دکتر مهرمحمدی در جمع معاونان توسعه منابع و امور دانشجویی پردیس ها:

اجرای ساختار استانی؛ پیچ تند دانشگاه فرهنگیان

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، تشکیلات استانی دانشگاه را عنوان پیچ تندی تعبیر کرد که نماد و نشانگر اصلی تغییر و تحول در ساختار دانشگاه است.

وی، افزود: باید این پیچ تند را با صلابت، دقت، متانت، درایت و سرعت پشت سر بگذاریم.

دکتر مهرمحمدی در اولین دوره آموزشی_کارگاهی معاونان توسعه منابع و امور دانشجویی پردیس های دانشگاه فرهنگیان که از صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران آغاز شده است،ضمن گرامیداشت ایام هفته بسیج گفت: از سویی در آستانه اربعین حسینی هستیم و این دو مناسبت با یادآوری مقوله های والا و فاخری همچون ایثار و شهادت تاکیدی است بر اینکه، امیدوار باشیم در سنگر دانشگاه فرهنگیان باالتزام به چنین ارزشهایی بتوانیم راه امام راحل(ره) و شهدا را ادامه دهیم و سهم خود را به عنوان متولیان امر خطیر تعلیم و تربیت به درستی ایفا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت دقت در کیفیت اجرای تشکیلات استانی گفت: اگر این امر مهم یا به تعبیری پیچ تند را به سلامت پشت بگذاریم بسیاری از امور مختلف دانشگاه در مسیر مطلوب قرار گرفته و با سهولت بیشتری تعقیب خواهد شد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان این تعبیر که برای عبور از هر پیچ تندی نیاز به موتورهای قوی و سالم و پیش برنده است بر نقش معاونان توسعه منابع و امور دانشجویی به عنوان یکی از موثرترین  و مهمترین موتورهای محرک برای عبور از این مرحله یاد کرد.

وی افزود:هدف از این نشست گفتگو و تبادل نظر پیرامون چگونگی انجام مطلوب وظایف در همین راستاست.

دکتر مهرمحمدی خطاب به حاضران خاطرنشان کرد: پیشینه شما حکایت از این دارد که به خوبی از عهده این تکلیف سنگین بر خواهید آمد و جای نگرانی نیست، اما نشست هایی از این دست برای این است که موتورهای محرک در عالم تمثیل روغن کاری شوند و ابهاماتی که در برخی جزییات اجرایی وجود دارد رفع و یا سیاست هایی که قابل بازنگری است در سایه بازخورد به جا و مناسب شما بازنگری شود.

وی ادامه داد: مجموعه موارد ذکر شده این نشست ها را تبدیل به عنصری برای تزریق انرژی بیشتر به سیستم خواهد کرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه به دو پروژه مهم دانشگاه اشاره کرد و گفت: شاید برای شما غیرمنتظره است که دراین جمع به مقوله کاروزی بپردازیم، اما مقوله کارورزی به عنوان بزرگترین و مهمترین پروژه کل نظام دانشگاه نیاز به بسیج تمام اجزای مجموعه دارد تا آنگونه که شایسته است و با کیفیت مورد نظر به اجرا گذاشته شود.

وی تاکید کرد: شاید پروژه دیگری در دانشگاه نظیرکارورزی نباشد که  اهمیت و حساسیت آن معادل با توفیق یا عدم توفیق دانشگاه محسوب شود.

دکتر مهرمحمدی افزود: هدف از بیان این مقوله در جمع حاضر این است که اجرای مطلوب جریان کارورزی نیازمند یک رخداد از نوع همدلی، هم افزایی و تشریک مساعی بسیار جدی و همه جانبه است و همه بخش های دانشگاه باید به عنوان یک وظیفه سازمانی  به مساله کارورزی بیندیشند.

وی تاکید کرد: هیچ بخشی نباید نقش خود را در تسهیل اجرای کارورزی و کیفیت آن نادیده بگیرد و تصور کند این جزو وظایف وی نیست و همه بحث من در جمع شما هم این است که بیش از گذشته تلاش خود را معطوف به رفع مشکلات و تسهیل این امر کنید و ابعاد مختلف این پروژه را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهید.

دکتر مهر محمدی  دومین پروژه مهم دانشگاه را ابداع روشهای جدید پذیرش و تربیت دانشجو معلم به عنوان اتفاقی بزرگ و خدمتی ماندگار برشمرد و گفت:در حال حاضر تنها روش پذیرش دانشجو معلمان با توجه به اساسنامه، پذیرش از طریق کنکور سراسری است.

