6. شناسایی نیازهای آموزشی مرتبط با رشد حرفه ای تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
مجری: حسین عابدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای آموزشی مرتبط با رشد حرفه ای تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، به روش آمیخته از نوع اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی نمونهای به حجم 12 نفر از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند که از طریق گروههای کانونی و فرایند مصاحبه نیمهساختار یافته در 6 جلسه انجام شد. بعد از شناسایی مهارتها و مقولات؛ در بخش کمی با ابزار پرسشنامه محققساخته وضعیت موجود مورد سنجش قرار گرفت. در این بخش؛ جامعه آماری تحقیق را اعضای هیات علمی گروههای آموزشی (علوم تربیتی، ریاضی، ادبیات، مشاوره، زبان انگلیسی، شیمی، فیزیک، تربیت بدنی، الهیات، زیست شناسی) در استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، اصفهان، تهران، همدان، کردستان، کهگیلویه و بویر احمد و گلستان دانشگاه فرهنگیان به تعداد 1360 نفر تشکیل می دادند، که از بین آنان با استفاده از فرمول کوکران تعداد 300 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روایی پرسشنامهها توسط چند تن از متخصصین آموزشی مورد تایید قرار گرفت و پایایی آنها با اجرای اولیه در نمونه به حجم 30 نفر با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ تعیین شد، این ضریب برای پرسشنامههای زمینه تدریس، قبل از تدریس، ضمن تدریس، ارزشیابی تدریس، فناورانه و سایر مهارتها به ترتیب؛ 727/0، 757/0، 814/0، 818/0، 837/0 و 762/0 بوده است. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی و برای بررسی نیاز به آموزش، ضریب اهمیت و همچنین بررسی تفاوت بین ویژگیهای جمعیتشناختی به لحاظ نیاز به آموزش از آمار استنباطی استفاده شده است. در نهایت نتایج نشان داد که در مهارت زمینه تدریس در مقولات تخصص در حوزه علمی با 3/52 درصد و کلاسداری با 9/54، در مهارت قبل از تدریس در مقولات نظریههای یادگیری با 1/54 درصد و هدفگذاری و برنامهریزی با 3/53 درصد، در مهارت ضمن تدریس در مقولات روش ارائه مناسب با موضوع با 65 درصد، مدیریت زمان با 2/61، قدرت اداره و رهبری کلاس با 6/55، در مهارت فناورانه در مقولات نرمافزارهای تولید فیلم آموزشی با 4/61 درصد، نرمافزارهای حوزه تخصصی محتوا با 7/58، روشهای تدریس سیستمی با 6/56، ICDL با 7/55، نرمافزارهای تولید چندرسانهای آموزش با 4/54 و نرمافزار ارائه با 5/53، در سایر مهارتها در مقوله زبان انگلیسی با 6/55 درصد نیاز به آموزش استخراج شده است.
کلید واژهها: شناسایی نیازها، رشد حرفهای، مهارتهای تدریس