برنامه جامع فرهنگی اجتماعی بر مبنای برنامه راهبردی مورد نیاز است

دکتر مهر محمدی در مراسم تکریم و معارفه سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تاکید کرد:

برنامه جامع فرهنگی اجتماعی بر مبنای برنامه راهبردی مورد نیاز است

مراسم تکریم و معارفه سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی با حضور سرپرست دانشگاه فرهنگیان،  مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و جمعی از مدیران سازمان و مسئولان پردیس ها یکشنبه 14 آذر در سالن شهید باهنر سازمان مرکزی برگزار و ضمن تکریم و تودیع حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، حجت الاسلام و المسلمین عین اله عابدی به عنوان سرپرست جدید معاونت فرهنگی و اجتماعی معارفه شد.

 طی این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده سرپرست پیشین با تقدیر و تشکر از همکاران و حمایت های مدیریت دانشگاه در به انجام رساندن مسئولیت های این حوزه، ضمن ارائه گزارشی از مهمترین فعالیت ها و برنامه های حوزه فرهنگی و اجتماعی در مدت مدیریت خویش  ابراز امیدواری کرد: خداوند همه را موظف کند در هرکجا و با هر مسئولیتی اولا وظایف سنگین انسانی، اسلامی، ملی و حرفه ای خود را بشناسیم و ثانیا نسبت به انجام وظایفمان ما را یاری کند تا تکلیفی که برعهده داریم به نحو احسن انجام بدهیم.

وی با اشاره به اعمال ساختار جدید حوزه فرهنگی دانشگاه طی این مدت و فعالیت آن در سه عرصه اداره کل امور فرهنگی، دفتر امور اجتماعی و دفتر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، تصویب منشور فرهنگی دانشگاه را مهمترین سندی که برنامه های معاونت بر اساس آن انجام می شود دانست و افزود: همچنین تصویب منشور فرهنگی دانشگاه فرهنگیان براساس مصوبه شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی از سیاست هایی ثابتی است که طراحی و هدایت فعالیت های دانشگاه را برعهده دارد.

دکتر صادق زاده با بیان اینکه در جشنواره ملی قرآن و عترت امسال دانشجو معلمان با کسب 30 درصد رتبه ها رکورد دار برترین ها بودند، تصریح کرد: همچنین برگزاری سی و یکمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور از جمله فعالیت هایی بود که برای اولین بار به میزبانی دانشگاه فرهنگیان به نحو شایسته و با همت همکاران دانشگاه به ثمر نشست که بر این اساس می توان گفت دانشگاه در حوزه قرآن و عترت جزو دستگاه های دارای ظرفیت بسیار بالا است.

وی تخصیص سرانه فرهنگی و اجتماعی به استان ها متناسب با تعداد دانشجویان و فعالیت های آنها  را از دیگر اقدامات این معاونت عنوان و اظهار کرد: تخصیص سرانه زمینه است تا از این پس با اهتمام بیشتری سهم حوزه فرهنگی و اجتماعی را از بودجه جاری و ساری دانشگاه مطالبه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده با اشاره به افزایش بودجه فرهنگی در دوره 3 ساله گذشته با حمایت مدیریت دانشگاه خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم حوزه فرهنگی گسترده تر و با فراگیری بیشتری همراه باشد میزان کنونی مطلوب نیست و باید سرانه فرهنگی نسبت به گذشته کیفیت بهتری یابد.

وی با اشاره به تصویب منشور حقوق و تکالیف دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، برگزاری سالانه جشنواره فرهنگی و هنری، تقویت و توسعه کانون ها و تشکل ها، اجرای دوره آموزشی، فرهنگی و اجتماعی طرح ماده 28، سال تحصیلی پیوسته، اختصاص ساعت فرهنگی و ... به عنوان مهمترین اقدامات معاونت فرهنگی، تصریح کرد: تحقق کامل اقدامات این معاونت هر چند نیازمند اهتمام بیشتر و گسترده تری است اما فعالیت های این مجموعه تا کنون توانسته چشم انداز روشنی از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه بوجود آورد و نگاه متنوع و گسترده ای در برنامه های تکوین شخصیت معلمی ارائه دهد.

