معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان:

برخورداری از آموزش باکیفیت، حق طبیعی دانشجوست

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، صبح امروز در نهمین اجلاس سراسری روسای پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان به تشریح برنامه های آموزشی این معاونت پرداخت و بر لزوم برقراری آموزش باکیفیت در دانشگاه، تاکید کرد.

دکتر موسی پور، در جمع سرپرستان پردیس‎ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، ضمن تبریک سال تحصیلی جدید، بر لزوم داشتن آموزش باکیفیت در این دانشگاه تاکید کرد و گفت: در سال های گذشته فعالیت های خوبی برای ارتقای کیفیت آموزش در نظام آموزشی کشور شده است، اما از آنجایی که کیفیت، امری پایان ناپذیر است و قابلیت اعتلا دارد، کیفیت آموزش در دانشگاه فرهنگیان نیز مورد تایید ویژه است.

وی، سخنرانی خود را در چند بخش برنامه‎های ارتقای کیفیت، بازنگری برنامه درسی، کارورزی، ساماندهی تدریس مدرسان، گروه‎های آموزشی، نقشه جامع کاربردی و معادل ‎سازی واحدهای آموزشی دسته‎بندی کرد و سپس با بیان این مطلب که برخورداری از آموزش باکیفیت، حق طبیعی دانشجویان است، افزود: در راه ارتقای کیفیت که به عنوان یک حق دانشجویی مطرح می شود، با چالش هایی مواجه هستیم که ریشه آن ‎ها در سنت های قبلی دانشگاه فرهنگیان و تبدیل مراکز تربیت معلم به محیط دانشگاهی است.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، در ادامه با اشاره به 40 بند برنامه های ارتقای کیفیت، بیان چند مورد از آن‎ها، از جمله انتخاب مدرس بر اساس صلاحیت، صلاحیت تدریس، زمان دار شدن آموزش، فعالیت موظف تدریس و غیرتدریس، توزیع دروس، تقدم اعضاء در کل استان، نظارت بر تدریس، زمان، محتوا و ارزشیابی توسط گروه آموزشی، استفاده از منابع درسی و ممنوعیت جزوه، راه اندازی سامانه الکترونیکی، در نظر گرفتن استاد راهنما برای همه دانشجویان و نقش رفتار معلمی پرداخت و در تعریف بیشتر زمان دار شدن آموزش گفت: در گذر از مرکز تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان، آموزش ها زمان دار شده که طی آن به ازای هر واحد نظری، یک ساعت؛ هر واحد عملی، 2 ساعت؛ هر واحد کارگاهی، 3 ساعت و هر واحد کارورزی 4 ساعت در هفته باید مد نظر قرار گیرد.

بازنگری برنامه درسی، موضوع دیگری بود که معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی ضمن تشریح آن گفت: برنامه ی درسی 16گانه برای دانشجویان پیوسته را مطابق با سند تحول در دست بازنگری داریم که امیدواریم این بازنگری هر چه زودتر به پایان رسیده و از ترم دوم سال جاری، اجرایی شود.

 دکتر موسی پور، در بخش دیگری از سخنان خود، کارورزی را نماد عمل علمی در محیط مدرسه دانست و گفت: در درس کارورزی که برنامه اصلی پیوند نظر و عمل است و بزرگترین برنامه بهسازی و تحرک حرفه ای معلمان آموزش و پرورش به شمار می‎رود، مقرر شده دانشجو معلمان در محیط واقعی مدرسه و در نظام طبیعی اقدامات مدرسه یعنی به طور سالیانه، از محضر معلمان باتجربه بهره‎مند شوند. به دلیل اهمیت موضوع از شما می‎خواهم بهترین مدرسان خود را برای این درس انتخاب کنید تا توان دانشگاه فرهنگیان در آموزش و پرورش به نمایش گذاشته شود.

وی، افزود: کارورزی نماد عمل علمی ما در محیط مدرسه و برنامه فوق سنگین دانشگاه است که باید شانه زیر این بار سنگین گذاشته و آن را به مقصد برسانیم.

دکتر موسی پور در بحث ساماندهی تدریس گفت: شیوه نامه ی جدید که در آن تغییرات سقف تدریس موظف و غیرموظف هم ذکر شده به زودی ابلاغ خواهد شد.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در پایان با بیان این مطلب که 17 پردیس تا کنون مجوز هیچ رشته ای را برای تدریس دریافت نکرده‎اند، از تعیین و تکلیف نقشه جامع دانشگاه و گرفتن یک تصمیم منطقی در این موضوع خبر داد.


نظرات کاربران