دکتر مهرمحمدی در دوره آموزشی "ارزیابان کشوری و مراسم تجلیل از مدارس برگزیده برنامه تعالی مدیریت مدرسه" تاکید کرد:

مهمترین شاخص های تربیت معلمی مدیریت تعالی جو

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان و رییس کمیته ارزیابی برنامه تعالی و مدیریت مدرسه صبح امروز با حضور در دوره آموزشی "ارزیابان کشوری و مراسم تجلیل از مدارس برگزیده برنامه تعالی مدیریت مدرسه"، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست گفت: این نشست باشکوه که برآمده از طرح تعالی مدیریتی مدرسه است، مایه سرافرازی است. از تمامی کسانی که در این عرصه گام بر می دارند که به واقع گام های ماندگار و موثری هم برداشته شده است، سپاسگزاری می کنم.
وی در ادامه به مهم ترین شاخص های " تربیت معلمی" مدیریت تعالی جواشاره و بر مطالبه تربیت معلم از طرح تعالی تاکید کرد و گفت:  دانشگاه فرهنگیان بناست به رکن تحول مدرسه بدل شود و شعار استراتژیک دانشگاه نیز تبدیل شدن به رکن تحول آموزش و پرورش است لذا طرح  باید به گونه ای ریل گذاری و بسترسازی کند که دانشگاه فرهنگیان و معلم، در آن برجسته دیده شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان این مطلب که ریشه طرح تعالی  مدیریت آموزشگاهی تشخیص یک خطر جدی است، افزود: این خطر تکلیف مداری تقلیدی و تمکینی ، حفظ ارامش و ادامه روال ها و روند های امتحان پس داده مدیریت آموزشگاهی ، به جای این است که از خود ابتکار عمل و خلاقیت بخرج دهد و با طراحی سازوکارهای مناسب از ظرفیت مجموعه همکاران و فرودستان حداکثر بهره برداری را برای ارتقاء مستمر کیفیت یاددهی یادگیری بنماید.
وی افزود:  این انتظار اصلی از مدیر است که البته می دانیم که عواملی خارج از کنترل او می تواند ظرفیت کنشگری و عاملیت او را تحت تاثیر قرار دهد، اما همچنانکه درباره عملکرد معلم به تقریب 80 درصدی کنشگری و عاملیت برای موفقیت قایل هستم، برای مدیران نیز اگر نه بیشتر، دستکم همین تقریب را  صادق می دانم.
دکتر مهرمحمدی ادامه داد: پس انتظار اصلی از رییس آموزشگاه خروج از پیله "مدیریتی" و ورود به سپهر "رهبری" یا تقلیل ندادن حوزه مسئولیت به یک سلسله تکالیف دیکته شده یا روتین اداری است که عمده آن طبیعتا  به  حوزه یاددهی یادگیری و معلمی بر می گردد.  پیش نیاز قطعی ورود "راهبرانه" به این عرصه،  شناخت پدیده تربیت و رمز و رازهای آن است که البته پدیده ای پیچیده و همراه با عدم قطعیت و ابهام است. با همین منطق است که مدیران از میان معلمان برجسته با حد بهینه ای از سابقه و تجربه تدریس برگزیده می شوند یا باید بشوند. البته این شرط احراز، لازم است و ممکن است کافی نباشد و  آماده سازی مدیران در این زمینه می تواند هنوز یک ضرورت باشد.
وی در ادامه به مطالبات 3 سطحی پرداخت. وی با اشاره سطح اول مطالبات گفت: همدلی، حمایت و پشتیبانی حرفه ای تمام عیار از معلمان شاغل با درک این معنا که در تعلیم و تربیت جستجو گری، آزمایشگری و یادگیری "مادام العمر" رمز موفقیت است و باید برای آن راه گشود و بستر سازی کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه سطح دوم، سطحی است که به نومعلمان باز میگردد، خاطرنشان کرد:  . باید به نیاز تکاملی نومعلمان یا دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان که البته  گروه خاص و متمایزی هستند و در مسیر تبدیل شدن به معلم حرفه ای، توجه شود. "coaching "  لازم است تا به فرسودگی شغلی مبتلا نشوند. تعقیب کردن این بصیرت نیازمند عنایت و تدارک برنامه های ویژه است. پیشنهاد می شود در شاخص های طرح تعالی مدیریت  برای آن حساب ویژه ای باز شود.
وی در ادامه سخنان خود به سطح سوم از مطالبات تربیت معلمی از طرح تعالی مدیریت اشاره کرد و گفت:  حمایت از جریان تربیت معلم با پشتیبانی از جریان کارورزی و کاراموزی یا تولید مثل حرفه ای است که مهد آن مدرسه است و بدون آن دانشجو معلم، معلم نمی شود.  به بیان دیگر یک داوطلب معلمی از نا معلم به معلم تحول نمی یابد. Coaching  در سطح دیگری در اینجا باید اتفاق بیفتد که این هم لازم است در شاخص های مدرسه برتر بحساب آید.


نظرات کاربران