دکتر مهرمحمدی در اختتامیه دهمین اجلاس روسای پردیس های دانشگاه فرهنگیان:

باید نقد و مطالبه گری منطقی و واقع بینانه را به دانشجومعلمان بیاموزیم

دکتر مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در روز پایانی دهمین اجلاس روسای پردیس های دانشگاه فرهنگیان ضمن ابراز امیدواری برای سازماندهی بهتر و کیفی تر این جلسات در آینده، گفت: در واقع تمام تلاش ما معطوف به نوآوری در برگزاری چنین نشستهایی است و البته  انتظار داریم که همکاران  هر بار با یک ایده و طرحی تازه و کارآمد در جلسات حضور یابند.

وی ادامه داد: بر حسب وظیفه ذاتی خود یک سلسله ایده ها و تدابیر را برای توسعه دانشگاه اندیشیده ایم و جلساتی از این دست بسترهای مناسبی برای همفکری و مباحثه پیرامون این ایده هاست.

مهرمحمدی ضمن پاسخگویی به برخی موارد طرح شده، به جمعبندی و تأکید بر مطالب مهم نشست دو روزه روسا پرداخت و پیشنهاداتی نیز مطرح کرد و گفت: یک پیشنهاد تشکیل شورای مشورتی است. روسای پردیس ها می توانند یک ظرفیت غیر رسمی ولی در عین حال مغتنم را برای خود تدارک ببینیند؛ همان چیزی که در اساسنانه دانشگاه آمده است. معتقدم در سطح پردیس ها می تواند تیمی متشکل  از اساتید و صاحبنظران تشکیل شود و به عنوان بازوی مشورتی از آن بهره ببرید.

وی اضافه کرد: به این ترتیب با شکل گیری مدیریت استان ها که در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد، می توان شورای مدیریت استان را نیز به نوعی تدارک دید.

مهرمحمدی در ادامه بر عقد تفاهم نامه با دانشگاه های مادر استان و فراهم کردن زمینه های مختلف تعامل دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه مادر استان که بار ها مطرح شده است تأکید کرد.

 وی گفت: ظرفیت های دانشگاه مادر غیر قابل چشم پوشی است و ما اکنون در مرحله ای از توسعه هستیم که از باید همه ظرفیت ها و به ویژه ظرفیت دانشگاه مادر استفاده کنیم. قصه، قصه تربیت معلم است و این امر بسیار مهمی است که باید با اتکا به ظرفیت های ملی پیش رود و نباید از هیچ یک از ظرفیت ها صرفنظر کرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: در سایه ارتباط با دانشگاه مادر استان می توان انتظار اتفاقات بسیار خوبی را برای دانشگاه فرهنگیان در ابعاد مختلف پروهشی، رفاهی و تربیت بدنی و غیره داشت و این خود فرصتی است برای فکر کردن بروی اشکال مختلف همکاری و ارائه ایده های تازه.

وی با تاکید برای آمادگی جهت اجرای تشکیلات استانی اظهار داشت:در آینده نزدیک به منظور دستیابی به یک طرح کارآمد و پخته، ابتدا آن را بصورت پایلوت در برخی استان ها اجرا خواهیم کرد.

مهرمحمدی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ باید شاهد استقرار تشکیلات جدید در کل کشور باشیم و این از جمله برنامه های اصلی و قطعی ما به شمار می رود، تصریح کرد: استقرار کمیته استانی هیات امنا با ترکیب جدید استاندار و رییس دانشگاه دولتی و جمعی دیگر پیش بینی شده که به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پنجره باز فرهنگی، ایده فوق العاده مهم و خوبی است و یکی از مصوبات اخیر شورای فرهنگی و اجتماعی است و در عین حال با قید اجباری بودن فعالیت های فرهنگی هیچ منافاتی ندارد. این طرح اولین بار در نیم سال آینده و در یک فضای زنده به اجرا گذاشته خواهد شد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: پیشنهاد بعدی استفاده از ظرفیت های مجازی تالار گفت و گوی فرهنگیان است که بی تردید در عرصه های مختلف، بسیار کارساز خواهد بود، به خصوص در عرصه آموزش، اداری و مالی می تواند کیفیت ها را افزایش دهد. دست کم در همه زمینه ها امکان مشارکت و هم افزایی را ایجاد کره ایم و این خود یک اصل مسلم در هر فعالیتی است. از طرفی آموزش الکترونیک که از جمله رسالت های اصلی فرهنگیان به شمار می رود، باید بصورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شکل گیری گروه های آموزشی یک اتفاق ساختاری مهم است که می تواند حیثیت دانشگاه را احیا کند، اظهار داشت: این گروه ها نماد اداره دانشگاه به دست دانشگاهیان و مداخله کمتر مدیران است.

