پنل تجارب جهانی تربیت معلم:

از برنامه های نوبت عصر اولین همایش ملی تربیت معلم

پنلی تحت عنوان "تجارب جهانی تربیت معلم" در نخستین همایش ملی تربیت معلم با حضور دکتر مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، دکتر سرکار آرانی، دکتر آقا زاده، دکتر مقدم و دکتر غلامی به ریاست دکتر محمود تلخابی، دبیر علمی این همایش برگزار شد.

بررسی نحوه تربیت معلم در شهر آلبرتای کانادا

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، در ابتدای پنل دکتر آقازاده به بررسی مساله تربیت معلم در شهر آلبرتای کانادا پرداخت و گفت: در آلبرتا این عقیده وجود دارد که کیفیت هیچ نظام آموزشی بالاتر از کیفیت معلمان نیست.

وی با بیان اینکه سه نوع تربیت معلم در کانادا وجود دارد، توضیح داد: نوع اول تربیت معلم برای تدریس است که برای نظام تربیتی ایدئولوژیک مناسب است، نوع دوم تربیت معلم برای مدیریت یادگیری بوده و برای نظام تربیتی ایدئولوژیک و غیر ایدئولوژیک مناسب است و نوع سوم تربیت معلم برای رهایی بخشی بوده و برای نظام ها غیر ایدئولوژیک مناسب است.

دکتر آقازاده، به تقسیم بندی آموزش پرورش در کانادا اشاره کرد و گفت: آموزش پرورش در کانادا به دو بخش آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه تقسیم می شود. برنامه درسی در کانادا به صورت استانی دیده شده و تحصیل از مقطع پیش دبستانی تا 16 سالگی در اکثر استان ها اجبار است.91 درصد از افراد 25 تا 34 سال دوره متوسط را به اتمام رسانده اند.

وی با بیان اینکه بیش از 55 نهاد دانشگاه در کانادا به تربیت معلم می پردازند، اظهار کرد: اولین نهاد تربیت معلم در کانادا در سال 1837 شکل گرفت و در دهه 70 آموزش معلم به دانشگاه ها واگذار شده و تربیت معلم به دو صورت عمومی(آموزش ابتدایی) و اختصاصی (آموزش متوسطه) انجام می شود.

دکتر آقازاده با بیان اینکه افراد در کانادا برای معلم شدن باید از سه مسیر عمده عبور کنند، توضیح داد: مسیر اول مسیر متوالی است که متقاضی باید دارای مدرک کارشناسی باشد و بین هشت ماه تا دو سال دوره تربیت معلم را سپری کند، مسیر دوم مسیر همزمان است که طبق آن متقاضی به طور همزمان دانشجو و معلم است و مسیر سوم کارشناس ارشد نام دارد که متقاضیان به مدت دو سال دوره مطالعاتی می گذرانند.

وی درمورد نحوه پذیرش معلمان در کانادا نیز گفت:65 تا 95 درصد افراد به صورت رقابتی پذیرفته می شوند و تسلط به زبان انگلیسی و زبان فرانسه، داشتن مدرک دوره تخصصی خاص، تجربه، علاقه و آمادگی از شروط پذیرش است.

بررسی نحوه تربیت معلم در انتاریو کانادا

در ادامه دکتر مقدم به مساله تربیت معلم در انتاریو کانادا اشاره کرد و گفت: کانادا به 10 استان تقسیم شده و هر استان به صورت مستقل تصمیم گیری می کنند، انتاریو یکی از استان ها کانادا دارای سه دوره مختلف ابتدایی اول و ابتدایی دوم(کودکستان تا پایه ششم)،ابتدایی دوم و متوسطه اول (پایه چهارم تا دهم) و متوسطه اول و متوسطه دوم (پایه هفتم تا دوازدم) است و در برنامه تربیت معلم انتاریو افراد باید در دو دوره متوالی پذیرفته شوند.

