تربیت معلم باید بر مبنای کسب شایستگی ها باشد

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در پردیس شهید بهشتی مشهد مقدس:

تربیت معلم باید بر مبنای کسب شایستگی ها باشد

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان گفت: تربیت معلم در نظام معیارهای اسلامی زمینه ساز کسب و ارتقاء شایستگی های عام و حرفه ای است و باید بر مبنای کسب شایستگی ها باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا صادق زاده در نشستی با موضوع «بررسی شایستگی های معلمی در سند تحول بنیادین» در دومین روز از اردوی معرفتی- فرهنگی «حیات طیبه» که ویژه ی دانشجو معلمان نخبه و فعال فرهنگی در مشهد برگزار شد، به تبیین مفاهیمی از جمله حیات طیبه، هویت و جامعه سالم در بحث شایستگی ها در مباحث تحول بنیادی در نظام آموزش و پرورش پرداخت.

وی، افزود: نگاه ما به معلم در سند تحول بنیادین و مبانی نظری تحول، باید به مثابه مربی که اسوه ای امین، دیندار، راهنما، بصیر، عالم، توانا در هدایت است باشد.

صادق زاده،  تصریح کرد: مقصود از تحول بنیادین، تغییرات اساسی، مبنایی، پیوسته و همه جانبه در نظام آموزش و پرورش است و اگر بخواهیم تغییراتی جدی در این نظام ایجاد کنیم باید زیربنا و بنیاد آن را تغییر دهیم.

وی،  در ادامه افزود: حیات طیبه مفهومی قرآنی و به نوعی «قرب الی الله» است که مفهومی والا و برجسته دارد و شکل اجرایی و تحقق یافته ی مفهوم حیات طیبه است  که خداوند در سوره نحل به انسان های مومن و صالح حیات طیبه را بشارت داده است.

شکل دهی هویت دانش آموزان مهمتر از آموزش است

صادق زاده،  اخروی نبودن و هویت را از جمله خصوصیات حیات طیبه ذکر کرد و گفت: حیات طیبه فراتر از حیات دنیوی ماست که با پذیرش آن نظام دینی و اخلاقی در زندگی نمود پیدا می کند.

وی،  گفت: حیات طیبه،  فقط بعد فردی زندگی نیست بلکه ابعاد اجتماعی زندگی را نیز شامل می شود و از این طریق می توان به جامعه ای سالم و مطلوب دست یافت.

وی،  با اشاره به این که هر انسانی در طول زندگی شخصیتی را برای خود می سازد که اگر این اعمال و رفتارها با عقل هماهنگ باشد شخصیت کامل مطلوب شکل می گیرد، افزود: باورها، گرایش ، تصمیم ، اراده و اعمال ما، محصول جمع بندی هویت ماست که در این صورت شخصیت واقعی و هویت انسان شکل می گیرد.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، افزود: شما به عنوان نسل آینده نباید هدفتان را تنها بر آموزش و پرورش دانش آموزان قرار دهید بلکه باید شکل دهی هویت آنها را مد نظر قرار دهید.

هدایت حرکتی اختیاری و آزادانه است

صادق زاده، با تصریح این که تربیت و هدایت یک جریان و حرکت مستمر و امری تعاملی و دو سویه است افزود: هدایت یک حرکت آزادانه است که با اختیار و آزادی عمل موجب شکل گیری حیات طیبه  می شود.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان،  تاکید کرد: شایستگی ها، مجموعه ای از صفات، توانمندی ها و مهارت ها است که اگر بخواهیم معلمانی شایسته تربیت کنیم باید این عوامل را در خود بوجود آوریم و در این صورت است که شخصیت معلمان شکل می گیرد.

وی، با اشاره به این که تربیت فرایندی تعاملی است که زمینه ساز تکوین و تعامل پیوسته هویت متربیان می شود عنوان کرد: هدف و مقصد تربیت، آمادگی برای حیات طیبه و تکوین و تعالی هویت است که مخاطب باید آن را کسب کند.

صادق زاده، گفت: تربیت بر دو نوع عمومی و تخصصی است که مکمل یکدیگر هستند  و تربیت عمومی در مدرسه و آموزش و پرورش و تربیت تخصصی در دانشگاه ها شکل می گیرد.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان،  در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: معلمان افرادی رشد یافته، دلسوز و خیرخواه هستند که به لحاظ کسب شایستگی ها و تحقق مراتب حیات طیبه مسئولیت کمک به دیگران را بر عهده دارند.

مطالبات دانشجویان از ما حق مسلم است

در ادامه ی این مراسم معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به ژرسش ها و مطالب طرح شده ی دانشجومعلمان پیرامون کسر حقوق، کیقیت خدمات آموزشی و رفاهی، کمبود کرسی های آزاداندیشی و کمبود بودجه، اظهار داشت: تلاش می کنیم در بخش آموزش،  برخی از نواقص و کاستی ها را برطرف کنیم ولی برخی از موارد در فرصت کوتاه قابل حل نیستند.   

نعمت الله موسی پور،  افزود: به دنبال ارتقا در سطح علمی اساتید، کارگاه های آموزشی، تغییر برنامه درسی و سرفصل های دروس هستیم و امیدواریم در آینده تغییرات گسترده ای  برای اصلاح شرایط انجام دهیم و همه ی این موارد را تحت عنوان منشور کیفی آموزش پیگیری خواهیم کرد.

وی،  افزود: انجام این تغییرات،  نیازمند مشارکت همه جانبه ی دانشجومعلمان، صبر و تحمل است. خواسته ها و مطالبات شما برای ما بسیار ارزشمند است و تمام آنها به حق است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، تاکید کرد: استخدام اساتید راهنما در بخش آموزشی و پژوهشی، فراهم نمودن شرایط برای انجام کار دانشجویی در نیم سال آینده و ارتباط مستقیم دانشجویان با ما از طریق ایمیل از جمله مواردی ذکر کرد که در دستور کار قرار خواهد گرفت.

شایان ذکر است اردوی حیات طیبه ویِژه ی خواهران که از صبح روز گذشته در پردیس شهید بهشتی مشهد مقدس در حال برگزاری است، در سحرگاه دومین روز، با حضور دانشجومعلمان و مسئولین در جبل النور، بر مزار شهدای گمنام سال های دفاع مقدس آغاز شد.


نظرات کاربران