دکتر مهرمحمدی در اولین همایش ملی تربیت معلم:

دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهادی نفیس و فاخر در مجموعه ی آموزش عالی کشور و رکن تحول و تعالی در آموزش و پرورش در جریان تثبیت و توسعه است

دکتر مهرمحمدی با تاکید بر اینکه موضوع تربیت معلم به عنوان یک مساله جدی علمی در کشور مورد توجه قرار کرفته است، گفت: برگزاری این همایش نشانه ای از این توجه است و امیدوارم آغازی برای یک جریان علمی در دانشگاه فرهنگیان باشد زیرا یکی از وظایف دانشگاه فرهنگیان زمینه سازی برای جریان اندیشه ورزی در تربیت معلم است.

وی، با اشاره به موضوعاتی که در این همایش مطرح شد اظهار کرد: بحث هایی که امروز مطرح  شد سازنده و قابل تامل بود و نشان از این داشت که عده ای علاقمندند  تا در مورد تربت معلم بیندیشند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه به بیان تجربیات خود به عنوان مدیر پرداخت و گفت: جنس بحث من مدیریتی است و روایتی است از آنچه که تا کنون به عنوان مدیر تجربه کرده ام و امیدوارم بازگویی این تجربیات منجر به گشایش های بیشتر و رفع موانع برای رسیدن به کیفیتی شود که برای تربیت معلم مد نظر است.

دکتر مهرمحمدی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهادی نفیس و فاخر در مجموعه ی آموزش عالی کشور و رکن تحول و تعالی در آموزش و پرورش در جریان تثبیت و توسعه است اما در آغاز، گذری به مهمترین دستاوردها میزنم تا روشن شود تلاش های به عمل آمده توسط دست اندرکاران بی ثمر نبوده و این تلاش ها به نتایج خوبی رسیده است.

وی، در مورد اقدامات انجام شده در دانشگاه گفت: از مهمترین تحولات مدیریتی می توان به طرح پردازش و عملیاتی کردن نسبی ایده های استادان اشاره کرد که این عملیاتی شدن ایده ها نگاه هویتی به تربیت معلم است؛ باید یک انقلاب هویتی اتفاق بیفتد، ما سعی کردیم برنامه ها را به طور نسبی عملیاتی کنیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه تفویض اختیار از اقدامات دیگری بود که در دانشگاه انجام شد افزود: سعی کردیم با تفویض اختیار هر چه بیشتر به استان ها و روسای پردیس ها جایگاهی را تعریف کنیم که  امکان مشارکت آنها در تصمیم گیری بیشتر شود این اقدام عملیاتی شده و از امسال اجرا خواهد شد.

وی، افزود: همچنین تاسیس دو پژوهشکده در دانشگاه فرهنگیان از اقدامات مهم قابل ذکر دیگر است به این دلیل از واژه تاسیس استفاده میکنم که در پیشینه تربیت معلم، پژوهش غایب بوده است و هر چه در پژوهش تربیت معلم رخ دهد جنس تاسیس دارد.

اکنون بیش از 100 گروه آموزشی در دانشگاه فرهنگیان فعال شده است.

دکتر مهرمحمدی با تاکید بر اینکه پیش از این تعریف گروه های آموزشی در دانشگاه فرهنگیان دچار مشکل بود گفت: گروه های آموزشی سنگ بنای همه ی دانشگاه ها است اما در دانشگاه فرهنگیان گروه آموزشی نداشتیم و یک سال طول کشید تا توانستیم طرحی را در این زمینه ارائه کنیم تا عملیاتی شود، اکنون بیش از 100 گروه آموزشی در دانشگاه فرهنگیان فعال شده است.

وی با اشاره به اینکه  مطالبات مدرسان برای تبدیل وضعیت به هیات علمی حائز اهمیت بود گفت: اقدام دیگر اخذ مصوبه هیات امنا مبنی بر تبدیل وضعیت مدرسان بود و امیدواریم از این پس مدرسان با اشتیاق بیشتری به کار خود ادامه دهند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه از افزایش میزان بودجه دانشگاه خبر داد و گفت: در بودجه سال 94 سهم دانشگاه فرهنگیان از 150 میلیارد تومان به 220میلیارد تومان افزایش یافته است همچنین این دانشگاه بیش از صد نفر هیات علمی جذب کرده یا در  فرآیند جذب دارد.

وی خاطرنشان کرد: تامین زیرساخت فناوری در دانشگاه، شکل گیری مرکز هوشمند سازی دانشگاه، شکل گیری سامانه فرهنگی، طرح برگزاری آزمون جامع و توسعه ی ارتباطات بین المللی از دیگر اقدامات انجام شده در دانشگاه فرهنگیان است.

دکتر مهرمحمدی در ادامه  به بیان برخی چالش های مدیریتی در دانشگاه پرداخت و گفت:  در واقع هر دستگاهی با چالش های ریز و درشتی مواجه است که در برنامه راهبردی اش در مورد راهکارهای مواجهه با این چالش ها اندیشه می کند؛ نگرانی من در مورد چالش ها از این بابت است که امکان رفع برخی از آنها در کوتاه مدت وجود ندارد.

وی، ادامه داد: یکی از مهمترین این چالش ها وجود نشانه های امتناع از به رسمیت شناختن دانشگاه به عنوان یک نهاد تمام و کمال آموزش عالی در وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه عدم تناسب گسترده میان انتظارات و منابع، چالش دیگر این دانشگاه است توضیح داد: با وجود اینکه افزایش خوبی در بودجه دانشگاه فرهنگیان اتفاق افتاده و برای این امر باید از نمایندگان محترم مجلس، دولت محترم و آموزش و پرورش تشکر کنیم اما رشد بودجه با انتظاراتی که جامعه ازدانشگاه دارد سازگار نیست و دانشگاه برای برنامه های توسعه خود با یکصد میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است.

وی با اشاره به چالش دیگر دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: نیاز دانشگاه فرهنگیان به هیات علمی میان رشته ای و ضعف زیر ساخت های آموزش عالی کشور برای تربیت استادان مساله مهمی است،ین دانشگاه تا سال 1404 باید سه هزار هیات علمی جذب کند در حالی که اکنون 800 هیات علمی دارد و برخی از افرادی که جذب می شوند متخصص نیستند، دانشگاه بعد از جذب این افراد باید آنها را تبدیل به افرادی کند که می توانند در دانشگاه فرهنگیان ایفای نقش کنند.

وی، افزود: جاری بودن نگاه بسته به ارتباطات بین الملل در حوزه تربیت معلم چالش دیگر دانشگاه است؛ توسعه ی بین الملل در دستور کار دانشگاه قرار دارد تا از تجربیات کشور های دیگر در زمینه ی کارورزی و کارآموزی بهره ببرد، برخی از کشور های دیگر زودتر از ما رویکرد پرکتیکال را اجرا کردند.

دکتر مهرمحمدی در پایان اظهار امیدواری کرد هرچه سریعتر چالش های موجود را از میان برداریم و به اهداف خود برای تعالی  دانشگاه فرهنگیان برسیم.

 


نظرات کاربران