دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در مراسم آغاز سال تحصیلی پردیس علامه طباطبایی لرستان:

تبدیل فرهنگ گفت وگو به فرهنگ عمومی یکی از وظایف اصلی دستگاه تعلیم و تربیت

دکتر محمود مهرمحمدی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان، این استان را خطه دلیر مردان و شیر زنان و سرشار از زیبایی های تاریخی و طبیعی برشمرد و با گرامیداشت هفته  دفاع مقدس اظهار کرد: دکتر روحانی رییس جمهور محترم  در مراسم آغاز سال تحصیلی، پرسش مهر را در یکی از مدارس  با محوریت مقابله با خشونت  مطرح و از دانش آموزان خواستند به این موضوع بیندیشند که چگونه می توان با خشونت و تروریسم مقابله کرد و پیام آور صلح و همزیستی باشیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: جنگ تحمیلی که در هفته بزرگداشت آن قرار داریم با اراده و خواست ما نبود و مجبور شدیم برای دفع شر دشمن و حفظ کیان خود به عرصه نبرد بشتابیم و گرنه ما فرزند صلح هستیم و صلح، ارزشی برتر و نیکوتر می باشد و شعار ما «الصلح خیر » و«نحن ابنا ءالدلیل » است.

دکتر مهر محمدی افزود: هرجا که دفع شر لازم باشد، آماده هستیم؛ اما اراده ما پرهیز از خشونت و دعوت به صلح، مودت، همزیستی و رفق است.

وی خاطرنشان کرد: تعقیب این اراده در سطح جهانی از طریق اهتمام به مذاکره و گفتگو و توافق هسته ای موسوم به برجام به منصه ظهور رسید که حق ایران را در دسترسی به فناوری صلح آمیز هسته ای هم تثبیت کرد و وظیفه دنبال کردن آن عمدتا با دستگاه دیپلماسی است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: این توافق نشان داد که ما از طریق گفتگو و مذاکره می توانیم به توفیق در تحقق اهدافمان   دست یابیم و از آرمان و اندیشه های خود نیز دفاع کنیم.

دکتر مهرمحمدی در ادامه به تعقیب این ارزشها در بعد داخلی  اشاره و با تاکید بر لزوم همزیستی، محبت و مدارا در داخل کشور گفت: این قضیه بعد بسیار مهم داخلی هم دارد، یعنی آشتی، رفق و مدارا، کنار گذاشتن رفتار های غیرسازنده با مخالف می تواند قوت و قوام بیشتر نظام را در پی داشته باشد.

وی تبدیل فرهنگ گفت وگو به فرهنگ عمومی را یکی از وظایف اصلی دستگاه تعلیم و تربیت دانست.

دکتر مهرمحمدی با تاکید بر نقش معلمان در این زمینه، تربیت معلم حساس نسبت به این ارزش ها را عاملی کلیدی در تکوین این فرهنگ دانست و گفت:  در تربیت معلم نیز پرداختن به برنامه درسی غیررسمی، در کنار آموزش های رسمی در دانشگاه فرهنگیان، در راستای الگو سازی و ضرورت  نهادینه سازی ارزش های مورد نظر، اهمیت ویژه دارد.

وی ادامه داد: مسئولان و کارکنان دانشگاه باید روابط و مناسبات روزانه خود را بر اساس محبت و دوستی و تحمل عقیده مخالف قرار دهند  و بدانند که کنش های آن ها زیر ذره بین نگاه دانشجو معلمان است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پایان خاطر نشان کرد: ترویج فرهنگ مدارا، دوستی، محبت و احترام، محملی خواهد بود برای ارزش ها  در سراسر جامعه توسط دانشجو معلمان، چرا که معلم تاثیرگذاری فرهنگی ماندگار دارد.

 

 

 


نظرات کاربران