در گفتگو با معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مطرح شد:

جزییات دوره های نیمسال تابستانی دانشگاه فرهنگیان

برای اطلاع از جزییات نیمسال تابستانی دانشگاه به سراغ دکتر نعمت­ الله موسی­ پور، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آمدیم تا برای افزایش اطلاعات ذی­نفعان، از کم و کیف این دوره ها باخبر شویم.

طی چند هفته گذشته معاونت آموزشی در پی تدارک برگزاری نیمسال تابستانی بوده است. چه ضرورتی برای برگزاری این دوره وجود داشت و چه گروه ­هایی را پوشش می­دهد؟

آنچه سبب شد برای نیمسال تابستانی برنامه­ ریزی شود، ضرورت­ های ناشی از تامین نیروی انسانی مخصوصا برای دوره ابتدایی بود. تحصیل در دانشگاه از نیمسال دوم سال تحصیلی آغاز می ­شود و این موضوع سبب می­شود تا دانشجویان دانشگاه اگر به طور عادی تحصیل نمایند در بهمن ماه فارغ التحصیل گردند و عملا در مهر ماه سال بعد وارد عرصه اشتغال شوند. چنین شرایطی سبب می­شد تا دانشجومعلمان ورودی سال 1391 در مهر ماه 1396 به خدمت آموزش و پرورش درآیند. از طرفی آموزش و پرورش برای مهرماه 1395 نیاز شدید به ورود نیروی انسانی دارد. چنین موضوعاتی سبب شد تا دانشگاه برای اتخاذ تدابیری برای فارغ التحصیلی دانشجومعلمان ورودی 1391 به گفتگو با آموزش و پرورش بپردازد و با کمک آنها برای تمامی دانشجومعلمان رشته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی نیمسال تابستانی ارائه کند. تعداد واحدهای گذرانده شده و تعداد واحدهایی که می توانند در نیمسال های باقیمانده انتخاب کنند نشان می داد با دو نیمسال تابستانی در 1394 و 1395 بیش از 95 درصد تعداد 13200 نفر دانشجومعلم آموزش ابتدایی ورودی 1391 می توانند فارغ التحصیل شوند. این بود که نیمسال تابستانی برنامه ­ریزی شد و البته با کسب مجوز موردی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این دوره های تابستانی جبرانی دانشگاه، استثنائا هشت واحد درسی به دانشجویان ارائه می شود.

پس این نیمسال مخصوص دانشجویان اموزش ابتدایی است؟

بله و خیر. بله به علت آنکه این دوره به طور گسترده همه دانشجویان آموزش ابتدایی ورودی 1391 را پوشش می­دهد. و خیر به علت آنکه ما برای تعدادی از دانشجویان رشته­ های علوم پایه، آزمایشگاه ارائه کرده ایم. در برخی از پردیس های دانشگاه که رشته های علوم پایه ارائه می شود، برخی از آزمایشگاه  ها وجود ندارد. این گروه از دانشجویان نیز به صورت متمرکز در تهران تحت پوشش نیمسال تابستانی قرار دارند. البته تعداد آنان کمتر از 1000 نفر است. همچنین، برای دانشجویان کارشناسی ناپیوسته نیز نیمسال تابستانی ارائه می شود.

چرا این دوره تابستانی را دیر اعلام کردید و برای نیمسال تابستانی چه تدارکی دیده شده است؟

ما نیز بسیار مشتاق بودیم نیمسال تابستانی را زودتر برنامه ریزی و اجرا کنیم. ولی برخی هماهنگی ها لازم بود که به صورت مانعی بر سر راه عمل می کردند. اولین موضوع، هماهنگی با آموزش و پرورش بود. دانشگاه برای برگزاری نیمسال تابستانی باید بودجه ای فراهم می­کرد. فعالیت شبانه روزی دانشگاه اقتضاء می کرد که میلیارها تومان هزینه نیمسال تابستانی از جایی تامین شود. دومین موضوع، تدارک شرایط اجرایی بود. ما باید به گونه ای عمل می کردیم که برگزاری نیمسال تابستانی با ماه مبارک رمضان تداخل نمی کرد. سومین موضوع، هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای کسب مجوز ارائه دو واحد بیشتر از سقف مقرر بود. همه اینها، زمان­بر بودند. این بود که برگزاری نیمسال تابستانی با تاخیر اعلام شد.

خوب؛ الان هم که با تعطیلی پایان ماه رمضان دانشگاه همراه شده است؟

بله. ولی کارهای نیمسال تابستانی انجام شده است. البته ما برای مواجهه با تعطیلی پایان ماه مبارک رمضان هم تدابیری اتخاذ کردیم. هیات رئیسه محترم دانشگاه ستادی را برای هماهنگی برگزاری نیمسال تابستانی تشکیل داده است که در سازمان مرکزی دانشگاه مستقر است. رئیس این ستاد، معاونت برنامه­ ریزی و توسعه مدیریت دانشگاه است و البته معاونت آموزشی هم در آ ن عضویت دارد. اعضای این ستاد همه به صورت پیوسته، پاسخگوی همکاران پردیس ها هستند. بناست مشکلات احتمالی توسط این ستاد برطرف شود.

