سیزدهمین نشست علمی-تخصصی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد

به گزارش معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان، سیزدهمین نشست علمی-تخصصی دانشگاه شنبه 21 اسفند 1395 با عنوان «تبیین رویکردهای غربی درباره تربیت معنوی برای کودکان و نقد آن­ها با تاکید بر آموزه­های اسلامی» از ساعت 14 الی 16 در پردیس شهید شرافت دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در این نشست که با حضور جمعی از اساتید، دانشجومعلمان و کارکنان دانشگاه برگزار شد، دکتر معصومه کیانی به تشریح رویکردهای غربی درباره تربیت معنوی برای کودکان پرداخت و چارچوبی مشتمل بر شش نوع جهان بینی درباره این مفهوم ارائه داد. در گام بعدی، مبانی فلسفی هر یک از جهان بینی های مذکور تبیین و به تناسب، شش نوع پداگوژی ، شناسایی و تشریح شد. سپس، مفهوم تربیت معنوی برای کودکان و دلالت های آن بر اساس هر جهان بینی استنباط گردید.

در پایان، بعد از نقد و ارزیابی این رویکردها بر اساس آموزه های اسلامی، روشن شد که فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران نمی تواند از مفروضات و مبانی فلسفی جهان بینی های موجود بهره ای گیرد. درعین حال، هر یک از جهان بینی های فوق دارای آموزه هایی مثبت و روش هایی هستند که می توانند مورد استفاده واقع شوند؛ مانند تأکید بر ارتباط و تعامل کودک با دیگران و توسعه روایت های او از تجارب زیسته، آموزش خلاق و پوپا، هدایت کودکان به سوی شناخت مسائل و مشکلات معنوی جامعه و تلاش برای حل آنها از طریق رویکرد مسئله-محور و دانش آموز- محور، شناخت معانی مختلف فرهنگی، نقد و تفسیر آنها و شناسایی چگونگی تأثیر آنها بر نگرش و رفتار افراد، توانمند ساختن کودکان با پرورش سواد معنوی و تأمل و تفکر انتقادی در آنها، آموزش مسائل و مفاهیم معنوی از واقعیات موجود و توجه به سطح ساختنی معنا و...

پس از اتمام ارائه خانم دکتر کیانی حضار سؤالات خود را راجع به موضوع نشست مطرح کردند و به این سؤالات پاسخ داده شد.

 


نظرات کاربران