دکتر صادق زاده در گفتگو با روابط عمومی از دستاور های جشنواره قرآن و عترت گفت:

ترویج فرهنگ قرآن از طریق معلمان در مدارس، فعال سازی کانون های دانشگاه و افزایش جمعیت قرآنی

دکتر صادق زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با روابط عمومی فعالیت های فرهنگی را جزئی انکار ناپذیر از برنامه تربیت معلم برای کسب شایستگی های معلمی دانست و با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای ساختن شخصیت معلم  و تکوین  رشد ابعاد حرفه ای معلمی و هویت انسانی، اسلامی و ایرانی آنان بر اساس ساحت های 6 گانه سند تحول مهم برشمرد.

وی ایجاد حوزه اجتماعی این معاونت را زمینه ای برای رشد جامعه پذیری  از طریق فعالیت داوطلبانه و دانشجو محور دانشجو معلمان با حمایت دانشگاه در کانون ها، انجمن ها و نشست های آزاد اندیشی به منظور دریافت و نهادینه سازی ارزش های اجتماعی عنوان کرد.

دکتر صادق زاده با اشاره به توسعه فعالیت های فرهنگی به معنای عام تر، افزون بر تربیت دینی و اخلاقی افزود: تلاش شده است تا فعالیت های این حوزه  با ایجاد جذابیت، تشویق و اغناء در برنامه ها بدون الزام و اجبار برای جذب مشارکت حداکثری دانشجو معلمان سوق داده شود.

وی در راستای اقدامات انجام شده در معاونت فرهنگی و اجتماعی با اشاره به  توسعه کمی تشکل های مختلف در دانشگاه از افزایش 3 برابری کانون ها، 2 برابر شدن انجمن های علمی و  رشد بیش از 2 برابر نشریات خبر داد و گفت: برای اولین بار در دانشگاه فرهنگیان 18 تشکل  اسلامی و سیاسی به صورت مستقل در پردیس ها در 4 محور متناسب با علایق سیاسی دانشجو معلمان راه اندازی شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزاری گردهمایی رویش با حضور فعالان تشکل ها و کانون ها را در راستای ساماندهی و آموزش کانون ها عنوان و اظهار کرد: در سال گذشته گردهمایی رویش به منظور آموزش مهارت های لازم برای تشکیل کانون ها و نحوه فعالیت های جمعی با محوریت دانشجو معلمان و همچنین بهرمندی از دستاوردها و اطلاع از فعالیت های دیگر تشکل ها برگزار شده است.

وی با بیان اینکه هزار کانون و انجمن شناسنامه دار در دانشگاه وجود دارد تصریح کرد: از این میان 300 کانون در حوزه های دینی و قرآنی مانند کانون مهدیت، قرآن، عفاف، زندگی اسلامی – ایرانی  با محوریت تربیت دینی و اخلاقی  فعالیت می کنند.

دکتر صادق زاده با اشاره به برگزاری 770 اردوی فرهنگی به صورت شهری، درون استانی و کشوری و حضور 28 هزار دانشجو معلم در این اردو ها ادامه داد: همچنین از سال پیش با هدف آشنایی با فرهنگی و تمدن اسلامی ایرانی بویژه خرده فرهنگ ها اردو های ایران شناسی و ایرانگردی به صورت آزمایشی در 8 استان برگزار شده که امسال در کل کشور انجام می پذیرد.

وی از دیگر فعالیت های این حوزه، به برگزاری اردوهای راهیان نور به منظور تقویت هویت انقلابی، اسلامی و ایرانی و نیز مشارکت دانشگاه در اکران و نقد فیلم های جشنواره رشد در تمامی استان ها در راستای آشنایی دانشجو معلمان با سواد رسانه ای و کسب توانایی نقدِ ابزار های رسانه ای نوین و تصویری و زمینه سازی برای مشارکت اساتید در کانون ها و نشریات و برگزاری اردو های حیات طیبه با تمرکز بر حوزه دین و معرفت افزایی اشاره کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان از تفویض اختیار به استان ها برای تصمیم سازی و برنامه ریزی متناسب با شرایط و اقتضائات فرهنگی، اجتماعی و بومی و نظارت بر فعالیت ها با ایجاد شورا های فرهنگی و اجتماعی خبر داد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه و  بهره مندی از اوقات فراغت دانشجو معلمان طرح سال تحصیلی پیوسته را در همین راستا و به منظور کسب شایستگی های معلمی برشمرد.

دکتر صادق زاده با اشاره به حضور یک سوم از دانشجو معلمان دانشگاه در جشنواره قرآن و عترت افزود: این جشنواره در دو بخش خواهران و برداران با حضور 480 خواهر در 16 رشته و 600 برادر در 18 رشته به میزبانی استان یزد برگزار شد.

 وی ادامه داد: امسال با افزایش و تنوع در رشته های مسابقات  نسبت به دوره های قبل حضور دانشجو معلمان در این جشنواره به میزان قابل توجهی رشد داشته است.

 معاون فرهنگی دانشگاه همچنین از صدور کارنامه برای شرکت کنندگان و ایجاد بانک اطلاعات نفرات برتر به منظور ارتباط مستمر آنها با دانشگاه در این دوره از جشنواره خبر داد.

 وی همچنین تاسیس دار القرآن و عترت برای متمرکز کردن فعالیت های دینی و قرآنی در پردیس ها و ایجاد کمیته شورای راهبردی امور قرآنی در راستای ارتقای محتوایی و پشتیبانی در این زمینه را از اقدامات در دستور کار این معاونت برشمرد.

دکتر صادق زاده از دستاورد های این جشنواره، به پرورش نقش دانشجویان در شرف دانش آموختگی به عنوان معلمان آینده در ترویج فرهنگ قرآن در مدارس، مقدمه ای برای فعال سازی کانون های درون دانشگاه، همراهی در جذب دانشجومعلمان دیگر در برنامه های قرآنی و افزایش جمعیت قرآنی دانشگاه اشاره کرد.

وی با اعلام خبر برگزاری دومین جشنواره قرآن و عترت ویژه اساتید دانشگاه در سال جاری افزود: امسال همچنین جشنواره ملی قرآن و عترت به میزبانی دانشگاه فرهنگیان  از 18 تا 24 آبان ماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.  


نظرات کاربران