با حضور دکتر مهر محمدی در مرکز شهید باهنر تهران برگزار شد:

نشست علمی تخصصی روش های کارورزی در جهان

دوازدهمین نشست علمی و تخصصی دانشگاه فرهنگیان با عنوان " روش های کارورزی در جهان (کانادا- استرالیا) "به منظور تبیین برنامه کارورزی دانشگاه های این دو کشور با ارئه دکتر ملکی  استاد کارورزی دانشگاه و سخنرانی دکتر سلیمانی و بیان مدل های آموزشی حاکم در تربیت معلم یکشنبه 10 بهمن 95 در مرکز شهید باهنر تهران برگزار شد.

در این نشست دکتر سلیمانی از اساتید دانشگاه فرهنگیان ضمن اشاره به مدل های آموزشی معلمان در سراسر دنیا به تشریح و نقاط قوت و ضعف آنها پرداخت.

وی مدل مهارتی، علمی کاربردی و تاملی- فکور را از مدل های آموزشی حاکم در تربیت معلم برشمرد و گفت: در مدل مهارتی که در کارورزی مورد استفاده است، آموزش بر مبنای معلم یار بودن و کسب دانش از طریق مشاهده، تمرین و تقلید تکنیک های معلم صورت می گیرد.

دکتر سلیمانی منفعل شدن دانشجو معلم، عدم بروز خلاقیت و نیاز به تغییر را از نقاط ضعف و کسب تجربه و صرف زمان کوتاهتر برای رسیدن به نتیجه را از نقاط قوت آن دانست.

وی در ادامه همچنین شکاف میان تئوری و عمل، اقتدار گرایی معلم، عدم ایستایی، دارا بودن ساختار تجربی و اعتبار بخشی به معلم را از ویژگی های مدل علمی کاربردی خواند.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان مدل تاملی – فکور در طراحی کارورزی را مدلی به روز و پر طرفدار عنوان و اظهار کرد: این مدل  شامل چرخه کسب دانش با بهره گیری از دانش قبلی، تمرین، تامل و ایجاد صلاحیت حرفه ای است.

وی خلاقیت، اثر بخشی بالا، استقلال در تصمیم گیری، مسئولیت پذیری، تعهد، علاقه و انگیزه، صبر، حوصله و پشتکار را از ویژگی های کلیدی معلم فکور برشمرد.

 دکتر سلیمانی طی سخنانی با اشاره به پژوهش انجام شده در خصوص دانشجو معلمانی که در دوره های کارورزی شرکت کرده بودند، نگر ش آنان نسبت به این دوره را مورد ارزیابی قرار داد.

وی با تاکید بر حضور عوامل موثر بیرونی و درونی بر نگرش دانشجو معلمان، رویکرد آنها نسبت به معیارهای ارزیابی، معلم راهنما، تاثیر در رشد مهارت ها، داشتن تفکر انتقادی و مسئولیت پذیری را مثبت و نیز سخت گیری زیاد، قانع کننده نبودن دوره، محدودیت زمان، نبود فرصت دریافت بازخورد و عدم پذیرش و راهنمایی مناسب از سوی معلم راهنما و مدیر  را منفی عنوان کرد.

در بخش دیگری از این نشست دکتر ملکی از اساتید با تجربه و محقق در حوزه کارورزی نیز طی مطالبی به مقایسه و تشریح ساختار کلی برنامه های کارورزی در دانشگاه لیکهد کانادا و سیدنی استرالیا، جزئیات محتوای برنامه های ارائه شده، نقش دانشجو معلم، معلم و استاد راهنما در این دوره پرداخت و به این پرسش پاسخ گفت که چگونه بحث معلم فکور در رویکرد تاملی در دیگر کشورها به صورت عملیاتی رشد کرده است.

دکتر ملکی در ادامه به تبیین فرایند های مشاهده، طراحی درس، جستجو در زمینه راهبردهای ارزشیابی و ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، ارائه بازخورد، نقد و بررسی فعالیت ها و استقلال حرفه ای دانشجو به عنوان محتوای دوره پرداخت.

 وی ارزشیابی صلاحیت حرفه ای دانشجویان در کانادا شامل ایجاد محیط یادگیری مثبت، عمل تدریس، صلاحیت های اخلاقی را به صورت فرایندی در طول دوره براساس ارزشیابی تکوینی( مشاهده راهنما گونه) و تراکمی (مشاهده قضاوت کننده) معرفی کرد.

استاد کارورزی دانشگاه با بیان اینکه در هر دوره عمق محتوا توسعه می یابد و استقلال دانشجو معلمان افزایش می یابد، تصریح کرد: در پایان دوره کارورزی کارنامه کیفی مبنی بر اینکه آیا توسعه ابعاد صلاحیت ها صورت گرفته یا خیر که نشانگر موفق بودن دانشجویان است به آنها ارائه خواهد شد.

وی همچنین در تشریح کارورزی در دانشگاه سیدنی استرالیا، گسترش تجربه و درک از واقعیت ها و شناخت، توسعه مهارت ادراکی، درک درست از نقش معلم در مدرسه و جامعه و نیز توسعه ادراکات تعاملی را از اهداف برگزاری این دوره ها برشمرد.

دکتر ملکی در ادامه اظهار کرد: دانشجومعلمان در دانشگاه سیدنی می بایست پس از دوره کارورزی به 7 استاندارد، آشنایی با دانش آموزان و نحوه یادگیری آنان، شناسایی محتوا و نحوه تدریس، برنامه ریزی نحوه اجرا، ایجاد محیط امن و هدایت کننده، تعامل با کانون های حرفه ای، ارزشیابی دانش آموز و ارائه بازخورد دست یابند.

وی بر نقش پر رنگ و موثر معلم راهنما در این دوره ها اشاره و خاطر نشان کرد: در این دانشگاه نقش استاد راهنما تنها نظارتی است و از معلم راهنما کمرنگ تر دیده شده است.

استاد کارورزی دانشگاه فرهنگیان، تاکید بر تنوع نوع مدرسه، پایه تحصیلی، موقعیت جغرافیایی و زمینه های گوناگون اجتماعی و اقتصادی در هر دوره از کارورزی را از ویژگی های آن در استرالیا دانست.

 وی در پایان با نگاهی به کارورزی در دانشگاه فرهنگیان طراحی و تدریس چند مرحله ای آموزش برای اساتید و انتقال آن به دانشجو معلم  را امری دشوار و زمان بر عنوان کرد.

شایان ذکر است در پایان این نشست، شرکت کنندگان و دکتر ملکی پیرامون تعریف نقش ها و میزان تاثیرگذاری آن، دیدن شرایط گروه ها و تنوع درسی در دوره کارورزی، حل تعارض میان نقش استاد و معلم راهنما و نقش رسانه ها در طراحی درسی به بحث و تبادل نظر پرداختند.


نظرات کاربران