2. نیاز سنجی آموزشهای مورد نیاز مدیران، معاونان، کارکنان اداری و مدرسان دانشگاه فرهنگیان استان لرستان

مجری: مهتاب چنگایی

چکیده

این پژوهش با هدف تعیین و اولویت بندی نیازهای آموزشی مدیران، کارکنان و مدرسان دانشگاه فرهنگیان دراستانهای لرستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، چهارمحال بختیاری وخوزستان انجام شد. از نظر روش گردآوری داده ها، از نوع پژوهش های توصیفی– پیمایشی و از نظر هدف چون با شناسائی نیازهای آموزشی، می توان در برگزاری دوره های آموزشی ارتقاء سطح دانش و مهارتهای افراد، نتایج را مبنای برنامه ریزی قرار داد، در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. پژوهش شامل سه جامعه آماری مجزای مدیران، کارکنان و مدرسان است، که داده های آنها با سه پرسشنامه محقق ساخته درمقیاس ۵ درجه ای لیکرت و به ترتیب با ضریب پایایی ۹۸/۰، ۹۲/۰و ۹۷/۰گردآوری شد.. بعلت کم بودن تعداد افراد، در هرسه جامعه آماری نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد که درمجموع ۲۱۳ پرسشنامه (مدیران ۲۸، کارکنان ۱۰۴ واساتید ۸۱ پرسشنامه) تکمیل شد و داده ها با کمک نرم افزار spss21 تحلیل شد. یافته ها نشان داد درگروه مدیران به ترتیب حیطه های فنی–تخصصی، ادراکی و انسانی، درگروه کارکنان حیطه های عمومی و فنی-عملیاتی، درگروه اساتید حیطه های آموزشی، پژوهشی، توسعه فردی و ارتباطی از اولویت آموزشی برخوردارند. همچنین دراولویت بندی نیازهای آموزشی حیطه ها، درگروه مدیران ۲۸، کارکنان ۳۰ و اساتید ۳۲ عنوان نیاز آموزشی حائز رتبه بالاتر از میانگین درسطح زیاد وخیلی زیاد بدست آمد.. نظر به اهمیت رشد حرفه ای و بالندگی نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان، توجه به نیاز های احصاء شده در این پژوهش و لحاظ کردن یافته ها در برنامه ریزی های بهسازی و ارتقاء پرسنل دانشگاه یک ضرورت اساسی محسوب می شود.

واژه های کلیدی: نیاز سنجی، نیاز آموزشی، بالندگی حرفه ای، عضو هیئت علمی، دانشگاه فرهنگیان


نظرات کاربران