معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در دوره بالندگی حرفه ای:

دانش افزوده مهمترین ارزش افزوده ی تربیت معلم است

 

حجت الاسلام و المسلمین عابدی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در دوره بالندگی حرفه ای کارشناسان نظارت و ارزیابی و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه فرهنگیان در نوشهر به بیان مطالبی پیرامون ارزش افزوده پرداخت و گفت: بسیاری از مباحث حوزه مدیریتی منجر به مؤلفه های اقتصادی می شود، ارزش افزوده مؤلفه ایست که از اقتصاد آغاز شده و ابعاد متعددی دارد. 

وی در ادامه، ایجاد معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه فرهنگیان را اقدامی نوآورانه دانست و گفت: بی تردید یکی از فلسفه های وجودی این معاونت پرداختن به بحث ارزش افزوده در تمامی ابعاد و معنای آن است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با اشاره به برخی نگاه های تنگ نظرانه در خصوص نظام تشویق و پاداش و ...برای نیروهای انسانی گفت: تامل در این بحث ضروری است که نیروی انسانی متخصص و با انگیزه با توانمند سازی موجب حفظ مجموعه ها و عدم تخصص و بی انگیزگی آنها موجب ضایع شدن سیستم می شود.

وی در ادامه به این مبحث از منظر قرآن پرداخت و گفت: بحث روش شناسی و متودولوژی یکی از بحث های مهم در خصوص ارزش افزوده است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی با اشاره به آیه شریفه"...وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ"در همین راستا افزود: در قران به روش شناسی تاکید ویژه ای شده، مفهوم فلاح و رستگاری در این آیه معادل ارزش افزوده است که تقوا پیشه کردن روش دستیابی به آن محسوب می شود.

وی با تاکید بر این که باید تمامی مفاهیم متعالی را در قرآن جستجو کرد، افزود: گاهی از قرآن فاصله گرفته و به دنبال مطالب در دیگر مطالعات هستیم؛ شایسته است مفاهیم متعالی قرآن را دریافت و با مطالعات، درک مطالب، جستجو و پژوهش تکمیل نماییم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادامه داد: در بحث ارزش افزوده فرآیندها و روش شناسی دو مقوله مهمی است که باید مورد توجه قرارگیرد، کوتاه شدن فرآیندها و مؤثر سازی آنها به بالا رفتن ارزش افزود خواهد انجامید.

وی "ارزش افزوده" در تربیت معلم را به "دانش افزوده" تعبیر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی ادامه داد:  ورود به امور با روش و شیوه مناسب موجب جلوگیری از لغزش ها می شود و بر این اساس اگر لغزشی هم رخ دهد زمین گیر شدن را در پی نخواهد داشت.

وی در ادامه یکی از وظایف هر مدیر و کارشناسی را روش شناسی فعالیت ها عنوان کرد و گفت: تمرکز بر روش و مسیر نهایتا به فلاح و رستگاری منتهی می شود؛ " رب أدخلنی مدخل صدق وأخرجنی مخرج صدق "روش شناسی به همه مدیران کمک می کند لغزش ها و کاستی ها را به حداقل برسانند و راهکارها را مشخص و بهترین ها را نتخاب کنند.


نظرات کاربران