مدل کلاس اجتماعی صلاحیت عاطفی و اجتماعی معلمان / ارائه الگویی برای آموزش پژوهش محور در تربیت معلم

عناوین دو مورد از هشت مقاله ی ارائه شده در برنامه ملی تربیت معلم

در اولین همایش ملی تربیت معلم که امروز در پردیس نسیبه تهران در حال برگزاری است 8 مقاله  با موضوعات مختلف ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان مقاله ای تحت عنوان "مدل کلاس اجتماعی صلاحیت عاطفی و اجتماعی معلمان" توسط فریبرز محمدی فارسانی، دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه تهران ارائه شد.

وی، با بیان اینکه صلاحیت و شایستگی عاطفی و اجتماعی معلمان تاثیر زیادی بر نگرش و عملکرد دانش آموزان دارد، به بیان توضیحاتی پیرامون روش های  برنامه ریزی درسی در کشور های پیشرفته پرداخت.

محمدی فارسانی، گفت: بر اساس پژوهش های انجام شده کشور های پیشرفته برنامه های یادگیری عاطفی و اجتماعی را بر اساس شرایط کشور خود تدوین کرده اند که در این برنامه ها به فرآیند کسب مهارت ها، توجه مناسب به دیگران، تصمیم گیری مسئولانه  ...پرداخته شده است.

وی، ادامه داد: نتایج این برنامه  ها مطلوب بوده و تاثیر خوبی در بهبود نگرش و عملکرد دانش آموزان داشته است.

این دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی در مورد نتیجه گیری این پژوهش توضیح داد: بر اساس این پژوهش صلاحیت عاطفی و اجتماعی موجب برقراری ارتباط مناسب بین معلم و شاگرد می شود و به طور همزمان بر مدیریت موثر کلاس درس توسط معلم تاثیر گذاشته و در نهایت موجب اجرای صحیح برنامه های مختلف یادگیری عاطفی و اجتماعی می شود.

مقاله ی دیگری تحت عنوان "ارائه ی الگویی برای آموزش پژوهش محور در تربیت معلم"، توسط سید محمد علی میر جلیلی دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت و مدرس  پردیس شهیدان پاکنژاد یزد ارائه شد.

وی، با بیان اینکه آموزش پژوهش محور سطوح مختلفی را در بر می گیرد گفت: یکی از مهمترین این سطوح، سطح پژوهش معلم محور است؛ در این سطح با تکیه بر توان معلمان، اقداماتی اساسی برای توسعه یادگیری و کاهش فاصله میان پژوهش با عمل تربیتی صورت می گیرد.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه آموزش پژوهش محور یکی از روش های فعال و فرآیند محور تدریس است افزود: آموزش پژوهش محور مولفه های مهمی ظیر مشاهده، پرسش، تفکر، کاوشگری، آزمایش و استدلال را شامل می شود.

وی، افزود: رویکرد معلم پژوهنده بر این موضوع اساسی مبتنی است که واقعیت های داخل کلاس  از ویژگی هایی منحصر به فرد برخوردارند که معلمان نمی توانند با تکیه صرف به دانش دیگران، آنها را به درستی مدیریت کنند.

میر جلیلی در مورد یافته های این تحقیق توضیح داد: نتایج پژوهش نشان دهنده نوزده مقوله کلی بود که به شش دسته ی عوامل فردی و استراتژی های سازمان، مقوله کانونی و تمرکز بر محتوا، انواع راهبردهای فردی آموزشی و مشارکتی و کسب مهارت های پژوهشی طرح ریزی شده در مراکز تربیت معلم، عوامل زمینه ای مدیریت زمان،نگرش تخصصی به کار و استفاده از امکانات فناوری جدید و در نهایت پیامدهای حاصل از روابط بین ابعاد مختلف که شامل بهبود فرآیند تربیت معلم پژوهنده و تغییر در  نگرش می شود قابل تقسیم بندی است.

شایان ذکر است 6 مقاله دیگر با موضوعات" شناسایی ابعاد و شاخص های کیفیت برای نظام تربیت معلم ایران"، "ایجاد و توسعه اخلاق حرفه ای در دانشجومعلمان، برنامه درسی پنهان"، "بررسی مولفه های زیبایی شناسی و هنری برای برنامه درسی تربیت معلم"، "بررسی همسویی سرفصل مبانی آموزش علوم  تجربی"، "مطالعه تطبیقی برنامه های سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان در تربیت معلم"، " بررسی تطبیقی شیوه های انتخاب، آموزش و تربیت معلمان ابتدایی در کشورهای ایران و انگلستان" در اولین همایش ملی تربیت معلم ارائه شد.

مشروح ارائه ی  مقالات مذکور در اخبار بعدی پرتال منعکس خواهد شد....


نظرات کاربران