در دومین روز نشست معاونان توسعه منابع و هماهنگی امور برگزار شد:

کارگاه های تخصصی پیرامون امور دانشجویی، تربیت بدنی و مشاوره، بهداشت و سلامت

در دومین روز از چهارمین نشست تخصصی و آموزشی معاونان توسعه منابع، امور دانشجویی و هماهنگی امور مدیریت های استانی و پردیس ها و مراکز، کارگروه های تخصصی پیرامون امور دانشجویی، تربیت بدنی و مشاوره، بهداشت و سلامت برگزار شد.

دکتر قنبری معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در حاشیه برگزاری کارگروه ها ضمن تاکید بر نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت طی سخنانی دانشگاه فرهنگیان را متولی تعلیم و تربیت دانشجو معلمانی دانست که با علاقه مندی و اعتقاد به حرفه ی معلمی روی آورده اند و اهتمام ویژه ای برای دستیابی به توانایی های تحصیلی، علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری دارند.

وی در ادامه افزود: معاونت دانشجویی می کوشد تسهیلات رفاهی، بهداشتی، زیستی مناسب با رویکرد محیط آرام، سالم، امن و دوستانه در چهار سال زندگی دانشجویی فراهم کند. این دانشجویان باید تجربه بسیار شیرینی از زیست در دانشگاه را داشته باشند و احساس کنند که سرای دانشجویی و شبانه روزی خانه آنهاست.

دکتر قنبری با اشاره به سیاست مدیریت دانشگاه مبنی بر تأمین حداکثر شرایط رفاهی برای دانشجومعلمان افزود: در تلاشیم دانشجویان دغدغه نیازهای اولیه را نداشته باشند، در این راستا پرداختن به ورزش، نشاط و تربیت چند بعدی در اولویت برنامه های ماست، چرا که نقش تربیتی ورزش در زندگی دانشجو معلمان برکسی پوشیده نیست.

معاون دانشجویی دانشگاه گفت:  باید کوشش کنیم دانشجویان را  از محیط خوابگاه به کتابخانه، سالن های مطالعه، سالن های ورزشی بکشانیم تا با رغبت، هر دانشجو مهارت های چندگانه ای بیابد.

در پایان دکتر قنبری با اشاره به سعی و تلاش همکاران سه اداره کل حوزه دانشجویی، گفت: تمام سعی و کوششمان بهره مندی از ظرفیت های درون و برون سازمانی در راستای تحقق  منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و سیاست های نظام برای دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک دانشگاه اسلامی و مولود انقلاب اسلامی است.

در ادامه ی این نشست  معاونان توسعه منابع و امور دانشجویی مدیریت امور پردیس های استان و پردیس ها و معاونان هماهنگی مدیریت های استانی و واحد های تابعه همچنین  مدیران  کل معاونت دانشجویی با حضور در سه کارگاه تخصصی مجزا به بحث و تبادل نظر و بررسی نقاط قوت و ضعف  فعالیت های دانشجویی، تربیت بدنی و مشاوره، بهداشت و سلامت پرداختند.

دکتر نظری، مدیرکل دانشجویی دانشگاه در کارگروه تخصصی، فعالیت های انجام شده در اداره رفاه دانشجویی را مورد بحث و بررسی قرار داده و فعالیت های صورت گرفته  در این اداره کل را طی موارد ذیل تبیین کرد:

ارسال دستورعمل اجرایی بازارچه دانشجویی به استان ها، نصب37 دستگاه گیت ورود و خروج، اختصاص وام های ازدواج، ودیعه مسکن، عتبات و ضروری به دانشجو معلمان، برگزاری کلاس آموزش ثبت وام های صندوق رفاه به صورت ویدئو کنفرانس، برگزاری جشنواره دانشجوی نمونه، برگزاری جشن روز دانشجو(16 آذر)، تنظیم و ارسال بخشنامه خروج از کشور متعهدین خدمت با همکاری واحد حقوقی، تدوین اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای معاونت دانشجویی در استان ها، تفویض اختیار انعقاد قرارداد بیمه حوادث دانشجویی به مدیریت استان ها همچنین اختیار صدورکارت دانشجویی، تمدید بیمه مسؤولیت مدنی، طرح انجمن دانش آموختگان و آیین نامه حمایت از دانشجومعلمان متأهل در دانشگاه فرهنگیان.

