دکتر حسن رحیم پور ازغدی، در جمع دانشجو معلمان برادر نخبه و فرهنگی شرکت کننده در اردوی معرفتی فرهنگی حیات طیبه:

دانشجو معلم امروز، سازنده ی تمام نهادهای اجتماعی فردا

دکتر حسن رحیم پور ازغدی، در جمع دانشجو معلمان برادر نخبه و فرهنگی شرکت کننده در اردوی معرفتی فرهنگی حیات طیبه، دانشجو معلم امروز را سازنده ی تمام نهادهای اجتماعی فردا دانست و تصریح کرد: هر خیر و شری در آینده است، به دست شما معلمان فردا رقم خواهد خورد.

این استاد حوزه و دانشگاه، دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان را متفاوت با دیگر دانشجویان دانست و افزود: دانشجویی که رشته ی فنی یا مهندسی می خواند، با آب و خاک و یا فلز سروکار دارد، اما دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، در آینده مستقیما با انسان ها سرو کار دارند.

دکتر رحیم پور ازغدی، افزود: رسالت مهم دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، به عنوان معلمان آینده این است که استعداد و ظرفیت های بالقوه دانش آموزان را به فعل تبدیل کنند.

وی، ایمان به معلمی و برخورداری از روح و منش معلمی را از ویژگی های مهم یک معلم خوب دانست و تصریح کرد: شاید معلمان نسبت به برخی مشاغل دیگر  وضعیت رفاهی چندان مناسبی نداشته باشند، اما شأن و جایگاه معلم بالاتر از سنجیدن با حقوق و مسائل مادی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام خمینی(ره) معلمی را شغل انبیاء می دانستند، گفت: انبیاء برای تعلیم و تربیت آمده اند و کار معلمان نیز تعلیم و تربیت است.

دکتر رحیم پور ازغدی، با اشاره به نقش و جایگاه شخصیت و اخلاق معلم در کلاس درس، افزود: کودک و نوجوان پذیرنده است و نکات مثبت و منفی رفتاری معلم بیش از هر درسی، در ذهن و جانش هک می شود.

وی، با استناد به آیات قرآن کریم، تأکید کرد: معلم می تواند بزرگترین مصلح جهان باشد.

دکتر رحیم پور ازغدی، ادامه داد: اگر  معلمی، به شخصیت و اخلاق دانش آموز بی تفاوت و بی احترام باشد، می تواند بزرگترین جنایتکار جهان نیز شود.

وی، با بیان اینکه انبیاء الهی برای فرد فرد انسان ها، برنامه ریزی و سرمایه گذاری می کردند، خاطر نشان کرد: معلم بخشی از مأموریت انبیاء را پیگیری می کند.

وی، با اشاره به اینکه معلم محصول کار خود را تا قبل از بازنشستگی خواهد دید، گفت: امام خمینی(ره) فرموده اند: اگر به هر شهری سفر کردید، مردم آن شهر بی دین و بی اخلاق بودند، بدانید که روحانیون و معلمان خوبی نداشته اند.

دکتر رحیم پور ازغدی، با بیان داستان هایی از امپراطوری های بزرگی همچون عثمانی، یونان و رم و نفوذ استعمارگران از طریق ورود به تربیت معلم آن ها و تغییر زبان مادریشان، تأکید کرد: زبان، تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش دریچه ورود به یک فرهنگ می باشد.

وی، با اشاره به اینکه اولین بورسیه های تحصیلی دانشجویان ایرانی در زمان قاجار در رشته ی تعلیم و تربیت بوده اند، خاطر نشان کرد: کشورهای غربی با تربیت معلمان، تلاش کرده اند که آن ها  با شخصیت غربی شکل گیرند.

دکتر رحیم پور ازغدی، ادامه داد: آن ها معتقد بوده اند که اگر نسل های آینده را از طریق معلمان آنگونه که می خواهیم تربیت کنیم، دیگر نیازی به لشکر کشی به کشورها نداریم.

وی، در ادامه، به تبیین نقش و اهمیت تربیت معلم پرداخت و افزود: اولین دانشگاه ساخته شده در ایران در حوزه ی تربیت معلم بوده است.

دکتر رحیم پور ازغدی، در بخش دیگری از سخنان خود بر تلاش داخلی و بهره مندی از ظرفیت های دانشمندان ایرانی، تأکید کرد.

وی، با اشاره به نقش آموزش و پرورش و تربیت معلم ، خاطر نشان کرد: یک استاد یا معلم خوب، با انگیزه ی درست و با تعدادی معدود شاگرد، می تواند ظرف چند سال، سرنوشت یک کشور را تغییر دهد.

وی، با اشاره به تربیت بیش از چهار هزار شاگرد توسط امام صادق(ع)، تصریح کرد: آن امام همام، نقش اساسی در تشکیل تمدن های بزرگ اسلامی داشته اند.

دکتر رحیم پور ازغدی، در پایان بر جمع آوری نظرات مختلف، مقالات و منابع مهم به عنوان یک دایره المعارف در موضوع تربیت معلم تأکید کرد.


نظرات کاربران