دبیر هیات علمی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه:

تا پایان شهریورماه تکلیف 120 پرونده تبدیل وضعیت در معاونت آموزشی دانشگاه روشن می شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، پیرو پرسش های مکرر برخی اساتید پیرامون "تبدیل وضعیتشان" به سراغ سبحانی دبیر هیات علمی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان رفته و در این خصوص با وی گفت و گو کردیم.

دکتر سبحانی با تشریح اهداف و عملکرد حوزه مدیریتی خود، درباره "نحوه جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها" و "دلایل طولانی شدن فرآیند تبدیل وضعیت مدرسان" نیز توضیحاتی ارائه داد. البته دبیر هیات علمی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان خبرهای خوبی را برای مدرسان بلاتکلیف و هیات علمی ها در این گفت و گو اعلام کرد. یکی از این خبرها این است که تا پایان شهریورماه تکلیف 120 پرونده تبدیل وضعیت در معاونت آموزشی دانشگاه روشن می شود و همچنین از تعیین تکلیف 500 پرونده جذب هیات علمی در صورت حل مشکل ردیف استخدامی تا پایان سال خبر داد.

 

- ­آقای دکتر سبحانی! در آغاز مصاحبه لطفا درباره نحوه جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها توضیح دهید و بفرمایید که این فرایند از چه طریق و چگونه انجام می پذیرد؟

 

شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه جلسه ی مورخ 19/4/86 تشکیل هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش کشور را به منظور جذب و ساماندهی اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی و غیر دولتی و بهینه سازی  فرآیند جذب تصویب کرده است.  متعاقب آن، "آیین نامه های تشکیل هیات عالی جذب" و "هیات مرکزی و هیات های اجرایی جذب دانشگاهها "، به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. مطابق آیین نامه های مذکور، جذب و استخدام کلیه اعضای هیات علمی  دانشگاه ها از طریق هیات اجرایی جذب دانشگاه ها و هیأت مرکزی جذب انجام می شود.

 

- در آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اهداف و وظایف هیات های اجرایی جذب، چگونه تعریف شده است؟ از طرفی دیگر دانشگاه ها برای جذب اعضای هیات چگونه اعلام نیاز می کنند؟

 

در ماده 5 آیین نامه مذکور، وظایف هیأت اجرایی جذب تعیین شده و اهداف، وظایف و ترکیب هیأت مرکزی و جذب هیأت علمی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، مشخص شده است. از جمله اهداف هیات اجرایی جذب "شناسایی و تعیین نیازهای جذب اعضای هیأت علمی، انجام فراخوان عمومی، تصمیم گیری در مورد نحوه و چگونگی استخدام هیأت علمی، جذب و استخدام اعضای هیأت علمی" می باشد. وزارت علوم در پورتال خود دو نوبت در سال اعلام فراخوان می کند و دانشگاه ها نیازهای خود را اعلام می کنند. دانشگاه فرهنگیان نیز، نیازهای خود را اعلام کرده و از سال 1391 تا پایان سال 1393 در شش فراخوان شرکت کرده است.

 

- صلاحیت علمی و حرفه ای هیات علمی در کجا و چگونه بررسی می شود؟ برخی مدرسان از بی سر و سامانی و طولانی شدن فرایند تبدیل وضعیت خود گله مند هستند، پاسخ شما در این باره چیست؟

 

وقتی یک فرد، متقاضی عضویت در هیأت علمی دانشگاه می شود، پرونده او در دو کارگروه "صلاحیت های عمومی و کارگروه صلاحیت های علمی" مورد بررسی قرار می گیرد. در کارگروه علمی، صلاحیت حرفه ای افراد مورد بررسی قرار می گیرد و در کارگروه عمومی، صلاحیت های اخلاقی، انضباطی و پیشینه افراد بررسی می شود. نتیجه این بررسی ها در "هیات اجرایی جذب" که در دانشگاه مستقر است، مطرح و در صورت تأیید به هیأت مرکزی جذب در وزارت علوم ارسال خواهد شد. این فرآیند یک فرآیند نسبتاً طولانی است .از متقاضیان محترم انتظار می رود با درک این شرایط صبوری لازم را داشته باشند تا پرونده آنها  به نتیجه برسد. هر چند تلاش دبیرخانه هیأت اجرایی جذب دانشگاه بر سرعت بخشیدن و کوتاه کردن مسیر است اما واقعیت این است که این مسیر ، مستلزم صرف زمان است.

