• معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان در افتتاحیه همایش پویش:

دانشجو معلمان پژوهشگر، سفیران پژوهشی در سطح دانشگاه می شوند

معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: آموزش اصول پژوهشی و اخلاق پژوهش به دانشجو معلمان این فرصت را می دهد تا به عنوان سفیران پژوهشی یافته های خود را به دیگر دانشجومعلمان منتقل کنند و همگام با دنیا، پژوهش را بر مبنای علمی آن انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا ساکی، در اولین همایش باشگاه مجازی دانشجو معلمان پژوهشگر سراسر کشور «پویش»، با بیان نکاتی پیرامون پژوهش و اهداف باشگاه مجازی گفت: پژوهش، عنصر ذاتی حرفه معلمی است، دانشجو معلمان بدون پژوهش نمی توانند کار عمیقی ارائه دهند و پژوهشگران با پژوهش به عمق علم می رسند.

وی، به نهضت معلم پژوهنده که از پنجاه سال قبل در دنیا شکل گرفته است اشاره کرد و افزود: این مهم از حدود پنجاه سال قبل با تکیه بر بهسازی تربیت معلم شکل گرفته است و ساختارهای آموزشی را تحت شعاع خود قرار داده و این امر فراتر از ساختارهای پژوهش کلاسیک است.

معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان خاطر نشان کرد: عزم جدی دانشگاه توسعه پژوهش میان دانشجو معلمان است و اصل کار را بر مبنای دانش روز و پیشرفتگی های علمی جهان در نظر گرفته و پیش بینی کرده ایم.

ساکی بر بایسته های پژوهش محور تأکید کرد و افزود: یکی از موارد مهم و مورد توجه در پژوهش های دانش محور تکیه ی تمام برنامه های آموزشی و فرهنگی دانشگاه بر محور پژوهش است.

وی ادامه داد: دانشجویی و معلمی بدون پژوهش گری و پژوهندگی معنا ندارد و این امر جزء ذاتی فرآیندهای حرفه معلمی است، پژوهش الگوی یادگیری است و در هدف های حوزه آموزشی از سطوح اولیه دانش تا قضاوت و ارزشیابی که بالاترین سطح است ، همواره پژوهش وجود دارد.

دکتر ساکی، فرهنگ ، روش و منش پژوهش را از یادگیری صرف روش پژوهش مهمتر دانست و تصریح کرد: نسبت اخلاق پژوهشی در چیدمان یافته های جدید علمی ضمن رعایت ساختار بسیار مهم است و البته اجرای صحیح رفتار پژوهشی بسیار سخت تر از انجام صرف اقدامات پژوهشی خواهد بود.

وی، با اشاره به آموزه های دینی پیرامون پژوهش گفت: در اسلام و آموزه های دینی ما،بنابر فرموده رسول گرامی اسلام ( ص ) ارزش قلم دانشمندان  از خون شهیدان هم بالاتر دیده شده است  و این بیانگر اهمیت و جایگاه و البته دشواری انجام  پژوهش   می باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان افزود: آموزش شناسی با محتوای تربیت شناسی در معاونت پژوهشی مورد تأکید است.

وی تأکید بر اقدامات پژوهشی معلمان را از مولفه های مهم دانشگاه فرهنگیان معرفی کرد و افزود: در دوره ای مبنای امور پژوهشی به نحوی بود که معلم ها منتظر بمانند تا پژوهشگران کلاسیک برای آنها تولید علم کنند در حالیکه امروز خود معلم ها و حتی دانش آموزان پژوهنده در عرصه آموزشی حضور فعال دارند و معلمان پژوهشگر نسل دانش آموزان پژوهنده را تربیت می کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان خطاب به دانشجو معلمان پیرامون اهمیت بهره گیری از دستاوردهای پژوهش های گذشته، تأکید کرد: به طور جد در باشگاه مجازی یافته های پژوهشی گذشته را مورد استفاده قرار دهید تا از دوباره کاری و انجام کارهای بدیهی جلوگیری شود.

ساکی افزود: انجام کار پژوهشی نیازمند درک درست از آن است، شما به عنوان دانشجو معلم لازم است توانمندی های خود را در حوزه پژوهش افزایش دهید و در این مسیر مطالعه دیدگاه های پیشینیان را از نظر دور ندارید.

وی انجام کار تیمی و گروهی در حوزه پژوهش را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: نقادی و مسأله شناسی و بررسی پیشینه ، بازبودن اندیشه به دیدگاههای جدید و متفاوت ، امانت داری و عدم سوگیری   از دیگر پیش شرطهای ضروری در پژوهش است. ایشان به دانشجومعلمان پژوهشگر تاکید داشتند که  اخلاق پژوهشی را سر لوحه کار خود قرار دهند، و کوشش نمایند در مسیر تعالی ، دسترنج  و حاصل کار پژوهشی خود را با دیگران به  اشتراک گذارند.

ساکی ادامه داد: در حوزه علوم تربیتی پژوهش با اشتراک گذاشتن است که ارتقاء می یابد و دانشگاه فرهنگیان این فرصت را ایجاد می کند، همانطور که شما امروز به عنوان پژوهشگر شناخته شدید در نظر داشته باشید که این امر آغاز راه است و کارگاه های تخصصی آموزشی زمینه ای خواهد بود تا اصول پژوهش و تبدیل آن به مقاله علمی را بیاموزید و به عنوان سفیران پژوهشی به دیگران انتقال دهید.


نظرات کاربران