رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی:

هم دوشی با پیامبران، وظیفه سنگینی است که خدا آن را بر دوش معلمان نهاده است

رئیس سازمان سمت (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی) که برای امضای چند تفاهم نامه با دانشگاه فرهنگیان به محل اجلاس سراسری سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی این دانشگاه آمده بود، دقایقی در حضور مدیران این دانشگاه به سخنرانی پرداخت.

دکتر احمدی، با بیان این مطلب که اگر قرار بود عمر دوباره ای داشته باشد، هیچ شغلی را به جای معلمی بر نمی گزید، سخنان خود را آغاز کرد و گفت: به واسطه ی امر انسان سازی، مقام و برکتی در این شغل وجود دارد که با هیچ شغل دیگری قابل مقایسه نیست.

استاد فلسفه و استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اهمیت شغل معلمی ادامه داد: سر و کار داشتن با روح انسان ها که یک مولفه متغییر است، هنری است که در اختیار معلم قرار دارد، هم دوشی با پیامبران و امامان، وظیفه سنگی است که خدا بر دوش معلمان نهاده، اما این شغل با همه سختی اش، یک حرفه ی خاص و ویژه است؛ چرا که اگر معلم بتواند شاگردی را خوب تربیت کند، همواره دعای خیر او بدرقه راهش خواهد بود.

دکتر احمدی، در ادامه، با روایت خاطراتی از مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم آیت الله سبحانی که استادان وی، در عرصه تعلیم و تربیت بودند، به بیان ویژگی های معلم و استاد خوب پرداخت و گفت: معلم باید دلسوز و خستگی ناپذیر باشد، داشتن اخلاص و تواضع، ویژگی دیگر معلم نمونه است.

دکتر احمدی، به بیان نقطه نظرات خود در خصوص اهمیت رفتار و سکنات معلم پرداخت و گفت: معلم با انجام هر عملی، یک قانون وضع می کند و باید بداند رفتاری که با دانشجو دارد، تبدیل به الگو برای شاگردان خواهد شد، به همین دلیل خیلی باید مراقب رفتار و حرکات خود باشد.

رئیس سازمان سمت، در پایان سخنان خود، سرپرستان پردیس ها را با این جمله که خدا را فراموش نکنید، مورد خطاب قرار داد و گفت: معلمی، شغل سختی است که متاسفانه در جامعه ما حق این شغل به خوبی ادا نشده است، اما کسی که دست بیعت با خدا می دهد، باید این سختی ها را تحمل کند و مزدش را فقط از خودش بخواهد، به یاد داشته باشید که در هر کاری خدا را مد نظر قرار دهید، به ویژه در کار معلمی، فقط برای رضای او گام بردارید. معلمی اشرف شغل ها است و اگر می خواهید در زمره ی انبیاء محشور شوید، اخلاص را چاشنی کار خود کرده و با تواضع و فروتنی در  کلاس درس حاضر شوید.


نظرات کاربران