چگونه به دانشجومعلمان اطلاع رسانی شده است؟

اولا بسیاری از دانشجومعلمان متقاضی این نیمسال تابستانی بودند و پیگیری می­ کردند؛ ثانیا موضوع برگزاری نیمسال تابستانی در روزهای پایانی امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی 94-1393 از طریق پردیس های محل تحصیل به اطلاع دانشجویان رسانده شد؛ ثالثا از طریق پورتال دانشگاه و همه پردیس ها نیز اطلاع رسانی انجام شده است و رابعا تمامی دانشجومعلمان دانشگاه و تشکل های دانشجویی نیز به این امر مبادرت می کنند و اطلاع رسانی انجام می شود.

با وجود این، ممکن است برخی دانشجومعلمان دیرتر اطلاع یابند و به زمان انتخاب واحد نرسند. این گروه چه کاری باید انجام دهند؟

این نیمسال تابستانی برای دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی است و برای همه آنان برنامه ­ریزی شده و جای آنان محفوظ است. در عین حال، شرکت همه آنان در دروسی که گروه آموزشی و پردیس محل تحصیل انان تعریف کرده، ضروری است. بنابراین، حتی کسانی که در موعد مقرر موفق به انتخاب واحد درسی نشده­اند، باید روز شنبه 3 مرداد 1394 در پردیس محل تحصیل خود حاضر شوند. پردیس­ ها موظف هستند شرایط را برای انتخاب واحد همه دانشجویان خود مهیا کنند.

آیا دانشجومعلمان باید فقط در پردیس محل تحصیل خود این نیمسال را بگذرانند؟

بله. همه دانشجومعلمان باید در دروسی ثبت نام کنند که پردیس محل تحصیل آنان تعریف کرده است. ما از گروههای آموزشی همه پردیس ها درخواست کرده ایم که ابتدا به تطبیق واحدهای درسی همه دانشجویان خود اقدام کنند (به علت اینکه دانشجومعلمان موظف اند بر اساس برنامه بازنگری شده بقیه دروس خود را بگذرانند)، بعد دروس باقیمانده آنان را برای دو نیمسال تابستانی 1394 و 1395 و دو نیمسال سال تحصیلی 95-1394 توزیع نمایند و سپس دروس مربوط به نیمسال تابستانی 1394 را ارائه کنند. برای تحقق فارغ التحصیلی، چنین برنامه­ای ضرورت داشت. البته برخی از پردیس ها به علت قلت دانشجویان و برخی به علت شرایط جوی ممکن است مجبور باشند نیمسال تابستانی را در پردیس دیگری برگزار کنند. دانشجومعلمان این قبیل پردیس ها با هماهنگی به عمل آمده، دروس را بر اساس برنامه پردیس مبدا انتخاب می کنند ولی دوره را در پردیس مقصد می گذرانند.

یعنی ممکن است در برخی از پردیس ها، دوره ارائه شود ولی دانشجومعلمان در آنجا حضور نداشته باشند؟

بله. همینطور است. ما برای فعال کردن پردیس ها با مشکلات اجرایی مواجه هستیم و در عین به علت تفاوت های جدی در واحدهای درسی ارائه شده توسط هر پردیس، ممکن است شرایط برای ارائه واحد یکسان هم مهیا نباشد. البته تلاش شده حتی الامکان برای دانشجومعلمانی که در یک پردیس مشغول گذراندن نیمسال تابستانی هستند، دروس یکسانی ارائه شود ولی اولویت با ایجاد شرایط برای فارغ التحصیلی است نه یکسانی ارائه واحد درسی.

خیلی متشکرم از اختصاص این وقت به مصاحبه. اگر توصیه یا پیام دیگری هست، بفرمایید.

من هم از شما سپاسگزارم. ما تمام تدابیر را اندیشیده ­ایم تا زمان 16 جلسه ­ای هر درس حفظ شود. از مدیران محترم پردیس های دانشگاه تقاضا می­کنیم شرایط اجرایی لازم را برای پوشش به زمان کامل دروس فراهم کنند. همچنین، از همکاران محترم و دانشجویان عزیر انتظار داریم این دوره فشرده را به گونه ای اجرا و پیگیری کنند که میزان یادگیری دروس در حد متعارف باشد. البته فشردگی نیمسال تابستانی یک محدودیت محسوب می­شود ولی یک موضوع و روش جهانی است. دانشگاه فرهنگیان به دلیل الزامات تامین نیروی انسانی در زمانهای مشخص، ممکن است در مواقع دیگری نیز ملزم به بکارگیری این نوع روش­ها باشد.

والسلام علیکم و رحمته الله

 

 


نظرات کاربران