معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان:
برخورداری از آموزش باکیفیت، حق طبیعی دانشجوست
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، صبح امروز در نهمین اجلاس سراسری روسای پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان به تشریح برنامه های آموزشی این معاونت پرداخت و بر لزوم برقراری آموزش باکیفیت در دانشگاه، تاکید کرد.
دکتر موسی پور، در جمع سرپرستان پردیسها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، ضمن تبریک سال تحصیلی جدید، بر لزوم داشتن آموزش باکیفیت در این دانشگاه تاکید کرد و گفت: در سال های گذشته فعالیت های خوبی برای ارتقای کیفیت آموزش در نظام آموزشی کشور شده است، اما از آنجایی که کیفیت، امری پایان ناپذیر است و قابلیت اعتلا دارد، کیفیت آموزش در دانشگاه فرهنگیان نیز مورد تایید ویژه است.
وی، سخنرانی خود را در چند بخش برنامههای ارتقای کیفیت، بازنگری برنامه درسی، کارورزی، ساماندهی تدریس مدرسان، گروههای آموزشی، نقشه جامع کاربردی و معادل سازی واحدهای آموزشی دستهبندی کرد و سپس با بیان این مطلب که برخورداری از آموزش باکیفیت، حق طبیعی دانشجویان است، افزود: در راه ارتقای کیفیت که به عنوان یک حق دانشجویی مطرح می شود، با چالش هایی مواجه هستیم که ریشه آن ها در سنت های قبلی دانشگاه فرهنگیان و تبدیل مراکز تربیت معلم به محیط دانشگاهی است.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، در ادامه با اشاره به 40 بند برنامه های ارتقای کیفیت، بیان چند مورد از آنها، از جمله انتخاب مدرس بر اساس صلاحیت، صلاحیت تدریس، زمان دار شدن آموزش، فعالیت موظف تدریس و غیرتدریس، توزیع دروس، تقدم اعضاء در کل استان، نظارت بر تدریس، زمان، محتوا و ارزشیابی توسط گروه آموزشی، استفاده از منابع درسی و ممنوعیت جزوه، راه اندازی سامانه الکترونیکی، در نظر گرفتن استاد راهنما برای همه دانشجویان و نقش رفتار معلمی پرداخت و در تعریف بیشتر زمان دار شدن آموزش گفت: در گذر از مرکز تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان، آموزش ها زمان دار شده که طی آن به ازای هر واحد نظری، یک ساعت؛ هر واحد عملی، 2 ساعت؛ هر واحد کارگاهی، 3 ساعت و هر واحد کارورزی 4 ساعت در هفته باید مد نظر قرار گیرد.
بازنگری برنامه درسی، موضوع دیگری بود که معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی ضمن تشریح آن گفت: برنامه ی درسی 16گانه برای دانشجویان پیوسته را مطابق با سند تحول در دست بازنگری داریم که امیدواریم این بازنگری هر چه زودتر به پایان رسیده و از ترم دوم سال جاری، اجرایی شود.
دکتر موسی پور، در بخش دیگری از سخنان خود، کارورزی را نماد عمل علمی در محیط مدرسه دانست و گفت: در درس کارورزی که برنامه اصلی پیوند نظر و عمل است و بزرگترین برنامه بهسازی و تحرک حرفه ای معلمان آموزش و پرورش به شمار میرود، مقرر شده دانشجو معلمان در محیط واقعی مدرسه و در نظام طبیعی اقدامات مدرسه یعنی به طور سالیانه، از محضر معلمان باتجربه بهرهمند شوند. به دلیل اهمیت موضوع از شما میخواهم بهترین مدرسان خود را برای این درس انتخاب کنید تا توان دانشگاه فرهنگیان در آموزش و پرورش به نمایش گذاشته شود.
وی، افزود: کارورزی نماد عمل علمی ما در محیط مدرسه و برنامه فوق سنگین دانشگاه است که باید شانه زیر این بار سنگین گذاشته و آن را به مقصد برسانیم.
دکتر موسی پور در بحث ساماندهی تدریس گفت: شیوه نامه ی جدید که در آن تغییرات سقف تدریس موظف و غیرموظف هم ذکر شده به زودی ابلاغ خواهد شد.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در پایان با بیان این مطلب که 17 پردیس تا کنون مجوز هیچ رشته ای را برای تدریس دریافت نکردهاند، از تعیین و تکلیف نقشه جامع دانشگاه و گرفتن یک تصمیم منطقی در این موضوع خبر داد.