حجت الاسلام و المسلمین عابدی در جمع معتکفین دانشگاه فرهنگیان تهران عنوان کرد:

اعتکاف، عبادت و کسب معرفت بهترین سرمایه برای زندگی

به مناسبت ایام ماه رجب و اعتکاف حجت الاسلام و المسلمین عابدی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با حضور در جمع دانشجو معلمان معتکف پردیس ها و مراکز استان تهران در مسجد امام سجاد (ع) دانشگاه شهید عباسپور به بیان ضرورتِ داشتن معرفت نسبت به حقایق و ابعاد عبادات پرداخت.
وی مسجد و نماز  را محوریت اعتکاف برشمرد و گفت: نماز مهمترین طاعت و عبادت جامع است و همه عبادت ها به گونه ای با نماز گره خورده است.
حجت الاسلام و المسلمین عابدی با اشاره بر آیه 37 سوره ابراهیم در قرآن کریم مبنی بر "رَبَّنا اِنّی اَسْکَنْتُ مِنْ ذُرَّیَّتی بِوادٍ غَیْرِ ذی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمَ ربَّنا لِیُقیمُوا الصَّلوهَ..." تصریح کرد: همه ما خانه خدا را برای انجام اعمال حج عبادت و زیارت می کنیم اما موسس خانه خدا حضرت ابراهیم(ع) می فرماید نزد خانه خدا می روم تا نماز اقامه شود.
وی با بیان اینکه می شود کسی حج نرود اما با خواندن نماز همان  هدف را داشته باشد خاطر نشان کرد: البته بحث وجوب حج فرق می کند و واجب است و انسان درصورت استطاعت باید برود اما زمانی که برای کسی استطاعت حج رفتن حاصل نشد غمگین نباشد با نماز می توان حج هم بجا آورد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با اشاره بر روایتی از پیامبر اکرم (ص) در خصوص نماز تصریح کرد: می شود دو نفر نماز بخوانند اما فاصله میان نماز آنان فاصله میان زمین و آسمان باشد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: شکل تمام نمازها، نماز ما و نماز امیرالمومنین یکسان است اما باطن و روح آنها متفاوت است.
حجت الاسلام و المسلمین عابدی در پاسخ به این پرسش که باطن نماز چیست که نمازی را از زمین تا آسمان متفاوت می کند گفت: روح نماز همه با هم فرق دارد و این بدین معنا است که ما باید نسبت به باطن آن معرفت داشته باشیم، هرچه نسبت به باطن نماز معرفتمان بیشتر شد می توانیم  لذت بیشتری ببریم.
وی با اشاره بر دو بعد ظاهری و باطنی نماز خاطر نشان کرد: بعد ظاهری نماز برای رفع تکلیف خوانده می شود و روز قیامت در پاسخ به سوال نماز خواندن یا نخواندن می توان گفت با شکل و احکام درست خوانده ایم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بعد دیگر نماز در روز قیامت را باطنی دانست و اظهار کرد: در این بعد است که اگر شما نماز هم خوانده باشید، غصه می خورید که چرا  از آن بیشتر بهره نبردم و چرا می توانستم لذت ببرم و نبردم.
وی با بیان اینکه نماز مخاطبش انسان است و تا انسان را نشناسیم نماز را نمی شناسیم تصریح کرد: به همین دلیل بحث نماز با شخصیت انسان گره خورده است.
حجت الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره بر چیستی حقیقت نمازو تاکید بر توجه به جنبه روحانی نماز، افزود: ظاهر نماز برای جسم انسان و ناظر به نیازهای جسمانی تعبیه شده است و باطن آن ناظر بر جنبه روحانی ما است که باید به آن توجه شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اسرار و رموز نماز و چگونگی توجه به باطن این عبادت پرداخت و تصریح کرد: فواید ظاهری نماز که ناظر به بعد جسمانی است را حکمت ها و فلسفه های ظاهری و فواید باطنی  را اسرار و رموز نماز می گویند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در این مراسم معنوی به دانشجو معلمان توصیه کرد: برای لذت و بهره بیشتر در باب حکمت ها کتاب " پیوند های نماز" نوشته حجت الاسلام و المسلمین قرائتی و برای آگاهی از اسرار نماز کتاب " راز نماز" آیت الله جوادی آملی "را مطالعه کنند.
وی اعتکاف، عبادت، کسب معرفت و راز و نیاز ها را بهترین سرمایه برای زندگی دانست و تصریح کرد:شما دانشجویان در بهترین فصل زندگی و جوانی هستید و در این بهار جوانی هرچه توانستید بدست آورید سرمایه است و از آن در فصول دیگر زندگی بهره خواهید برد.
حجت الاسلام و المسلمین عابدی در ادامه افزود: اگر در بهار زندگی نتوانیم چیزی بدست آوریم و سرمایه های این چنینی ذخیره کنیم دستمان در سنین بالاتر خالی می ماند.
وی به دانشجو معلمان توصیه کرد : به عنوان کسانی که در این فصل جوانی و بهار زندگی قرار دارند و رسالت تربیت دانش آموزان و نیروهای آینده کشور  برعهده آنان است از این فرصت بهره لازم را ببرید زیرا اگر این سرمایه را به همراه داشته باشید می توانید درآینده کشور کمک کنید در غیر اینصورت قطعا چیزی برای انتقال به نسل آینده دانش آموزان نخواهید داشت.

 


نظرات کاربران