دکتر مهرمحمدی در اولین جلسه "کمیته ملی هنر در تربیت معلم" با حضور وزیر آموزش و پرورش:

در چشم انداز دانشگاه فرهنگیان در حوزه هنر امیدواری های زیادی وجود دارد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، جلسه "کمیته ملی احیا هنر در تربیت معلم" با حضور  دکتر فانی، وزیر آموزش و پرورش؛ دکتر مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان؛ دکتر موسی پور، معاون آموزشی دانشگاه؛ دکتر خسرو نظری، رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش؛ دکتر امانی و جمعی از مدرسان رشته هنر پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

دراین جلسه 5 نفر نمایندگان منتخب این کمیته به نمایندگی از مدرسان هنر دانشگاه فرهنگیان، به بیان برخی مسائل و دغدغه ها، همچنین ارائه ی پیشنهاداتی پیرامون کیفیت پرداختن به مقوله هنر در آموزش و پرورش پرداختند.

موانع جذب دانشجوی رشته هنر در مراکز تربیت نعلم بر اساس نیاز سنجی، افزایش ساعت درسی هنر، تدریس توسط مدرسین متخصص، بهره گیری از تبلیغات برای احیای درس هنر، برقرای ارتباط ارگانیک بین دانشگاه فرهنگیان، دفتر تالیف و مرکز نیروی انسانی؛ تمرکز زدایی و استفاده حداکثری از توان کشوری، از جمله موارد طرح شده توسط اعضای منتخب  "کمیته ملی هنر در تربیت معلم" بود.

در پایان این جلسه، دکتر مهرمحمدی، ضمن جمعبندی مطالب طرح شده، اظهار امیدواری کرد: حرکت آینده آموزش و پرورش در جهت محق ساختن ساحت هنری به سمت و سویی برود که شاهد نیمه تخصصی شدن آموزش ها در دوره دوم ابتدایی باشیم.

وی ادامه داد: در دوره متوسطه اول با توجه به اینکه براساس برنامه درسی، حضور هنر در متن برنامه درسی قرار دارد، با بررسی های لازم اگر قرار است دانشگاه فرهنگیان وارد عرصه تربیت معلم هنر شود، هرچه سریعتر وارد عمل شود تا در نهایت زمینه های امیدواری را در همکاران ایجاد کند.

دکتر مهر محمدی خاطرنشان کرد: فراتر از این موارد می توان از ظرفیت استادان حوزه هنر در دانشگاه فرهنگیان درعرصه تالیف کتب درسی و تربیت دانشجویان آزاد استفاده کرد؛ در چشم انداز دانشگاه فرهنگیان در حوزه هنر امیدواری های زیادی وجود دارد.

در این نشست همچنین، دکتر موسی پور، معاون آموزشی دانشگاه، به ارائه ی آماری از رشته های هنری در داننشگاه فرهنگیان و مطالبی پیرامون بازنگری برنامه درسی ارتباط تصویری و طراحی و برگزاری دوره ی آمورش هنر های تجسمی پرداخت.

وی، با اشاره به شرایط و زمینه های مناسب و مطلوب در برخی پردیس ها ی دانشگاه برای آموزش رشته هنر گفت: در برخی پردیس ها، دارای امکانات، کارگاه های خوب و مدرسان توانمند هنر هستیم که برخی از این مدرسان از جمله هنر مندان مطرح استان هستند و امکان گسترش آموزش هنر و پدیرش دانشجو در رشته هنر بر اساس برنامه ریزی ها و سیاست های آموزش و پرورش وجود دارد.

موسی پور، افزود: دانشگاه تلاش می کند برخی پردیس ها را بر آمورش و توسعه رشته هنر متمرکز کند، همچنین برنامه هایی برای مشارکت مدرسان هنر در فعالیت های فرهنگی پیش بینی شده.

وی از طرح، ایجاد گالری های دائمی هنر در پردیس ها به عنوان نماینده نوعی ار تولیدات هنری دانشگاه و آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این طرح می تواند فرصت مطلوبی برای ایجاد انگیزه برای فعالیت های هنری  نیز باشد.

دراین جلسه، دکتر خسرو نظری رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش، با ارائه ی آماری از دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و نیاز های موجود گفت:  اگر بتوانیم از ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان که به "جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها در آموزش و پرورش" اشاره دارد، برای جبران کمبود معلم هنر استفاده کنیم، در سال 95 با وضعیت موجود رو به رو نخواهیم شد.

دکتر امانی نیز، با اشاره به اینکه، 4 هدف هنری؛ مطالعه و ادراک هنری، نقد هنر براساس معیارهای زیبایی شناسی، ارزش گذاری آثار هنری و خلق اثر هنری برای درس هنر در برنامه درسی لحاظ شده است، خاطرنشان کرد:  "برنامه درسی هنر" ما برنامه جدیدی است که اهداف آن را نوشته ایم و در حال تبیین است.

شایان ذکر است در پایان این نشست، ابلاغ 5 نفر، اعضای منتخب "کمیته ملی احیا هنر در تربیت معلم" توسط دکتر فانی، وزیر آموزش و پرورش به آنها اعطا شد.


نظرات کاربران