سرپرست دانشگاه فرهنگیان:

ایجاد پردیس های تخصصی در سال 1394 اجرایی می شود

دکتر مهرمحمدی، با اشاره به این نکته که امروز دانشگاه فرهنگیان به واسطه ی شواهد و قراینی در آستانه ی یک تحول قرار گرفته گفت: در سال 93 وعده کرده بودیم که مجموعه جهش ها و تحرکاتی را در عرصه های مختلف در دانشگاه شاهد باشیم که بحمدالله به طور نسبی موفق به ساماندهی این جهش ها شدیم  و اکنون در آستانه ی شرایطی قرا رگرفتیم که می توان سال 94 را به عنوان سال عملیاتی شدن بسیاری  از ایده ها و برنامه ها ی تحولی به شکل ملموس در دانشگاه فرهنگیان برشمرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در مراسم افتتاحیه دهمین اجلاس روسای پردیس های این دانشگاه  افزود: در تحقق وضعیت مطلوب مورد نظر اتکا ویژه ما به نسل جدید مدیران پردیس هاست، برای نسل جدید روسای پردیس ها حساب ویژه ای باز کردیم و برای آنها نقش مهمی قایل هستیم که متناسب با اقتضای بلوغ دانشی، بینشی، نگرشی و تجربی  آنهاست و امیدواریم با حساب ویژه و تکیه بر این مجموعه توانمند بتوانیم اهداف تحولی مورد نظر را پیگیری.

وی با یادآوری شعار راهبردی دانشگاه گفت ما همه ملتزم و متعهد نسبت به عینی و عملیاتی شدن این شعار " دانشگاه فرهنگیان نماد تخول و تعالی در تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی " خواهیم ماند و باید کوشش کنیم این فراز و عبارت راهبردی از عرصه شعار به مرحله عمل در آید.

دکتر مهر محمدی، در ادامه با اشاره  به نمونه هایی از اتفاقاتی که دانشگاه را در آستانه ی یک تحول قرار داده  با تاکید بر ایده ها و برنامه های منطبق بر برنامه راهبردی دانشگاه که در سال 93 مورد تمرکز بود گفت: گرچه این برنامه هنوز نهایی و تصویب نشده اما منشا وحدت و اشتراک نظر شد.

وی، خاطر نشان کرد: داشتن برنامه ی راهبردی واهتمام به آن برنامه ی خود اتفاق تحولی مبارک برای هر نهادی  محسوب می شود چرا که حرکت مجموعه را بر یک نگاه بلند مدت و یک تصویر بلند مدت از نقطه آرمانی استوار می کند.

وی، با اشاره به مصوبات هیات امنا پیرامون وضعیت مدرسان گفت: بسیاری از برنامه های توسعه ای دانشگاه باید به مدد ظرفیت مدرسان پیگیری شود که خوشبختانه این سرمایه های روانی و فکری را توانستیم با تطبیق وضعیت حفظ نماییم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه با اشاره به موضوع  منابع انسانی گفت اتفاقات اخیر نوید بخش تمهید زیر ساخت های توسعه ای دانشگاه است، بحث جذب هیات علمی جدید و ساماندهی این برنامه ها به شکل کارآمد تر و اثربخش تر در حال پیگیری است، در حوزه نیروی انسانی غیر هیات علمی هم در ساماندهی نیرو ی موجود و هم جذب نیرو ی تازه نفس فعالیت هایی انجام شده که ثمرات ان در سال  94 مشاهده خواهد شد.

دکتر مهرمحمدی، نکته بعدی را پیرامون تشکیلات و سازمان برشمرد و گفت: تشکیلات جدید با مصوبه هیات امنا به تایید رییس جمهور رسیده که عمده بعد تحولی آن در شکل گیری مدیریت های استانی است و می تواند نوید بخش یک تحول در مدیریت دانشگاه محسوب شود.

