حجت الاسلام و المسلمین دادگر در جمع معتکفین پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان:

اعتکاف سکوی پرش به سوی معنویت، آینده روشن و تقرب به خداست

حجت الاسلام و المسلمین دادگر  سه شنبه 13 رجب با حضور در جمع معتکفین پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان و نیز نشست فعالان دانشجویی ضمن تبریک موالید مبارک رجب و توفیق حضور دانشجومعلمان خواهر و برادر در مراسم اعتکاف و خصوصا تبریک ولادت حضرت امام علی علیه السلام و تشکر از مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان اصفهان و مدیریت استانی دانشگاه و مدیریت پردیس برادران شهید باهنر اصفهان جهت ایجاد چنین فرصتی گفت: سیره و زندگی ائمه اطهار علیهم السلام سرشار از عمل به تکلیف و ابلاغ رسالت الهی است.

وی افزود: حاکمیت و ولایت از آن خدا و رسول و اهل بیت است، چرا که در چشم انداز اسلام، هدایت انسان ها اساس کار است و مصداق روشن و واضح ولایت اهل بیت امیرالمومنین علی علیه السلام بود که آیینه اسلام است.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر ادامه داد: با انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران و پذیرش محوریت ولایت فقیه، امروز ما در تداوم حاکمیت الهی حرکت می کنیم و تردیدی نیست که دشمنان در صدد تضعیف نظام و یا اسقاط آن هستند و اساس ستون خیمه انقلاب اسلامی یعنی ولایت فقیه را هدف قرار داده اند.

 وی خاطر نشان کرد: دلی که عشق به پیامبر دارد و عشق به علی ندارد دروغ می گوید چرا که گفتار و رفتار امام علی علیه السلام تبلور انسانیت بود. امروز هم اگر کسی بگوید عشق به امام و انقلاب و مکتب امام خمینی (ره) دارد ولی عشق به ولایت فقیه و امام خامنه ای مدظله العالی ندارد دروغ می گوید.

مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه در ادامه گفت: نقش الگویی امیرمؤمنان حضرت امام علی علیه السلام بعنوان انسان کامل خیلی مهم است؛ مثلا جایگاه و اهمیت کانون خانواده نزد او، حقوق انسان ها، حقوق حیوانات، طبیعت و محیط زیست، رفتار و کردار و سیره او در ادب ورزی، امانت داری، اندرزگویی و پندپذیری، انصاف ورزی، ویژگی های انحصاری، بردباری،مدیریت و برنامه ریزی، بزرگواری، تجربه مندی، تلاش گری،مظلومیت، حق گرایی، جوانمردی، خردمندی، حیاورزی، دانشوری، خوش خلقی، دور اندیشی،میانه روی، نیکوکاری، شجاعت، رازداری، راست گویی، ساده زیستی، عدالت ورزی، عفو، خداباوری و معاد اندیشی، اخلاص ورزی ، عشق به خدا، نماز و قرآن و نیایش، مشورت پذیری، و الگوی روشنی از سیره و اندیشه انسان کامل است....

وی در ادامه با اشاره به تاثیر پذیری ادبا و بزرگان و مفاخر گفت: تقریباً تمام نصایح دیوان حافظ ازمجموع 700 بیت اندرز تعداد 232 بیت بررسی شده تعداد 90 مورد از حکمت ها و خطبه ها و نامه ها در اشعار ایشان تصریحا آمده است.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر در ادامه به ذکر مصداق هایی پرداخت و گفت: حضرت علی علیه السلام  فرمودند: من جری فی عنان امله عثر باجله. هرکسی به دنبال آرزوهایش حرکت کند به مرگ افتد.

حافظ میگوید: "به سر جام جم آنگه نظر توانی کرد     که خاک میکده کحل بصر توانی کرد"

یا حضرت می فرمایند؛ طوبی لمن ذکر المعاد و عمل للحساب و قنع بالکفاف و رضی عن الله

خوشا به حال آنکه قیامت را به یاد آورد و برای حساب خدا عمل کرد و به آنچه او را کفایت کند، قناعت نمود و از خدا راضی شد.