همچنین دکتر مهر محمدی ضمن سخنانی با اشاره به اینکه پیش از این حوزه فرهنگی را حوزه فعال و حاضر در صحنه تربیت معلم قلمداد کرده بودم گفت: این امر از آن روست که حوزه فرهنگی یک سابقه تاریخی برجسته در تربیت معلم دارد، تا جایی که می توان گفت وجه غالب آن بوده است، چون دغدغه شکل دادن به شخصیت معلم  به حق در صدر بوده است.

وی تصریح کرد: با تاسیس دانشگاه البته این دغدغه که دغدغه ذاتی تربیت معلم است در صدر ماند، لیکن نیاز به خون تازه و اندیشه جدید نیز داشت. تعریف ما از کار فرهنگی و بستر سازی برای شکل گیری شخصیت معلم و احراز هویت معلمی نیاز به بازبینی و باز تعریف داشت و من برای برجسته کردن این معنا گفته بودم که نیاز به نظریه پردازی و باز تعریف جدید داریم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه با اشاره به اینکه: در این تلاش و تکاپوی نظری "برنامه درسی غیر رسمی" تبدیل به چتر مفهومی ما شد، افزود:  بر این  اساس باید فعالیت های فرهنگی اجتماعی بار برنامه درسی غیر رسمی را بر دوش بکشد که از نظر اهمیت با برنامه درسی رسمی برابری می کرد.

دکتر مهرمحمدی همچنین با تاکید بر "برنامه درسی غیر متشکل" به عنوان مفهوم کمکی راهگشا افزود:  بر این اساس دامنه موضوعی بسیار فراخ تر و اشکال فعالیت ها نیز بسیار متنوع تر شد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت در سبد برنامه ها و فعالیت های فرهنگی اقلام و فعالیت هایی  همچون" جشنواره تاتر و سرود، برنامه ایرانگردی جهانگردی ، نقد فیلم و فیلم سازی،  همایش های رویش،  طرح سال تحصیلی پیوسته و ..." وارد شد که سابقه نداشت،  تاکید کرد: البته اقلام قبلی هم که منطبق بر نگاه پذیرفته شده و متعارف بود، چون درست بود با شدت و حدت ادامه پیدا کرد، در این زمینه هم حتی کار هایی جدید و بی سابقه انجام شد که نمونه آن برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت و  برنامه پیمان با امام رئوف بود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه با تشکر از زحمات ارزشمند حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده در تحقق اهداف و تخصیص منابع به معاونت فرهنگی اظهار کرد: این زحمات و به تعبیر من اشتهای سیری ناپذیر و  تلاش خستگی ناپذیر دکتر صادق زاده که تا حد به خطر انداختن سلامتی اش ادامه یافت، ستودنی است و ترک پست ایشان که از دوستان شفیق و همراهان صدیق دانشگاه است به اجبار بوده و از  این پس به عنوان مشاور فرهنگی سرپرست دانشگاه از حضور ایشان بهره خواهیم برد.