وی، ادامه داد: شکل گیری مدیریت استانی همراه با تفویض اختیار جدی و تمر کز زدایی در دستور کار است و انشاالله تشکیلات مورد نظر در سال 94 اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه و در بعد مالی به  عقد موافقت نامه هم برای بودجه جاری و هم  بودجه تملک اشاره کرد و افزود: وظیفه مند کردن استانها برای تحصیل درآمد اختصاصی جاری و عمرانی در بودجه اتفاق خواهد  افتاد.

دکتر مهرمحمدی، با برشمردن اقدامات تحولی در بعد آموزش به تشکیل گروه های آموزشی به عنوان یک تحول اشاره کرد و گفت: راه اندازی و فعالی سازی این گروه ها موجب برطرف کردن نقیصه ها از پیکره دانشگاه شده است و می تواند در ارتقا کیفیت امور آموزشی و پژوهشی نقش موثری ایفا نماید.

وی، از بازنگری در برنامه های کارشناسی پیوسته، توسعه تحصیلات تکمیلی، اصلاح تعرفه های حق التدریس، بحث کارورزی، ایجاد پردیس های تخصصی در رشته های معدود "قطبی شدن" و استفاده از شیوه های پذیرش دانشجوی جدید به عنوان دیگر اقدامات تحولی حوزه آموزش نام برد و پیرامون شیوه های پذیرش دانشجوی جدید گفت: طبق اخرین توافقاتی که با وزیر محترم آموزش و پرورش صورت گرفته، در سال تحصیلی 95-94 در کنار پدیرش دانشجو به شیوه متداول چهار ساله  با استفاده از ظرفیت ماده 28 چند هراز دانشجو ی دیگر نیر جدب خواهیم کرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در بعد دانشجویی نیز به شکل گیری شوراهای صنفی نمایندگان مناطق مختلف که در شیراز برگزار شد به عنوان زمینه حضور دانشجویان در صحنه تصمیم سازی، ایجاد و فعال سازی تشکل های دانشجویی در سال 94، فعال سازی مراکز مشاوره دانشجویی , برگزاری المپیادهای ورزشی  اشاره کرد و از فعال شدن سامانه تغدیه با ا ستفاده از کارت های الکترونیکی خبر داد.

وی، در بعد فرهنگی نیز به ایده عملیاتی شدن سال تحصیلی پیوسته و استفاده از ظرف زمانی تابستان و تدارک بستر های مناسب یادگیری به شکل غیر الزامی و داوطلبانه در بخش های مختلف و براساس علایق دانشجویان اشاره کرد، همچنین از  شکل گیری ساختار های مورد نیاز فرهنگی و اجتماعی خبر داد.

بعد فناوری اطلاعات یا هوشمند سازی محور هفتم بود که دکتر مهرمحمدی به آن اشاره کرد و از  ایده هایی نظیر راه اندازی اینترانت دانشگاه و شبکه فیبر نوری، ایجاد امکان دسترسی به اینترنت با کیفیت ، راه اندازی شبکه فرهنگیان دا " یادگیری الکترونیک" گفت.

وی، در پایان و در بعد پژوهش نیز به  راه اندازی کتابخانه دیجیتال دانشگاه، توجه به اولویت های پژوهش های ملی، پرداختن به قراردادهای پژوهشی با مدرسان، حمایت از پژوهش های دانشجویان، توسعه نشریه های علمی پژوهشی و برگزاری همایش های ملی تربیت معلم  به عنوان پایه گذار گفتمان تربیت معلم به ایراد سخن پرداخت.

در ادامه ی این مراسم حجت الاسلام دادگر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان سخن گفت.

شایان ذکر است، دهمین اجلاس سراسری روسای پردیس ها ی دانشگاه فرهنگیان که سیزدهم و چهاردهم اسفند در سالن اجتماعات باشگاه فرهنگیان آغاز به کار کرد، پنجشنبه چهارده اسفند به کار خود پایان خواهد داد.

مباحث مرتبط با آموزش و پرورش، پژوهش و فناوری بودجه و مسایل مالی و توسعه ای و همچنین مسایل دانشجویی و رفاهی مهمترین موضوعات مورد بحث در اجلاس یاد شده هستند.

 


نظرات کاربران