و حافظ میگوید: "به کوی میکده هر سالکی که ره دانست       دری دگر زدن اندیشه ی تبه است"

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قدرشناسی نسبت به آنچه که امروز در ایران اسلامی داریم، گفت: قدر نعمت ولایت اهل بیت علیهم السلام و نعمت انقلاب اسلامی را بدانیم. قدر مردم سالاری دینی و انتخابات و نقش مردم را بدانیم. چرا که پشتوانه مردمی دولت و نظام و مردم سالاری دینی، انتخاب فرد یا افراد اصلح بدور از هیاهو و جنجال در انتخابات ها، حفاظت از اسلام و انقلاب و مکتب امام و خون شهدا و عدم پایمال شدن زحمات ایثارگران است. تردیدی نکنیم که طبق وعده الهی ان تنصروا الله ینصرکم، اگر روحیه انقلابی را حفظ کردیم و از ابرقدرت ها نترسیدیم و خوف از تبلیغات منفی داخلی و خارجی نداشتیم و در مسیر امام و رهبری انقلاب اسلامی حرکت کردیم وعده پیروزی قطعی است.

وی ادامه داد: تجربه انقلاب اسلامی نشان داده، دشمنان انقلاب اسلامی در تلاش اند با نفوذ خود یا نفوذ دادن افراد فاسد و یا افراد لیبرال و سکولار ویا ایجاد اختلاف و تفرقه، تاثیر نظام اسلامی را در جهان کم و یا این نظام و انقلاب را اسقاط نمایند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم در طراز انقلاب اسلامی مساله بسیار مهم و راهبردی برای نظام جمهوری اسلامی ایران است. چرا که تربیت نیروی انسانی صالح و عالم با تربیت الهی همه چیزکشور است و عامل اصلی استمرار انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر افزود: آموزش و پرورش نقش حیاتی و تعیین کننده در پایه گذاری صلاح ملت و دولت و کشور و تحقق مناسب تمدن نوین اسلامی دارد و دانشجو معلمان بعنوان معلمان آینده مسوولیت بزرگی برای تربیت نسل آینده در این راستا بعهده دارند. نباید بعضا شاهد کم مهری یا بی مهری از سوی مجلس شورای اسلامی یا سازمان مدیریت و برنامه و بودجه کشور نسبت به دانشگاه فرهنگیان و نظام تربیتی انقلاب اسلامی برای تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی از طریق این دانشگاه باشیم. نگاه صرف اقتصادی به دانشگاه فرهنگیان غلط است چرا که دانشگاه فرهنگیان صرفاً وظیفه تربیت حرفه ای دانشجومعلمان را بعهده ندارد بلکه ابعاد مختلف تربیت که در سند تحول بنیادین به ساحت های شش گانه تعبیر شده را وظیفه دارد و اساساً این دانشگاه برای تحقق سند تحول بنیادین سامان یافته است .

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: توسعه اعتکاف یکی از رویش ها ی انقلاب اسلامی بوده و آثار تربیتی فراوان و ماندگاری در پی دارد. ایشان با اشاره به برخی آیات قرآن گفت ؛ دنیا دار فناست و همه چیز و همه کس یک روزی فانی می شوند.  من عمل صالحا فلنفسه و من اسا فعلیها سوره فصلت آیه 46 هرکس کاری شایسته کند، برای خود اوست و هرکس بدی کند در واقع به خویشتن بدی کرده است ،لذا منش بندگی بدون زمینه سازی و اخلاص و خشوع و توکل و شکر و امید معنا ندارد. تردیدی نیست که شیاطین و رذایل در مسیر بندگی خدا در کمین انسان است.