وی بیان کرد: می توان به روشهای بدیعی هم در راستای ایفاء بهتر نقش دانشگاه فرهنگیان به عنوان رکن تحول و تعالی در نظام تعلیم و تربیت اندیشید که از طریق آن بتوان معلمانی تربیت کرد که سفیر تحول و تعالی در مدرسه و نظام آموزشی باشند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: پذیرش دانشجو از طریق آزمون استخدامی راهکاری در این حوزه است که بر اساس، ماده 28 اساسنامه محمل آن دیده شده تا از طریق آن بخشی از یک راهکار و نظریه در ارتباط با تربیت معلم به اجرا گذاشته شود.

وی توفیق در اجرای دوره یکساله  آموزش  دانش آموختگان  دیگر دانشگاه ها را نیز بسیار تعیین کننده دانست و افزود: موفقیت این دوره پشتیبانی از این ادعا است که با روشهای دیگر هم می توان معلم با کفایت و شایسته در طراز جمهوری اسلامی ایران تربیت کرد.

دکتر مهرمحمدی با اشاره به تشکیل  ستاد مرکزی برای پشتیبانی از اجرا و برگزاری دوره یکساله مذکور، تصریح کرد: با توجه به حساسیت اصل موضوع، تمامی سطوح دانشگاه ستاد و صف لازم است برای اجرای باکیفیت این دوره تمهیدات مقدماتی را فراهم آورند.

وی دوره یکساله را مشتمل بر36 واحد و حدود 900 ساعت آموزش دانست و گفت: یکی از دشواری های این دوره شروع با تاخیر آن بدلیل برگزاری دیرتر از موعد آزمون است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر توسعه و تنوع مجاری ارتباطی با دانشجومعلمان به برخی از دغدغه ها و نگرانی های دانشجویان پرداخت.

وی شوراهای صنفی و در آینده نزدیک شورای مشورتی دانشجویان را مرکزی برای مشارکت دانشجویان و مساله مشورت نکردن مسئولان با آنها را محرومیتی دو سویه قلمداد کرد و افزود: عدم استفاده از ظرفیت دانشجو معلمانی که تمایل به مشارکت در امور دارند هم دانشگاه را از این ظرفیت و هم دانشجو معلمان را از  فرصت رشد و بالندگی فکری و اجتماعی محروم می کند.

دکترمهرمحمدی در خصوص دغدغه اصلی دانشجویان مبنی بر کسر مبلغ 45 درصدی از حقوقشان بیان کرد: به دنبال آن هستیم که در سال 95 تنها 10 درصد خدمات خوابگاهی کسر شود و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز بیش از دانشجویان دیگر دانشگاهها هزینه ای بابت غذا نپردازند که مستلزم افزایش ردیف یارانه غذایی در بودجه است.

وی بر ضرورت ارتقا ارائه خدمات به دانشجومعلمان از طرق مختلف، افزایش کیفیت خدمات تغذیه یا برون سپاری این امر و بررسی چگونگی هزینه کرد 45 درصد دریافتی از دانشجویان تاکید کرد.

دکتر مهر محمدی همچنین درخصوص وام و مساعده های مورد درخواست دانشجویان افزود: تلاش ما برای استفاده دانشجومعلمان از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم راه به جایی نبرد و بر آن شدیم تا با همت معاونت دانشجویی و حوزه معاونت پشتیبانی در آینده نزدیک شرایطی برای دانشجو معلمان به خصوص متاهلین ایجاد کنیم تا بتوانند ازتسهیلات رفاهی برخوردار شوند.

سرپرست دانشگاه با اشاره به دغدغه دانشجو معلمان در مورد اینترنت باکیفیت و پرسرعت بیان کرد: تدارکات لازم برای زیرساخت اینترنت پرسرعت و باکیفیت تحت عنوان طرح اینترنت تجمیعی دیده شده است و در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان بدون دسترسی به اینترنت پر سرعت و باکیفیت در تمام نقاط آن، دانشگاهی نیست که مطلوب ما باشد.

دکترمهرمحمدی با اشاره به پروژه بلند مدت فراهم کردن اینترنت باکیفیت و زمان بر بودن آن، اظهارداشت: برای ایجاد دسترسی باکیفیت و پرسرعت در کوتاه مدت برنامه دومی ،از طریق استفاده از مودم های خانگی و Wi-Fi پیش بینی شده است.

وی همچنین کار دانشجویی را یکی از مولفه های تامین منابع انسانی دانشگاه دانست و بر فواید مشارکت دانشجو معلمان و توسعه آن تاکید و تصریح کرد: تعرفه مبالغ کار دانشجویی می بایست مطابق تعرفه دیگر دانشگاهها باشد و درصورت پایین بودن نیزباید مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر ضرورت ارائه خدمات مشاوره در خور به دانشجومعلمان گفت: در صورت عدم امکان تکثیر مراکز مشاوره در کوتاه مدت، مشاوره الکترونیکی و تلفن میتواند جایگزین مناسبی  محسوب شود، وی بر ضرورت پیگیری معاونت دانشجویی برای تمهید تدابیر لازم در این زمینه تاکید کرد.

 


نظرات کاربران