای خود، نقش یک کتابخانه را ایفا کند و بتوان از کتابخانه، به عنوان یک دانشگاه نام برد.

دکتر ساکی، افزود: برای دستیابی به این تحول، شاید لازم باشد که در عنوان و عبارت «کتابدار» که مضامین سنتی را با خودش به همراه دارد تجدید نظر کرد، شاید مدیریت منابع علمی یا مدیریت منابع یادگیری، جایگزین مناسبی برای عنوان کتابدار به شمار  رود.

وی، در ادامه، از تامین و تربیت نیروی انسانی متناسب با اقتضائات کنونی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، تهیه فضا و تجهیز کتابخانه ها به فناوری های نوین، توسعه فرهنگ یادگیری، تعیین رابطه الزامی بین کیفیت آموزش و پژوهش دانشگاهی در میزان مهارت و بهره گیری دانشجومعلمان از دانش و اطلاعات، مشتری شناسی و مشتری مداری و حساسیت به ذائقه آن ها، روزآمدی و رقابت در مقایسه با سایر مراکز اطلاع رسانی، رصد کردن تغییر و تحولات علمی و امکان بازتاب اطلاعاتی آن ها و ارتباطات بین کتابخانه ای و مراکز اطلاع رسانی علمی به عنوان راه هایی برای ایجاد تحول در نظام کتابخانه و کتابخوانی دانشگاهی نام برد و به بیان برنامه های دانشگاه فرهنگیان برای رسیدن به این مقصود پرداخت و گفت: تطبیق شرایط کتابخانه های دانشگاه با استاندارد کتابخانه های دانشگاهی به معنای توسعه وضعیت موجود به وضع مطلوب، توسعه توانمندسازی ها و مهارت های کتابداران، پایش و نظارت بر عملکرد کتابداران از طریق کسب اطلاع از رضایت دانشجویان از خدمات و تنظیم و اجرای برنامه توسعه کتابخوانی، برنامه هایی است که در دانشگاه فرهنگیان به دنبال تحقق آن ها هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، در پایان با بیان این مطلب که کتابخانه به ویژه در دانشگاه فرهنگیان، یک الگو برای یادگیری و توسعه است، گفت: ما در دانشگاه فرهنگیان، معلم تربیت می کنیم و از آنجایی که معلم خود یکی از روش های اطلاع رسانی به شمار می آید، نقش الگویی کتابخانه در این دانشگاه به مراتب بیشتر از دیگر دانشگاه ها است.


نظرات کاربران