دکتر مهرمحمدی خطاب به روسای پردیس ها گفت: به این گروه ها بها دهید و زمینه فعال شدن آن ها را فراهم و از هر نوع تصمیمی که ممکن است مخل فعالیت گروه ها باشد، پرهیز کنید. حتی فراتر از وظایفی که آیین نامه به گروه ها داده است، تفویض اختیار کنید. چرا که اعتبار دادن به گروه ها در واقع حیثیت بخشیدن به دانشگاه است.

وی افزود: اتفاق خوب دیگری هم در دانشگاه افتاده " بزودی حدود ۱۰۰ کارگروه ویژه، با تدبیری خاص در جهت توسعه کارورزی تشکیل می شود"  به این ترتیب در هر پردیس، یک کارگروه کاروزری خواهیم داشت و در راستای اهمیت بخشی برای گروه های آموزشی، برای این ۱۰۰ گروه هم، به همان میزان اهمیت قایل هستیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: منشور و حقوق تکالیف دانشجویان، نماد دانشجو محوری است. از نظر من دانشجو محوری به معنای دانشجو سالاری نیست، این دو با هم متفاوت است. دانشجو محوری یعنی از منظر نگاه دانشجویان به دانشگاه نگاه کنیم و خودمان را جای او بگذاریم و باید همه بپذیریم که این منشور، مبنایی می شود برای ارزیابی عملکرد ما. لازم است بپذیریم که دانشجو عنصر معتبری برای ارزیابی عملکرد مدیریت است.

 مهر محمدی با ردِ نقد برخی پیرامون منشور  از این منظر که موجب بالا رفتن توقع دانشجویان می شود، گفت: تردید نکنید که اگر بخواهیم به بهانه بالا رفتن انتظارات دانشجویان، برخی کار ها را انجام ندهیم، در واقع ناخواسته زمینه ای را فراهم کرده ایم تا امکان هر نوع اظهار نظر و مطالبه از بین برود و به نظر من این بنای مطالبه گری دانشجو را سست می کند. پیشنهاد می کنم بگذاریم بچه ها بدون دغدغه و به شکل اصولی و منطقی نظرات و مطالباتشان را مطرح کنند. حتی اگر مطالبات واقع بینانه نبود، ما وظیفه داریم که آن ها را متقاعد کنیم.

وی افزود: باید نقد و مطالبه گری منطقی و واقع بینانه را به آن ها بیاموزیم اما  تعطیل کردن مطالبه دانشجویان یعنی به خواب رفتن ما.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان همچنین از منشور فرهنگی و اجتماعی به عنوان یک سند بسیار مهم یاد و ابراز امیدواری کرد که این دستاورد مهم مدیریتی در دانشگاه فرهنگیان مورد عنایت ویژه قرار گیرد.

مهرمحمدی تاکید کرد: سال تحصیلی پیوسته ساماندهی و تلاش در سطوح کشوری و استانی، هر دو برای تحقق این ایده لازم و ضروری اند. با برقراری ارتباط کارآمد و موثر با ستاد مربوطه در معاونت فرهنگی دانشگاه، ایده های خود را دراین راستا به ما منتقل کنید.

وی ادامه داد: از جمله اولویت هایی که روسای محترم پردیس ها باید توجه ویژه به آن داشته باشند، موضوع برنامه ریزی برای سال تحصیلی پیوسته است که در مجموعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در طول تابستان قابل طرح است.

