پردیس نسیبه تهران، امروز و فردا میزبان کتابداران پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان است:

برگزاری اولین همایش علمی کتابداران دانشگاه

نخستین همایش علمی کتابداران دانشگاه فرهنگیان، از صبح امروز 4 شهریورماه در پردیس نسیبه تهران، آغاز شده و تا عصر  فردا ادامه خواهد داشت.

در روز اول این همایش که صبح امروز با برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با نرم افزارهای مدیریت اطلاعات کتابخانه آغاز شد، کتابداران پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، از کتابخانه ملی و اسناد آرشیوی ایران بازدید کردند.

 در ادامه و در همایش بعد از ظه، ابتدا دکتر «باغستانی»، سرپرست جدید پردیس نسیبه ، ضمن سخنانی گفت: کتابداران به عنوان سکان داران کشتی دانش هستند و به دلیل همین نقش آموزشی می توان آن ها را به نگین انگشتری دانشگاه فرهنگیان تعبیر کرد.

وی، سپس از کتابداران حاضر در همایش خواست، همه ی تلاش خود را برای تشویق دانشجومعلمان به کار بندند و افزود: برای داشتن جامعه ای دانش بنیان، راهی جز تشویق دانشجومعلمان به کتابخوانی نیست. لذا باید همه ی تلاش خود را برای تشویق آن ها به کتابخانه و کتابخوانی به کار بندیم، به امید اینکه روزی فضایی ایجاد شود تا دانشجومعلمان از کوچکترین اوقات فراغت خود نیز، برای مراجعه به کتابخانه های دانشگاه مراجعه کنند.

سپس، دکتر منصوریان، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم کارگاه آموزشی با موضوع «کاربرد نظریه های ارتباطی و تربیتی در بهبود خدمات کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی» را آغاز کرد.

وی، در ابتدای سخنان خود، با تاکید بر اهمیت ارتباطات انسانی گفت: با همین امکانات موجود در کتابخانه ها، می توانیم خدمات خود را بهبود ببخشیم، به شرطی که به ارتباطات انسانی توجه ویژه ای داشته باشیم.

منصوریان، از شنیدن و صحبت کردن به عنوان مهم ترین روش های ارتباط انسانی نام برد و خطاب به کتابداران حاضر در همایش گفت: به جز مهارت ارتباطی در برخوردهای رو در رو و چهره به چهره در محیط واقعی، یک کتابدار باید به مهارت های ارتباط تلفنی، مهارت های نوشتاری و نگارشی، مهارت های ارتباط در محیط مجازی و مهارت های مهار موقعیت دشوار ارتباطی از جمله مواجهه با کاربران ناراضی، مجهز باشد.

وی، همچنین از موانع فیزیکی و محیطی، سازمانی و اداری، زبانی و مفهومی، روحی و عاطفی و فرهنگی و روانشناختی، به عنوان موانع ارتباطی نام برد و از کتابداران خواست تا در برخورد با کاربران کتابخانه، گفت وگوی خود را با خوشامدگویی آغاز کرده و با پرسش از کاربر درباره مسأله وی، اطلاعات مورد نیاز را گردآوری کرده و در اختیار وی قرار بدهند.

دکتر «رضایی شریف آبادی»، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که در جمع کتابداران دانشگاه فرهنگیان، به بحث «اهمیت نقش کتابخانه ها و کتابداران دانشگاه فرهنگیان در گردآوری و مستندسازی اسناد و مدارک آموزش و پرورش» پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اعلام خرسندی از برپایی چنین مراسمی و ابراز امیدواری که این نخستین همایش کتابدارها، به دومین، سومین، چهارمین و صدمین جلسه هم برسد، گفت: برپایی چنین همایش هایی هم برای کتابداران مفید است و هم برای مسئولان دانشگاه که بتوانند از خدمات این قشر آموزشی بهره مند شوند.

«کتابدار موفق»، موضوع دیگری بود که دکتر شریف آبادی به بحث درباره آن پرداخت. وی برای تعریف کتابدار موفق، به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که در بازدید 3 سال پیش ایشان با کتابداران مطرح شده بود، استناد کرد و گفت: مهم ترین و سنگین ترین وظیفه در کتابخانه ها، بر عهده کتابداران است. نقش کتابداری، کار انسانی فرهنگی برجسته ای است. کتابدار، صرفا کسی نیست که خدمت تحویل کتاب را بر عهده می گیرد، بلکه میتواند به منبع، منشاء و مرجعی برای راهنمایی مراجعه کنندگان به کتاب تبدیل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س)، بااخلاق بودن را یکی از اصلی ترین ویژگی های کتابدار موفق عنوان کرد و افزود: به عنوان کتابدار دانشگاهی، باید طوری عمل کنیم که همه مراجعه کنندگان به کتابخانه از خدمات راضی باشند. در این مسیر، اخلاق و مسئولیت پذیری نقش مهمی را ایفا می کند.

وی، در ادامه، با طرح پیشنهاد تدوین منشور اخلاق حرفه ای کتابداران، کتابداران حاضر در همایش را مورد خطاب قرار داد و گفت: می توانید برای تدوین منشور اخلاق حرفه ای کتابداران پیش قدم شوید.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) در پایان به نقش کتابداران و آرشیوداران در مستندسازی اسناد آموزش و پرورش پرداخت و از شناسایی و فراهم آوری، حفظ و نگهداری، سازماندهی، دسترسی پذیری و اطلاع رسانی به عنوان رویه مدیریت اسناد آموزش و پرورش نام برد.

در پایان روز اول نخستین همایش علمی کتابداران دانشگاه فرهنگیان، از دکتر معصومیان و شریف آبادی و همچنین دکتر موسی پور، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان به پاس زحمات خود در عرصه کتابخانه و کتابداری، با اهدای لوح تقدیر، قدردانی شد.

شایان ذکر است، این برنامه فردا نیز از ساعت 8 تا 17 در سالن همایش پردیس نسیبه که از سال گذشته به نام دکتر «احمد صافی»، نامگذاری شده، ادامه خواهد داشت.


نظرات کاربران