 

- آیا راه حلی برای مشغول به کار شدن اعضای هیأت علمی پیمانی پیش از صدور حکم وجود دارد؟

 

بله؛ پس از تأیید پرونده در وزارت علوم مهمترین مسئله ای که با آن مواجه هستیم، مسئله ردیف استخدامی است که توسط معاونت راهبردی ریاست جمهوری به وزارت علوم داده می شود و وزارت علوم بین دانشگاه ها توزیع می کند. با توجه به محدودیت ردیف استخدامی، در حال حاضر ما تعداد قابل توجهی پرونده در نوبت دریافت ردیف استخدامی داریم و تا ردیف نیاید قانوناً نمی توانیم حکم صادر کنیم. به عنوان مثال ما 36 پرونده را به تأیید نهایی وزارت علوم رسانده ایم و منتظر ردیف استخدامی آن ها هستیم؛ البته برای این افراد در مقررات وزارت علوم فکری شده که اگر پرونده، مورد تأیید هیات اجرایی جذب دانشگاه قرار گرفت، میتوان با فرد قرارداد موقت مشروط منعقد نمود .و اگر پرونده فرد تأیید نهایی شد، حکم استخدامی صادر شود.

 

- لطفا اشکال مختلف جذب هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان را توضیح دهید؟

 

 اصولاً به دو شیوه هیأت علمی جذب می شود، شیوه اول جذب پیمانی ؛ برای کسانی که هیچ سابقه خدمت در دانشگاه فرهنگیان ندارند. شیوه دوم ، تبدیل وضعیت ؛ برای کسی که سابقه خدمت در دانشگاه فرهنگیان دارد. البته هر دو گروه باید در فراخوان شرکت کنند و اصولا با مقررات کنونی استخدام خارج از فراخوان امکان پذیر نیست. افراد متقاضی استخدام پیمانی شاغل در آموزش و پرورش،در شرایط مساوی صلاحیت های علمی و عمومی نسبت به دیگران اولویت دارند.اما همه متقاضیان  باید مسیر فراخوان را طی کنندکه البته دارا بودن مدرک دکتری و نیاز به رشته تحصیلی آن هاضرورت دارد.

         برای تبدیل وضعیت مدرسین و کارشناسان شاغل در دانشگاه فرهنگیان به شرط دارا بودن سابقه خدمت کمتر از 20سال و احراز شرایط ارتقاء به مراتب بالاتر که در تبدیل وضعیت مورد توجه است، می توانند متقاضی تبدیل وضعیت شوند. بخش عمده شرایط افراد مربوط به سوابق پژوهشی و مقالات علمی آنها است و چنانچه سابقه ی علمی و پژوهشی و مقالات چاپ شده آنها در حد کفایت نباشد از چرخه بررسی در تبدیل وضعیت خارج می شوند.

 

- درباره فراخوان های دانشگاه فرهنگیان برای جذب هیات علمی برای ما بیشتر بگویید:

 

دانشگاه از شهریور 91 تاکنون در 6 فراخوان وزارت علوم شرکت کرده و فرآیندهای جذب را در بخشی از پرونده ها طی نموده. تاکنون 121 پرونده متقاضیان استخدام پیمانی برای تأیید نهایی به وزارت علوم ارسال شده که از این تعداد برای 18 نفر حکم نهایی صادر شده و 36 پرونده از 121 پرونده به تأیید وزارت علوم رسیده است که منتظر ردیف استخدام هستند.بقیه منتظر طرح در هیأت مرکزی جذب می باشند امیدواریم این مرحله به سرعت طی شود. همکاری متقابلی که با مرکز جذب شکل گرفته در حال حاضر هر هفته تعدادی از پاسخ های وزارت علوم می رسد و تکلیف پرونده ها روشن می شود.  همچنین امیدواریم تا پایان امسال اگر مشکل ردیف استخدامی حل شود، حدود 500 پرونده را به نتیجه برسد و حکم استخدامی و یا قرارداد موقت آنها صادر شود.

