سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور:

آموزش پژوهی خط ممیز جدی پژوهش در دانشگاه فرهنگیان است

سرپرست دانشگاه فرهنگیان آموزش پژوهی را خط ممیز جدی پژوهش در دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: ما به عنوان مخاطب آیه شریفه قرآن که می فرماید و لا تقف ما لیس لک به علم، مکلف به تولید علم  هستیم تا تربیت معلم را در یک فضای تاریک و  غیرعالمانه دنبال نکنیم.

دکتر محمود مهرمحمدی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی نوآوری های علمی و پژوهشی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان که به میزبانی یزد برگزار شد، اظهار داشت: خط پژوهشی ما در دانشگاه فرهنگیان مشابهت هایی با دانشگاه های دیگر دارد و البته تمایزاتی نیز دارد و باید این تمایزات مورد عنایت و وجهه همت قرار گیرد.

وی افزود: آنچه می تواند برای دانشگاه فرهنگیان روشنی بخش راه باشد، علم تربیت معلم است. طبق این حکم الهی و عقلانی مجاز نیستیم در مسیر تربیت معلم بدون استفاده از علمی که می تواند نوری بر راه و مسیر بتاباند و راه را برای ما روشن کند، در تاریکی و ابهام گام برداریم.

مهرمحمدی خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان قرار است کلید تحول و تعالی در آموزش و پرورش کشور باشد و اگر بخواهیم ماموریت دانشگاه در این شعار معنادار و استراتژیک را  محقق کنیم، نیازمند این هستیم که پشتوانه علمی مناسبی برای کار خطیر تربیت معلم دست و پا کنیم و تدارک دیدن این پشتوانه علمی که سبب می شود کار تربیت معلم را در یک فضای روشنتر و با آگاهی بیشتری دنبال کنیم، وظیفه پژوهشگران و اندیشه وران و پویشگران حوزه تربیت معلم است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در یک نگاه اسیب شناسانه بیان کرد: اگر تربیت معلم را به عنوان یک حوزه مستحق پژوهش به رسمیت شناخته نشده و  صرفا تلاش هایی برای کمرنگتر شدن این تصور غلط صورت گرفته، به دلیل مهجوریت تربیت معلم به عنوان یک حوزه تخصصی بوده است.

وی ادامه داد: پرسش های جدی در حوزه تربیت معلم داریم که این امر نشان می دهد تا چه حد نیازمند کار پژوهشی هستیم، لیکن از این دغدغه کمتر نشانی در اذهان دلسوزان تعلیم و تربیت کشور کمتر وجود دارد.

مهرمحمدی تاکید کرد: ما در دانشگاه فرهنگیان مسیر پژوهشی خود را باید این چنین تعریف کنیم و آگاهی داشته باشیم که این مسیر، راه ناشناخته ای است بنابراین گام برداشتن در آن و نهادینه کردن این معنا برای جامعه پژوهشی درون دانشگاه و برون دانشگاه کار دشواری است که البته به دلیل حقانیتی که دارد، نباید دچار یاس و نا امیدی شویم.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان خط پژوهشی که می خواهد پشتوانه تربیت معلم باشد و نشان دهد که ما به عنوان مخاطب آیه شریفه قرآن، تربیت معلم را در یک فضای غیرعالمانه دنبال نمی کنیم بلکه با اتکا به دانش مرتبط با تربیت معلم، کار تربیت معلمان آینده را انجام می دهیم، لازم است که به پژوهش های آموزش بنیان و آموزش محور عنایت خاصی داشته باشیم یعنی باید از پژوهشگران درون دانشگاه و برون دانشگاه دعوت کنیم تا به پژوهش در حوزه آموزش بپردازند.

مهرمحمدی تاکید کرد:  به بیان دیگر آموزش پژوهی خط ممیز جدی پژوهش در دانشگاه فرهنگیان است و دانشگاه فرهنگیان باید به عنوان یک دانشگاه آموزش پژوه،  ممتاز و متمایز از دانشگاه های دیگر شود و دغدغه اصلی آن، تولید علم نافع برای آموزش رشته های مختلف باشد که البته  مورد غفلت قرار گرفته است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور تصریح کرد: اگر به این دانش مسلح نباشیم، نمی توانیم کار تربیت معلم را عالمانه و آگاهانه به سامان برسانیم و این جنس از دانش است که باید بار آن را دانشگاه فرهنگیان به طور اختصاصی به دوش بکشد زیرا بقیه دانشگاه ها بعید است که چنین برداشتی از علم و پژوهش داشته باشند یا این محور پژوهشی را در دستور کار و اولویت کاری خود قرار داده باشند.

وی اظهار داشت: آموزش پژوهی اولویت مطلق دانشگاهی است که کارش تربیت معلم نسل جدید است و دانشگاه آموزش پژوه فرهنگیان هم البته دانشگاهی است که استادانش آموزش پژوهی را وجهه همت خود قرار می دهند.

مهرمحمدی افزود: این جریان پژوهش می تواند یک خلا جدی در نظام آموزش عالی کشور را پر کند.  این خلاء باید به دست توانای پژوهشگران و مدیران پژوهشی دانشگاه فرهنگیان حل شود.

وی اظهار امیدواری کرد: دانشگاه فرهنگیان در مسیر تولید علم تربیت معلم و دانش تربیت معلم، بتواند در آینده حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد ضمن اینکه اکنون نیز برنامه ریزی های خوبی در معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان انجام شده که ثمرات آن را در آینده شاهد خواهیم بود.

مهرمحمدی، حال پژوهشی دانشگاه فرهنگیان را نامطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: حال پژوهش دانشگاه فرهنگیان را خوب ارزیابی نمی کنیم و فکر می کنیم که این حال باید بهتر شود و بر مبنای شاخص هایی که می توان حال پژوهشی یک نهاد دانشگاهی را سنجید و قضاوت کرد، روشن می شود که شرایط مساعدی نداری
وی با اشاره به یادداشت خود که در  نشریه ویژه  هفته پژوهش چاپ شده  بیان کرد: این یادداشت نیز حاکی از نوعی سرخوردگی است. زیرا انتظاراتی که ما از استادان دانشگاه در زمینه اهتمام به فعالیت های پژوهشی داریم، کمتر برآورده شده است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور تاکید کرد: استادانی که فکر می کنند برای اعتلای پژوهش باید اقداماتی در سطح مدیریتی دانشگاه  اتفاقی بیفتد که تاکنون نیفتاده، درخواست می کنم که این نقدها و پیشنهادها را با ما در میان بگذارند و مطمئن باشند که چون درد مشترک همه ما، اعتلای تربیت معلم کشور و دانشگاه فرهنگیان است و این اعتلا به جز از طریق علم  تربیت معلم حاصل نمی شود، به آن رسیدگی می شود.

وی افزود: البته بسیاری از زمینه هایی هم که در حوزه ارتقا و اعتلای پژوهش در این دانشگاه فراهم کرده ایم، آنچنان که باید مورد استفاده قرار نگرفته که از جمله این موارد می توان به پژوهانه و طرح موسوم به خرده پژوهش ها اشاره کرد که اعداد و ارقام استفاده از منابع آن نشان از کم التفاتی و بی مهری نسبت به این بسترهای بالقوه و مناسب دارد که در جهت اعتلای پژوهش می توانست به کار گرفته شود.

مهرمحمدی تاکید کرد: البته حتما مشکلاتی وجود داشته که آماده ایم این مشکلات را از استادان دانشگاه بشنویم و مسیر را هموارتر کنیم.


نظرات کاربران