سخنان دکتر فانی، وزیر آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی:

با توسعه و تقویت دانشگاه فرهنگیان، امید است زمینه ی تحول در آموزش و پرورش فراهم شود.

     به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، به نقل از خبرگزاری خانه ملت، دکتر فانی هنگام حضور در مجلس شورای اسلامی، در تشریح برنامه های خود برای وزارت آموزش و پرورش گفت: همه فرهنگیان، سرمایه اصلی کشور برای توسعه همه جانبه و تقویت نیروی انسانی آن کشور هستند و آموزش و پرورش نیز، زیرساخت منابع انسانی را تأمین می کند.

     وی، با بیان اینکه آموزش و پرورش و مدارس هستند که فردای جامعه را می سازند، گفت: بنده با 43 سال خدمت در آموزش و پرورش تقریباً همه مراحل از معلمی تا مدیریت های خرد و کلان را گذرانده ام و با تحصیلات تخصصی مرتبط، معتقدم برای تقویت نیروی انسانی کارآمد، متعهد و متدین در نظام اسلامی، آموزش و پرورش باید به سمت یادگیری خلاق به جای تکیه بر حافظه، تقویت قوه کشف، ایجاد عادت رفتار فرهنگی و اجتماعی متناسب با شؤون جامعه اسلامی، تقویت باورهای دینی و مذهبی، آموزش مهارت های حرفه ای مورد نیاز جامعه حرکت کند و این موضوع، میسر نمی شود مگر اینکه توجه اصلی خود را معطوف به معلمان عزیز و گرانقدر کنیم.

     وزیر آموزش و پرورش با بیان این که معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است، افزود: این معلم است که می تواند با دانش و رفتار خود بیشترین تأثیر را بر شاگردانش داشته باشد؛ از این رو همه همت ما در آموزش و پرورش باید این باشد که معلمانی با انگیزه و عشق به معلمی، آشنا به شیوه های تدریس و آموزش های غیر مستقیم، دارای ارتباط با مخاطب و رفتاری نیکو داشته باشیم و افتخارش نیز، این باشد که پیرو پیامبر بزرگوار اسلام(ص) باشد.

     دکتر فانی افزود: برای داشتن چنین معلمانی که در حال حاضر در مدارس کشور فراوان وجود دارند، مراکزی برای تربیت معلم ضمن خدمت، اهمیتی مضاعف پیدا می کند که با تأسیس، دانشگاه فرهنگیان، توسعه و تقویت آن امید است زمینه تحول در آموزش و پرورش فراهم شود. وی، ادامه داد: چنین معلمانی نباید دغدغه معیشت داشته باشند تا بتوانند با فراغ بال همه زندگی خود را وقف دانش آموزان کنند.

     وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم، در بخش دیگری از اظهارات خود تأکید کرد: تصور عموم جامعه بر این است که نقش آفرینان فرهنگ عمومی دستگاه هایی مانند صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری و از این قبیل دستگاه ها هستند؛ در حالی که همه فرزندان ما بهترین و اصلی ترین ساعات عمرشان را در مدارس می گذرانند و باید با دستگاه های فرهنگی و اجرایی کشور، ارتباط و هماهنگی بیشتر و مداومی داشته باشیم تا موجب هم افزایی بیشتر شود.

     دکتر فانی، خطاب به رییس و نمایندگان مجلس افزود: نکات مهم و فراوانی در این خصوص وجود دارد که فرصت بیان آن از این تریبون نیست و باید جلسات جداگانه ای با شما در کمیسیون های مجلس برگزار شود. وی، تصریح کرد: موضوعات مهمی از قبیل عدالت آموزشی و شیوه ی اجرا و رسیدن به آن، مشکلات مدارس تیزهوشان، امور تربیتی و نقش آن در مدارس، ورزش، هنر و کتاب های درسی، دانش آموزان استثنایی و صدها مشکل دیگر در آموزش و پرورش وجود دارد که به مدد نمایندگان مجلس و کمیسیون های این نهاد و به ویژه کمیسیون تخصصی آموزش و تحقیقات مجلس در جهت رفع آن اقدام خواهیم کرد.

     وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه اینجانب خدمت در آموزش و پرورش در هر سطحی را فرصت و نعمتی با برکت برای خود می دانم، گفت: اینک که از سوی رییس جمهور برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی شده ام ضمن تشکر از حُسن نیت و انتخاب رئیس جمهور در صورت گرفتن رأی اعتماد که بیشترین نمایندگان مجلس نیز از معلمان جامعه هستند، وظیفه خود می دانم با تبعیت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) که همواره بر اهمیت آموزش و پرورش تأکید داشته اند، در چارچوب سیاست های دولت تدبیر و امید، به دور از سیاست بازی ها، از همه ظرفیت های انقلابی استفاده کنم، به دلیل اینکه آموزش و پرورش به نیروهای کارآمد نیازمند است.

     دکتر فانی، با ذکر این مهم که مشکلات آموزش و پرورش، جز با یک عزم ملی، همت جمعی ملت، دولت و مجلس شورای اسلامی حل نمی شود، خاطر نشان کرد: راهبرد اصلی امروز آموزش و پرورش کشور، ارتقاء کیفیت در آموزش و پرورش بوده و در همین راستا، ما ارتقاء کیفیت مدارس دولتی را داریم، برای اینکه دانش آموزان ما امروز حدود دو سوم دانش آموزانی هستند که در اوج بوده و فضاهای آموزشی خوبی در اختیار است، بنابر این به نظر می رسد راهبردی که برای آینده آموزش و پرورش باید انتخاب کرد، راهبرد کیفیت بخشی است.

     وی، افزود: ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، مدیریت بر منابع آموزش و پرورش و ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی 4 اولویت کاری من هستند. در پایان عرایضم لازم است از نمایندگان محترم چه عزیزانی که به عنوان مخالف صحبت کرده و رهنمودها و راهنمایی های خوبی داشته و چه از نمایندگانی که به عنوان موافق صحبت کردند، صمیمانه تشکر می کنم. اگر توفیق خدمت پیدا کردم امیدوارم که بتوانم از همکاری های عزیز دوستان بهره مند شوم. البته این تکلیف من بوده که به قوانین مصوب مجلس اقدام کنم.

     دکتر فانی، در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان که گفته بود چرا با کسر 60 هزار معلم، تکلیف شرکتی ها و پیش دبستانی ها مشخص نشده است، گفت: اجرای قانون مصوب مجلس تا قبل از انقضای مهلت قانونی که مجلس تعیین کرده است را انجام می دهم. وی، تصریح کرد: البته یکی از این قوانین استخدام پیش دبستانی ها و نیروهای آزاد است که امیدوارم قبل از انقضای مهلت قانونی بتوانم در وزارت آموزش و پرورش این مهم را انجام دهم.


نظرات کاربران