 

- درباره پرونده های جذب اعضای هیات علمی توضیح دادید، کمی هم درباره وضعیت پرونده های تبدیل وضعیت بگویید؛ تکلیف چند پرونده ی تبدیل وضعیت در ماه های آتی روشن می شود؟

 

در مورد پرونده های تبدیل وضعیت، موضوع یک مقدار سخت تر از پرونده های پیمانی است. تاکنون برای 16 نفر حکم صادر شده و پرونده 120نفر به معاونت آموزشی ارسال شده که امیدواریم با تکمیل پرونده و اظهارنظر کار گروه علمی بتوانیم آنها را نیز  به وزارت علوم ارسال کنیم. امیدواریم که تا پایان شهریورماه تکلیف این 120 پرونده نیز در معاونت آموزشی روشن شود که به وزارت علوم ارسال شوند.

 

- آقای سبحانی مشکل اصلی پرونده های تبدیل وضعیت کجاست و آیا امیدی برای حل این مشکل یا مشکلات وجود دارد یا خیر؟

 

مشکل اصلی، بالا بودن سنوات خدمت آنهاست. برخی بیش از 20سال سابقه خدمت دارند و مطابق مقررات در صورتی که امید ماندگاری آنها کمتر از 10سال  پرونده تبدیل وضعیت آنها بررسی نمی شود. اما اخیرا  با پیشنهاد دانشگاه مصوبه ای در هیات عالی جذب به تصویب رسیده که مدرسان با سابقه کمتر از25 سال تحت شرایطی مشمول کسر سنوات شوند؛ البته به شرطی که بیشتر از 25 سال سابقه نداشته باشند. پس کسانی که بیشتر از 25 سال سابقه خدمت دارند، مشمول رسیدگی در تبدیل وضعیت نخواهند بود. شرایطی که برای کسر سنوات هیات عالی جذب به تصویب رسیده، شامل"سابقه تدریس در تربیت معلم یا دانشگاه فرهنگیان"، "سابقه ایثار گری"، "نخبگان با تایید بنیادنخبگان"، "خدمت در مناطق محروم"، "عضویت نیمه وقت در هیئت علمی دانشگاه" است که اگر صلاحیت علمی آنها در معاونت آموزشی به تایید برسد سوابق  آنهارا برای کسر سنوات به جریان خواهد افتاد.

 

- آیا در ارتباط با مدرسین تربیت معلم و تطبیق وضعیت آن ها خبری دارید؟

 

هیئت امناء دانشگاه مصوبه ای دارد که تمامی مدرسین تربیت معلم که تا تاریخ 24/4/91حکم مدرسی داشته اند، مشمول تطبیق وضعیت باشند. جریات تطبیق وضعیت این افراد در معاونت مدیریت و توسعه منابع در جریان است که در این راستا، تطبیق وضعیت برخی صادر شده و برای بقیه هم ان شاءالله صادر میشود.

 

- متقاضیان چگونه میتوانند از وضعیت پرونده خود اطلاع داشته باشند؟

 

وضعیت متقاضیان در پرتال وزارت علوم منعکس می شود و سعی بر این است تا پایان تیر 94 وضعیت کلیه متقاضیان در پرتال اعلام و به روز شود. بنابراین توصیه ما این است که متقاضیان محترم حتی الامکان از طریق پرتال از وضعیت خود کسب اطلاع کنند و برای مراجعه به دبیرخانه به خود زحمت ندهند. در عین حال  اگر سوال یا اعتراضی داشته باشند، می توانند سوالات  یا اعتراضات خود را از طریق ایمیل    Jazb@cfu.ac.ir یا نامه به دبیرخانه بفرستند  و دبیر خانه خود را متعهد وموظف به پاسخگویی و رسیدگی می داند. متقاضیان باید توجه داشته باشند که با در نظر گرفتن محدودیت ظرفیت پذیرش و محیط رقابتی، امکان دادن  پاسخ مثبت به همه همکاران و متقاضیان محترم وجود ندارد. چون محیط رقابتی است،گاه  دانشگاه در یک رشته یک نفرنیاز دارد و ده نفر متقاضی دارد در چنین شرایطی باید به 9 نفر پاسخ منفی داد.آنچه میتوانیم به همکاران اطمینان بدهیم تلاش می شود که حقی از کسی تضعییع نشود.

و زمان پاسخگویی و بسته شدن پرونده ها؟

با توجه به اینکه وزارت علوم دانشگاه ها را ملزم کرده که در فاصله دو فراخوان باید پرونده های فراخوان قبلی بسته شود پاسخ متقاضیان در فاصله دو فراخوان ازشهریور تا بهمن که تقریبا 5تا 6 ماه است داده خواهد شد.

 

 

 

 


نظرات کاربران