برگزاری کارگاه روش شناسی نظارتی و آموزش ارزیابی درونی

 

 دومین روز از دوره بالندگی حرفه ای کارشناسان نظارت و ارزیابی و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه فرهنگیان شاهد برگزاری دو کارگاه آموزشی بود.

کارگاه اول پیرامون آموزش ارزیابی درونی برای مدیران گروه های آموزشی با حضور دکتر رضا محمدی رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه دکتر کیانی ضمن خیر مقدم و تبریک سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، گروه های آموزشی را قلب دانشگاه بر شمرد.

دکتر کیانی با اشاره به این که دانشگاه فرهنگیان به عنوان اولین دانشگاه، موضوع کنترل کیفیت و نظارت را در حد ایجاد یک معاونت مورد توجه قرار داده به معرفی سه حوزه این معاونت و فعالیت ها و برنامه های پیش رو در راستای ارتقای سطح کیفی فعالیت ها در دانشگاه پرداخت.

وی در ادامه به برخی اقدامات معاونت همچون ورود به بحث کیفیت و ارزیابی درونی دانشگاه در راستای سنجش هم جهت و هم افزا بودن فعالیت ها پرداخت و گفت: به عنوان یکی از اولین دانشگاه ها، طرح ارزیابی دستگاهی را از طریق سامانه پایلوت در سال جاری در دانشگاه فرهنگیان اجرا کردیم.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت پرداختن به ارتقای کیفی خروجی های دانشگاه پرداخت و گفت: به این اعتقاد قطعی رسیده ایم که خروجی دانشگاه که نومعلم است باید بر مبنای ساز و کار های تعریف شده صلاحیت علمی، حرفه ای ارزیابی شود و صرف پایان دوره، گویای کسب توانایی لازم برای معلم حرفه ای و مقبول نیست.

وی با بیان برگزاری دو مرحله آزمون سنجش صلاحیت های حرفه ای، به طرح سدید" سنجش دستاوردهای یادگیری" و طرح ارزش افزوده به عنوان دیگر برنامه های این دانشگاه در راستای ارتقای کیفیت آموزش در سیستم دانشگاهی اشاره کرد.

دکتر کیانی با تاکید بر نقش خطیر مدیران گروه های آموزشی افزود: اگر امر کیفیت در دانشگاه به هر دلیل زمین بماند شما در خط مقدم هستید و اگر کیفیت آموزش به سطح شایسته خود نزدیک شود باز هم نقش کلیدی از آن شماست.

در ادامه دکتر محمدی به طرح مباحث خود با موضوع" استقرار نظام فراگیر ارزشیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه فرهنگیان" پرداخت.

نحوه و چگونگی انجام فرآیند ارزیابی درونی در گروه های آموزشی، نقش مدیران در استقرار و نهادینه کردن فرهنگ کیفیت و بهبود مستمر آن از بحث های مطرح شده در این کارگاه بود.

هم زمان کارگاه مدل روش شناسی نظارتی ویژه کارشناسان نظارت برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی ابراهیمی مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی ، هدف از ارزیابی را تعالی در تمام عرصه های وجودی، توان بخشی و در نهایت کمال انسانی و سازمانی برشمرد.

وی نگاه مجموعه به سیر روش شناسی نظارتی و فرایند بازدید از پردیس ها و واحد های تابعه را رویکردی نظام مند و قدمی در مسیر تحول و تعالی دانست.

در این نشست به بررسی ابعاد نقاط قوت و ضعف شیوه های نظارتی مبتنی بر بازدید با ارائه تجربه زیسته بازدید از برخی پردیس ها و مراکز و دستیابی به راهنمایی برای عمل و ارائه چارچوبی مناسب پرداخته شد.

تبیین مراحل نظارت ادواری، ترکیب تیم بازدیدکنندگان، محورهای فرایند بازدید پس از بازدید، حین بازدید و قبل از آن ، نقش ایجاد اعتماد و ارتباط صحیح بین ناظر و نظارت شونده و ویژگی های بازدید و نیز تشریک تجربیات حاصل از بازدید و گفتمان در این خصوص از برنامه های این کارگاه بود.


نظرات کاربران