  دکتر مهرمحمدی با اشاره به حضور حجت الاسلام و المسلمین عابدی  به عنوان  ادامه دهنده این راه، گفت: معتقدیم برنامه جامع فرهنگی اجتماعی بر مبنای برنامه راهبردی مورد نیاز است و این امر می تواند زمینه جهشی را فراهم کند،  البته جلب هر چه بیشتر مشارکت نهاد ها و سازمان های اثرگذار هم دراین راستا بسیار مهم است که انشاءالله در دوره مدیریت جدید مورد اهتمام خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین عین الله عابدی سرپرست جدید معاونت فرهنگی، اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور نیز با اشاره به تعابیر قرآن کریم، از فرصت ها و موقعیت ها به عنوان نعمت و رزقی از جانب خداوند یاد کرد و گفت: هر نعمتی پیوست مسئولیتی دارد و مسوولیتها تمام نمی شود و تنها شکلش عوض می شود و لذا  إنسان  هیچ وقت از مسوولیت رها نمی شود و امیدواریم در انجام مسئولیت های واگذار شده که  فرصتی برای خدمت و کسب رضایت الهی است موفق باشیم.
وی ضمن سپاس از اعتماد ریاست دانشگاه در واگذاری این مسئولیت، اظهار امیدواری کرد ضمن بهره مندی از تجربیات ارزشمند دکتر صادق زاده، گام هایی شایسته در خور شان و چشم انداز دانشگاه برداریم.
حجت الاسلام و المسلمین عابدی در ادامه با اشاره به  ماه ربیع، ایام شادی اهل بیت (ع)  و در آستانه روز دانشجو این دو مناسبت را تبریک گفت و افزود:  روز دانشجو روز تکریم دانشجویانی است که روحیه آنها  ریشه در شجاعت و استکبار ستیزی و آرمانخواهی جوانان این مرز و بوم دارد.
وی در ادامه به بیان  برخی اولویت ها و و رویکردهای آتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پرداخت.
معاون فرهنگی اولین رویکرد خود را پرداختن به منویات متعالی مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی برشمرد و گفت معتقدیم بخش عمده ای از اهمیت دانشگاه در نگاه معظم له همان هویت فرهنگی و تربیتی دانشگاه است و ما برای تحقق این نگاه متعالی دست یاری به سوی همه مسئولان تصمیم گیر به ویژه مسئولان وزارت علوم، آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی خواهیم داشت.
وی افزود: جهت گیری بلند مدت دانشگاه از فعالیت های فرهنگی به سوی نظام سازی فرهنگی اولویت دیگری است که به آن خواهیم پرداخت و دانشگاه همانند نظام آموزشی دارای نظام جامع فرهنگی هم خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین عابدی ادامه داد:  ما معتقدیم کار فرهنگی زمانی فرهنگی است که منجر به تغییر نگرش و رفتار شود لذا رویکرد سوم پرهیز از کارهای کلیشه های و فعالیت های دقیقه  نودی است.
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه خمیر مایه کار فرهنگی عشق و انگیزه است گفت به عنوان چهارمین اولویت  بر خود وظیفه میدانم عشق و انگیزه را در همکاران مجموعه تقویت کنم چون مهمترین سرمایه یک مجموعه سرمایه انسانی است.
وی پیرامون اولویت پنجم خود گفت: کار فرهنگی باید مشارکت محور باشد و این امر بدون حضور فعال اساتید و دانشجویان محقق نخواهد شد و این مشارکت در آینده  پررنگتر خواهد شد
عابدی ادامه داد: تدبیر و اعتدال به عنوان دو اصل در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی حاکم خواهد شد و فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه از افراط و تفریط و فعالیت ها نسنجیده دور خواهد بود.
وی هفتمین رویکرد خود را طرح ریزی برنامه ها با اولویت راهبری، حمایت، نظارت و تصدی برشمرد و ادامه داد: هشتمین اقدام مورد نظر  این است که بخشی از فعالیت ها به سمت تبیین و تمرین خرد ورزی و اندیشه ورزی طراحی شود.
ایجاد نشاط معنوی و اجتماعی در پرتو اندیشه سازی قرآنی در اوقات فراغت به ویژه در محیط خوابگاه های دانشجویان که بخش عمده ای از بستر کار فرهنگی است و همچنین برنامه ریزی جهت  بهره گیری از فضای مجازی که امروزه یک پنجم وقت جوانان ما درآن صرف میشود، دو اولویت پایانی بود که  حجت الاسلام و المسلمین عابدی در سخنان خود به آنها پرداخت.
اعطاء ابلاغ سرپرستی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به حجت الاسلام و المسلمین عابدی و ابلاغ مشاور فرهنگی و اجتماعی سرپرست دانشگاه به دکتر صادق زاده پایان بخش این مراسم بود.


نظرات کاربران