مهرمحمدی با اشاره به فعال شدن شورای اقتصاد و بهره وری در دانشگاه فرهنگیان، وضع بودجه را با وجود اتفاقات مثبت، چندان رضایت بخش ندانست و گفت: اقتصاد و بهره وری با دو هدف صرفه جویی در هزینه ها و مصارف و البته کسب درآمد ها در سازمان مرکزی شکل گرفته و در همین راستا مشاور اقتصادی رییس دانشگاه نیز منصوب شده است که از افراد خوشنام در آموزش و پرورش است. تاکید ایشان بیشتر بر صرفه جویی در هزینه ها و افزایش بهره وری در استفاده از منابع مالی است تا معطوف شدن به در آمدزایی.

وی ادامه داد: در این راستا اگر ایده هایی برای درآمدزایی و صرفه جویی دارید به مشاور اقتصادی دانشگاه منعکس کنید. ما در بحث درآمدهای اختصاصی حتما موضوع را در توافق نامه بودجه ۹۴ خواهیم دید. در عین حال هم اکنون چاره ای نداریم جز اینکه به در آمدهای اختصاصی بیش از آنچه تاکنون اتکا شده، اتکا کنیم. سقف۸۵ میلیارد سقف کوتاهی برای دانشگاه فرهنگیان است. در این زمنیه پردیس ها و مدیران وظیفه مند خواهند شد.

دکتر مهر محمدی در ادامه از ابلاغ دستورالعمل تشکل های دانشجویی به استان ها در هفته آینده، همچنین پیش بینی ساعت ارتباط مستقیم با معاونان سازمان مرکزی برای تسهیل دسترسی و طرح مستقیم مطالب و مسایل پردیس ها با آنها خبر داد.

وی درباره مصوبه سیاست های استفاده از اینترنت گفت: این سیاست باید همه نگرانی ها را برطرف کند،  روح این سیاست نامه به استفاده نامحدود اما معقول و مسولانه از اینترنت اشاره دارد.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر آمادگی روسای پردیس ها برای شروع سال تحصیلی ۹۴-۹۵، گفت: فرض ما بر این است که سیکل پذیرش دانشجو که از بهمن ماه آغاز می شود، باید متوقف شود و آغاز سال تحصیلی از مهر ماه علیرغم در تنگنا قرار گرفتن از نظر بودجه جزو برنامه های تقریبا قطعی ما به شمار می رود.

وی با تاکید بر این مطلب که هرچه کارورزی را جدی تر بگیرید نه تنها به خطا نرفته اید بلکه درست به هدف زده اید، خطاب به روسای پردیس ها گفت: تمرکز مدیریت در واحدهای دانشگاه باید بر مساله کارورزی باشد و البته بماند. کارورزی چیزی نیست که مقطعی باشد و باید همیشه در دستور کار قرار گیرد. کارورزی نقش استراتژیکی در دانشگاه دارد.

دکتر مهر محمدی با اشاره به اینکه باید به منشور کیفیت آموزش با یک اراده و التزام جدی که مقتضی تحول در کیفیت است، نگاه کرد، اظهار داشت: این منشور ۴۰ بند دارد و سعی کنید که نیم سال به نیم سال در ارزیابی های خودتان در پوشش دادن به بندهای بیشتری از این منشور پیش بروید.

دکتر مهر محمدی در ادامه به طرح مواردی پیرامون رفع برخی نگرانی های دانشجویان پیرامون فضای امنیتی و گزینشی، توجه  به نشریات دانشجویی ممیزی و برقراری موثر با نمایندگان استان ها پرداخت.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پایان به ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: به کارگیری فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها در وزارت آموزش و پرورش و گذراندن دوره های آموزشی قبل از ورود جزو شیوه های جدید پذیرش و اتفاقات تحولی در دانشگاه به شمار می رود که مقدمات این طرح در حال فراهم شدن است.


نظرات کاربران