وی افزود: در قرآن کریم خداوند از بندگان مطالبه می کند به صورت دسته جمعی و اگر نشد به صورت فردی قیام کنند یعنی اهداف مقدس در جلوس و ایستایی محقق نمی شود. در قیام ها تغییر وضعیت و تبدیل به احسن باید صورت پذیرد تا اهداف محقق شود. در زندگی روزمره باتوجه به کارهای زیاد فردی، فرصت کافی برای تفکر وجود ندارد. زمان و مکان و فراغت خاصی را می طلبد و اعتکاف که ریشه در معارف دینی دارد و در ماه شریف رجب یعنی یکی از بهترین ماه ها و در بهترین اماکن روی زمین یعنی مساجد تغییر وضعیت می دهد و یک دگرگونی در درون انسان ایجاد می شود و آخرت خود را می سازد و خود را با معنویت گره می زند.انس با خدا، خلوت گزینی، طرح ریزی ابعادفردی و اجتماعی دین، برنامه ریزی صحیح برای مقصد نهایی و سعادت در این فرصت مناسب تر رقم می خورد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اعتکاف سکوی پرش به سوی معنویت، آینده روشن و تقرب به خداست. چرا که معلوم نیست حال و آینده برای هر کسی چنین فرصتی پیش آید. حال که توفیق دارید با درک این ایام استفاده کامل بفرمایید، چون درهای رحمت پروردگار باز است. پس بخوانید و بخواهید و درخواست نمایید که آثار و حالات و کمالات بدست آمده در اعتکاف حفظ شود و خاضعانه مدد بجویید که بعدها حسرت نخورید، برای خود و برای دیگران و برای دانشگاه فرهنگیان و خدمتگزاران خودتان نیز دعا کنید و بخواهید که خداوند همواره شما و همه ما را تحت عنایت خودش و حضرت ولی عصر ارواحنافداه توفیق معرفت و معنویت روز افزون عنایت فرماید.

مسول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در برنامه دیگری نیز به سوالات فعالان دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در موارد ذیل راهنمایی و پاسخ داد.

وی پس از استماع دیدگاه های فعالان دانشجویی افزود: همدلی و همراهی صمیمانه توام با احساس تکلیف در فضای فعالیت های دانشجو معلمان در همکاری با دانشگاه را الگوی مناسبی برای پردیس های استانی دانشگاه دانست و از زحمات و تلاش های همه مدیران پردیس ها و مراکز استان اصفهان و دانشجومعلمان فعال در عرصه مذهبی و فرهنگی و سیاسی  تشکر نمود.

خلاصه دیدگاه های دانشجویی به شرح ذیل بود:

عملکرد موفق جامعه اسلامی دانشجومعلمان و عضویت فعال در اتحادیه جامعه اسلامی

موضوع انتخابات

اعتراض به لغو برنامه آقای محمد عباسی

 کم انگیزگی و کم علاقه شدن دانشجو معلمان نسبت به فعالیت های فرهنگی و سیاسی

فعالیت موفق رسانه های دانشجویی

فعالیت های موفق هیئت های مذهبی

برگزاری دوره آموزشی سواد رسانه ای نخستین بار
 
عدم وجود پست مسوول روابط عمومی در دانشگاه

حمایت مناسب مسوولین پردیس و مدیریت استانی دانشگاه از هیات های مذهبی
 
محوریت مناسب مسجد در برنامه های فرهنگی

ضرورت تجهیز مسجد به سیستم صوتی مناسب و دوربین فیلمبرداری و عکاسی

همکاری های خوب بین دانشجو معلمان و نهاد

نگرانی از تبدیل رشته های دبیری به رشته های آموزش نگران کننده 


نگرانی از حذف دروس تخصصی و یا کاهش کیفیت و کمیت در برخی رشته ها

کسر عادلانه 45 درصد

علت عدم پرداخت معوقات و تاکید بر تقسیط نمودن بدهی های دانشجو معلمان ورودی 93 به پردیس ها


نظرات کاربران