سرپرست دانشگاه فرهنگیان در آیین اختتامیه اردوی معرفتی، فرهنگی حیات طیبه خبر داد:

تدوین پیش نویس منشور حقوقی و آزمون صلاحیت و شایستگی های دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، از تدوین پیش نویس منشور حقوقی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: در راستای تدوین این منشور، برگزاری آزمون جامع صلاحیت دانشجو معلمان برای ورود به خدمت در آموزش و پرورش در دست بررسی است.

دکتر مهرمحمدی، در اختتامیه ی دومین دوره از اردوی فرهنگی معرفتی حیات طیبه ویژه دانشجو معلمان برادر سراسر کشور که ششم شهریور در پردیس شهید بهشتی مشهد مقدس برگزار شد،افزود: اقداماتی برای برگزاری آزمون جامع سنجش صلاحیت و شایستگی های دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان صورت  گرفته و این امر در آینده قطعی خواهد شد.

وی، ادامه داد: بر اساس این آزمون، تنها دانشجویانی که تایید صلاحیت شوند، می توانند در شغل مقدس معلمی مشغول به خدمت در آموزش و پرورش شوند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در خصوص تدوین پیش نویس منشور حقوقی دانشجومعلمان نیز گفت: در گذشته در این راستا میثاق نامه ی مدیران و سرپرستان پردیس ها به منظور پرداختن به اصول مدیریت روسای پردیس های دانشگاه فرهنگیان تدوین شده بود و اکنون نیز اقدام به تدوین منشور حقوق و تکالیف دانشجو معلمان کشور در دانشگاه فرهنگیان کرده ایم و در آینده نیز منشور آموزشی، فرهنگی و پژوهشی نیز تدوین خواهد شد.

دکترمهرمحمدی، افزود: این منشور، شامل دو بند" الف" و "ب" در قالب حقوق و تکالیف حداکثری دانشجومعلمان است، تاکنون پیش نویس منشور تدوین شده است و در حال رایزنی جهت تدوین قطعی آن هستیم.

وی، با بیان اینکه، بخش "الف" این منشور با بیش از 10 بند به بررسی حقوق حداکثری دانشجومعلمان می پردازد، از حق برخورداری از آموزش های کلاس، حق دسترسی به فرصت های گسترده کیفی برای کسب شایستگی های معلمان، حق دسترسی به آموزش های غیر رسمی در امتداد شایستگی ها، حق مشارکت در فرآیندهای شکل گیری تصمیمات و حق اظهار نظر درباره مسائل گوناگون اجتماعی، سیاسی، به عنوان حقوق حداکثری این منشور نام برد.

دکتر مهر محمدی، از حق برخورداری از عزت، کرامت و حرمت دانشجو معلمان، به عنوان یکی از حقوق اصلی آن ها نام برد و تصریح کرد: برخورداری از کرامت در سطح یک معلم در نظام اسلامی به عنوان شخصیتی کلیدی در تعیین سرشت و سرنوشت آینده ی جامعه از اهمیت والایی برخوردار است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، افزود: حق اظهارنظر دانشجویان درباره عملکرد مدیران دانشگاه ها در تمام سطوح، برخورداری از محیط آموزشی آراسته در ابعاد انسانی و تحصیل در محیطی تنیده با فناوری های اطلاعاتی از دیگر بخش های بند "الف" این سند است.

وی، ادامه داد: حق دسترسی به فرصت های گسترده ی کیفی برای کسب شایستگی های معلمی از طریق حضور در متن فعالیت های متنوع مدرسه، حق دسترسی به  شایستگی های اختیاری و متناسب با علائق و استعدادهایی که در برنامه های درسی تصریح نشده باشد، حق دسترسی آسان به نسل های پیشین معلمان و صاحب نظران و حق تجربه کردن محیط امن، آرام و با نشاط و مشارکت در فرآیند شکل گیری تصمیمات ناظر به مدیریت واحد آموزشی از جمله حقوق مدنظر قرار گرفته در این منشور می باشد.

دکتر مهرمحمدی، در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه پژوهش های دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان مغفول و در حاشیه قرار گرفته، تصریح کرد: اگر دانشگاه بخواهد، دانشگاه باشد و به فکر تولید محوری علم باشیم باید به فعالیت ها و پروژه های پژوهشی بیشتر از این توجه شود و در این راستا حق برخورداری دانشجویان از فرصت های پژوهشی فردی و گروهی و همچنین استفاده از آموخته های نظری در حل مسائل ملی، در این منشور گنجانده شده است.

وی، با اشاره به اینکه همواره در قبال حقوق، تکالیفی نیز تعریف می شود، خاطرنشان کرد: رعایت موازین و آداب اسلامی در سلوک فردی و اجتماعی، سعی بلیغ در کوشش همه جانبه در دستیابی به شایستگی ها، معاونت در مدیریت از طریق برخورد مسؤولانه با محدودیت های محیط و رعایت همه جانبه ضوابط و مقررات آموزش عالی در عرصه های گوناگون، تلاش برای رشد، بالندگی خویشتن و دیگر دانشجویان، همکاری با مدیران و کارکنان واحد آموزشی در اجرای ضوابط و مقررات، کمک بر افزایش سطح امید و نشاط در میان دانشجو معلمان، مشارکت در اصلاح و تغییر موقعیت با استفاده از فضای مجازی و در چارچوب های تعریف شده و رعایت عفاف، حجاب، آراستگی، بهداشت شخصی و مشارکت در حفظ پاکیزگی و آراستگی محیط آموزشی، از جمله بندهای بخش "ب" این منشور، تحت عنوان تکالیف حداکثری دانشجو معلمان است.


نظرات کاربران