به میزبانی پردیس خواهران شهید هاشمی نژاد مشهد در حال برگزاری است:

نخستین همایش کشوری تربیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی

نخستین همایش کشوری تربیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی با سخنان معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان در پردیس خواهران شهید هاشمی نژاد مشهد مقدس آغاز به کار کرد.
 
در مراسم افتتاحیه این همایش که دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه، حجت الاسلام دادگر مسئوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه، دکتر ساکی معاون پژوهشی و فناوری و دکتر صادق زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در آن حضور داشتند، دکتر ساکی با ذکر این مطلب که دانشگاه فرهنگیان، معلم را تربیت می کند و معلم جامعه را و رکن اصلی تعلیم و تربیت معلم است، افزود: ما امروز مکلفیم تا مطالبات مقام معظم رهبری را در خصوص نقش و جایگاه معلمان پیگیری و تحقق بخشیم.
 
وی در بخش دیگر سخنانش گفت: این همایش با حضور صاحب نظران، اساتید و دانشجویان در 9 پردیس مراکز استان برگزار شد که از مجموع 520 مقاله دریافت شده در سطح کشور، 187 مورد به مرحله کشوری راه یافتند و در پایان 12 مقاله به عنوان مقالات برگزیده امروز در این همایش ارایه می شود.
 
دکتر سرسرابی سرپرست پردیس شهید هاشمی نژاد نیز در ابتدای این همایش ضمن خیرمقدم به پژوهشگران با بیان این مطلب که ضرورت مسأله تعلیم و تربیت و پرورش مربیان و معلمان مؤمن، متعهد و متخصص از نگاه مقام معظم رهبری، این بستر را فراهم آورده است که امروز عصاره همایش های استانی برگزار شده جایگاه و اقتضایات در تربیت معلم،در این همایش متجلی شود،افزود: امیدواریم افقی تازه در راستای اهداف بلند دانشگاه فرهنگیان گشوده شود.
حجت الاسلام والمسلمین دادگر مسول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز ضمن سخنانی گفت: وقتی به صورت ریشه ای به رسالت تربیت نگاه می کنیم هدف غایی تربیت را ،قرب الهی می یابیم و قرب الهی را بدون مجرای عبودیت نمی توان متصور شد.
وی در ادامه افزود لازمه دور نشدن از این هدف غایی، دست یابی به اقتدار علمی و فرهنگی است و ماموریت دانشگاه فرهنگیان، ایفای نقش در این زمینه است .
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: تلاش های علمی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان منشا اثر و ارتقا باشد.

در ادامه،  حجت الاسلام والمسلمین دکتر صادق زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان نیز با طرح این سوال که ما چقدر باید در حرکت تربیتی خودمان متکی به فهم و بصیرت و علم باشیم ؟ تاکید کرد: هر کس در هر مسیری می خواهد حرکت کند باید مقصد را بداند، کسی که در مسیر تعلیم و تربیت در حرکت است باید ضرورت مضاعف کار پژوهشی و علمی را مد نظر قرار دهد.

وی، با اشاره به اینکه مسئولیتی بسیار بزرگ یعنی معلمی را بر عهده گرفته ایم،  خاطر نشان کرد: باید هر روز بر فهم خودمان بیافزاییم، چرا که تربیت،  فرایندی تعاملی است؛  یک طرفه نیست و حالت رفت و برگشتی دارد. معلم و دانش آموز، استاد و دانشجو در آن نقش آفرین هستند و این تعامل، زمینه ساز تربیت متربی است، هدف تربیت تنها کسب دانش نیست بلکه ساخت شخصیت مناسب  بر اساس معیارهای اسلامی است.

در ادامه این همایش یک روزه، شرکت کنندگان در دو کارگاه جداگانه به ارائه مقالات خود خواهند پرداخت.

شایان ذکر است، مراسم اختتامیه این همایش عصر امروز با حضور و سخنرانی دکتر مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان و تجلیل از شرکت کنندگان  برگزار خواهد شد.

 
 


نظرات کاربران