دکتر مهر محمدی در همایش ملی پژوهش:

معلم باید عنصری متعلق به جامعه دانایی محور باشد

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، گفت: برای احقاق حق پژوهش در دانشگاه فرهنگیان راه طولانی در پیش داریم و برای رسیدن به این حق باید پژوهش در این دانشگاه نهادینه شود.

دکتر مهر محمدی، چهارشنبه در همایش ملی پژوهش در استان بوشهر افزود: پیشینه دانشگاه فرهنگیان فاقد کارکرد پژوهشی است که باید در این مسیر استوار و محکمتر گام برداریم.

وی، تصریح کرد: امروز با فقدان عنصر پژوهش در دانشگاه فرهنگیان مواجه هستیم که برای دگرگونی این شرایط و آوردن پژوهش به متن دانشگاه نیازمند اراده پیمودن راه هستیم، برای احقاق حق پژوهش در دانشگاه فرهنگیان و تبدیل فرایند پژوهش به کارکرد اساسی به درایت، خلاقیت، پشتکار و ممارست نیازداریم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه فرهنگ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان، نیاز به توجه جدی دارد، گفت:  تصمیم گیری در دانشگاه فرهنگیان باید مبتنی بر دانش و پژوهش باشد تا بتوانیم ادعا کنیم دانشگاه فرهنگیان سازمانی یادگیرنده است.

وی، یادآورشد: برای افزایش سطح کاری معاونت های مختلف دانشگاه فرهنگیان باید برنامه های این معاونت ها بستر سازی پژوهشی شوند.

مهرمحمدی، با تاکید بر اینکه باید اولویت های پژوهشی مشخص شود اظهارکرد: امروز به گفتمان سازی درعرصه تربیت معلم نیاز داریم، صرفا نباید به تربیت معلم بسنده کنیم بلکه به طور جدی به امر پژوهش و تولید دانش در تربیت معلم نیز باید پرداخته شود.

وی، یادآور شد: در ایران تربیت معلم به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه قرار نگرفته و یکی از ماموریت های دانشگاه فرهنگیان تربیت تخصصی معلمان است. با توجه به گسترش فناوریهای نوین و جریانهای علمی در کشور باید گفتمانی از تربیت معلم نیز با همت پژوهشگران اتفاق افتد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه تبدیل پژوهش به فرهنگ میتواند وجه شاخصه و برند دانشگاه فرهنگیان باشد، گفت: آموزش پژوهی و پژوهش معطوف به آموزش، باید به سمتی سوق داده شود که آموزش پژوهی جزو رسالت ها باشد.

وی، بیان کرد: امروز آموزش عالی کشور در زمینه تربیت استادان متخصص تربیت معلم  عقیم است و در این زمینه نیازمند برنامه ریزی هستیم.

مهر محمدی،  افزود: شرط ارتقای اساتید دانشگاه فرهنگیان کشور این است که اساتید یک رساله آموزشی در حوزه تخصصی تهیه کنند که در صورت تحقق آموزش پژوهی به عنوان یک مطالبه جدی در دانشگاه فرهنگیان مطرح می شود.

وی، با تاکید بر پژوهش در حوزه یادگیری دانشجو معلمان نیز گفت: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به عنوان معلمان آینده باید با شناخت شاکله پژوهش، نگرشی پژوهشی داشته باشند.

سرپرست دانشگاه  فرهنگیان، ادامه داد: نسل جدید معلمان در کشور به منزله کنش گر دانا و فکور شناخته می شوند که خود آنان نیز باید باور کنند عنصری داننده هستند و در دستیابی به دانش عاملیت دارند.

وی، اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی تربیت معلم، تربیت عناصری دانا، فکور و عامل تولید دانایی است.

دکتر مهرمحمدی، با اشاره به شعار "جامعه دانایی محور در بستر تربیت معلم پژوهش محور"، گفت: ریشه اصلی این شعار این است که معلم عنصری متعلق به جامعه دانایی محور باشد و نگرش و روح پژوهش بایستی در جامعه تعبیه شود.

 شایان ذکر است در این آیین از پژوهشگران برتر دانشگاه فرهنگیان کشور تجلیل شد.


نظرات کاربران