وی با بیان اینکه دانشکده های علوم تربیتی وظیفه انتخاب و آموزش معلمان را بر عهده دارند، توضیح داد: این دانشکده ها ابتدا از افرادی که متقاضی معلمی هستند پورتفولیو(مجموعه ای از قابلیت ها و کارهای خلاقانه فردی به منظور نشان دادن توانایی فردی برای کارفرما) دریافت می کنند، سپس پورتفولیو را در کمیته ای بررسی کرده و امتیازدهی می کنند و سرانجام پس از انتخاب افراد، دانشکده های علوم تربیتی این افراد را آموزش می دهند.

بررسی نحوه تربیت معلم در فنلاند

سپس دکتر غلامی به تجربه تربیت معلم در فنلاند اشاره کرد و گفت: نظام برنامه درسی جامع فنلاند یک سند بالا دستی برای مدیریت و سازماندهی نظام مدرسه ای است. این نظام در سال 1970 منتشر شده و در سال 1990 دچار اصلاحات اساسی شد، شهرداری های محلی مسئول تنظیم برنامه درسی محلی و مدارس مسئول برنامه درسی مدرسه محور هستند.

وی با تاکید بر اینکه نظام تربیت مدرس فنلاند موفق بوده است، اظهار کرد: معلمی در فنلاند حرفه ای بوده و دارای جایگاه اجتماعی بسیار بالا است، ورود به تربیت معلم در این کشور بسیار سخت بوده و شایسته ترین افراد به این حرفه روی می آورند.

دکتر غلامی با بیان اینکه 70 درصد معلمان در کشور فنلاند خانم ها هستند، ادامه داد: حداقل مدرک برای معلمی در فنلاند کارشناسی ارشد است و معلمان توسط آزمون چند مرحله ای انتخاب می شوند.

بررسی نحوه تربیت معلم در کره جنوبی

در ادامه پنل دکتر مهرمحمدی به نحوه تربیت معلم در کشور کره جنوبی اشاره کرده و گفت: آنچه درمورد کره جنوبی و فضای تعلیم و تربیت آن مطرح می شود این است که چیزی تحت عنوان تب تعلیم و تربیت در این کشور وجود داشته و دیرینه ای چهار دهه ای دارد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه در کره جنوبی توفیقات خوبی حاصل شده است، افزود: این کشور از یک کشور عقب افتاده با توجه به شاخص های توسعه اقتصادی و صنعتی به یک کشور برجسته تبدیل شد، زیرا این کشور به این باور رسید که تعلیم و تربیت نقش زیربنایی در توسعه دارد.

مهرمحمدی با بیان اینکه تب تعلیم و تربیت در کشور کره جنوبی با انتقادهای فراوانی رو به رو شده است، توضیح داد: منتقدان باور دارند فشار زیادی روی دانش آموزان کره ای وجود دارد  و دانش آموزان در فرآیندی مسابقه وار استرس فراوانی را تحمل می کنند.

وی در ادامه به نقاط قوت در تربیت معلم  کره جنوبی اشاره کرد و گفت: نهادسازی و شکل گیری اتاق های فکر متعدد در یک فرآیند تکاملی و تدریجی، وجود سندیکاهای معلمان و اعتماد به معلمین از سوی حاکمیت، مشارکت گسترده در ارتباط تربیت معلم دوره متوسطه، انگیزه های پیوستن به عرصه معلمی و ماندن در آن، امکانات و تسهیلاتی که در اختیار معلمان برای توسعه حرفه ای آن ها قرار داده می شود، استحکام دولتی... از نقاط قوت تربیت معلم در کره جنوبی است.

بررسی نحوه تربیت معلم در کشور ژاپن

در پایان پنل دکتر سرکار آرانی به نحوه تربیت معلم در کشور ژاپن اشاره کرد و گفت: تربیت معلم در کشور ژاپن امری فرهنگی است.

وی بر اهمیت و قدرت نهادهای صنفی در ژاپن تاکید کرد و گفت: هنگامی که تغییری در کتاب های درسی ژاپن رخ می دهد نهادهای صنفی اولین افرادی هستند که اعتراض می کنند و خانواده ها به این نهادها اعتماد کامل دارند زیرا نهادهای صنفی بهترین دوره های تخصصی را برگزار می کنند.

 

 


نظرات کاربران