در ادامه مدیرکل دانشجویی دانشگاه، سیاست های اداره امور سراهای دانشجویی رادر سه محور، بهسازی نیروی انسانی، مشارکت دانشجومعلمان در فرایند تصمیم سازی و مدیریت امور پردیس های استانی و استفاده حداکثری از ظرفیت های فناوری مورد بحث و بررسی قرارداد.

وی در محور بهسازی نیروی انسانی، مصاحبه تخصصی و ارزیابی سرپرستان شبانه روزی، برگزاری دوره بالندگی و توان افزایی 16 ساعته سرپرستان شبانه روزی با مشارکت 97 درصدی، برگزاری آزمون مجازی، تدوین تقویم اجرایی سالانه سرپرستان سراها و تدوین دفتر گزارش کار واحد سرپرستی را از فعالیت های این محور در حوزه سیاست های اداره امورسراها برشمرد.

همچنین محور مشارکت دانشجومعلمان در فرایند تصمیم سازی و مدیریت امور پردیس های استانی را از طریق انجام فعالیت های انتخابات شورای صنفی-رفاهی، مشارکت دانشجومعلمان در قالب طرح سرپرست یار، برگزاری هفته سراهای دانشجویی، انتخاب اتاق نمونه بهداشتی، شیوه نامه آیین دانش آموختگی و شیوه نامه سکونت دانشجومعلمان درسراهای  دانشجویی را تبیین کرد.

در پایان دکتر نظری فعالیت های گروه برنامه ریزی و امور دانشجویی را در بخش های شورای بررسی موارد خاص، شورای انضباطی دانشجویان و میهمانی و انتقال دانشجویان را شرح داد.

دکتر کریمی باغملک، مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت معاونت دانشجویی دانشگاه در کارگروه گروه دوم با بیان سخنانی پیرامون برنامه های اداره کل بهداشت و سلامت، راه اندازی و تکمیل سامانه کارنامه سلامت جسم و روان توسط پزشک، تجهیز اتاق معاینه و به کارگیری پزشک، برگزاری مراسم سراسری هفته سلامت جسم، توانمند سازی پزشکان، کارشناسان بهداشت و سلامت و رابطان بهداشت، تشکیل کارگروه پزشکی، طرح سیمای زندگی و بست یافته ها، برگزاری کارگاه های منطقه ای، چاپ نشریه، کتاب، تهیه بروشور و بسته های آموزشی و فرهنگی، برگزاری هفته بهداشت روان، اجرای طرح کانون دانشجویی همیاران سلامت روان و کانون های سلامت، اجرای طرح صدای مشاور، انتخاب مشاوران و مراکز برتر، برگزاری سلسله همایش های استانی فرصت ها و چالش های ازدواج دانشجویی، پرداخت حق الزحمه نیروی انسانی و مصاحبه با متقاضیان جدید مشاوره، نشست شورای مشورتی منطقه یک در حوزه مشاوره و بهداشت و سلامت، تشکیل کمیته مداخله در بحران، راه اندازی و تجهیز مراکز مشاوره، تقدیر از اساتید مشاور داوطلب و برگزاری مراسم روز مشاور و روانشناس را از جمله ی آنها برشمرد.

سومین کارگروه این نشست که به فعالیت های تربیت بدنی اختصاص داشت توسط شفابخش و نامور نمایندگان این اداره کل برگزار شد  و طی آن به بیان مطالبی پیرامون فعالیت هایی همچون برگزاری و شرکت در مسابقات کشوری منطقه 13، اتحادیه ورزشی دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی کشور، برگزاری نشست هم اندیشی علمی – تخصصی در خصوص نخستین جشنواره ورزش های همگانی و بازی های بومی و محلی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، شرکت در سیزدهمین المپیاد فرهنگی – ورزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شرکت در اردوی انتخابی رشته کشتی فدراسیون ملی ورزش دانشگاهی، تصویب و ابلاغ شیوه نامه انضباطی جشنواره و مسابقات ورزشی دانشگاه فرهنگیان، انعقاد تفاهم نامه با وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی پرداختند.

همچنین پیش بینی برنامه ورزش همگانی به مناسبت بزرگداشت هفته تربیت بدنی، برگزاری همایش انجمن های ورزشی دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و طراحی و تدوین بسته آموزشی در راستای توسعه ورزش خوابگاهی را ازدیگر فعالیت های این مجموعه بود که به ان اشاره شد.

شایان ذکر است، جلسات پرسش و پاسخ پایان بخش برنامه های این نشست بود.


نظرات کاربران