دیدار نمایندگان دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن با اعضای شورای عالی آموزش و پرورش ایران

 

 

 

پروفسور کوراموتو و پروفسور کیتانو از اساتید دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن در جمع اعضای شورای عالی آموزش و پرورش ایران حضور یافتند. میهمانان ژاپنی دانشگاه فرهنگیان که در راستای تفاهم نامه همکاری دوجانبه به ایران سفر کرده بودند، بعد از ظهر روز دوشنبه  16/07/1397، با اعضای شورای عالی آموزش و پرورش، به ریاست جناب آقای دکتر نوید ادهم، دیدار و گفتگوی تخصصی داشتند. در این دیدار که با استقبال صاحبنظران و متخصصان شورای عالی روبرو شد، پروفسور کیتانو و پروفسور کوراموتو به سوالات تخصصی پاسخ داده و تجربیات خود در کشور ژاپن را در اختیار حاضران قرار دادند. دکتر نوید ادهم، رئیس شورای عالی نیز با تقدیر و تشکر از زحمات مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه فرهنگیان در برنامه ریزی و ایجاد این فرصت و ظرفیت، بر گسترش فعالیت ها و اقدامات دوجانبه مشترک با دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن و دیگر دانشگاه ها و مراکز تربیت معلم همطراز تاکید نمودند. پروفسور کیتانو و پروفسور کوراموتو از نظام تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران به عنوان الگوی منحصر به فرد یاد کردند. از جمله مواردی که اساتید ژاپنی به عنوان نقاط قوت و تاثیرگذار در نظام تربیت معلم ایران مطرح کردند می توان به فرصت استخدام برای دانشجومعلمان، پرداخت حقوق، امکان حضور شبانه روزی دانشجومعلمان در پردیس ها، ارائه آموزش های روزآمد تربیت معلمی و دوره های ضمن خدمت اشاره کرد. در ارتباط با استفاده از تکنولوژی در امر آموزش، پروفسور کوراموتو اشاره کرد که با وجود اینکه  کشور ژاپن در توسعه تکنولوژی جایگاه خوبی در جهان دارد اما در امر به کارگیری تکنولوژی های آموزشی در آموزش رشد قابل ملاحظه ای نداشته است.

 

از جمله مسائلی که در این دیدار مورد بحث و گفتگو قرار گرفت می توان به عناوین زیر اشاره کرد:

  • تجربیات کشور ژاپن در زمینه اصلاحات آموزشی
  • اهمیت و ابعاد دانش محتوایی تعلیم و تربیت (PCK) و چارچوب ملی و محلی آن
  • شایستگی های مدیران، اساتید و دانشجویان
  • رهبری مدرسه
  • درس پژوهی: (تاریخچه، فرایند ها، طراحی و اجرا، ارزشیابی، بازخورد و ...)
  • اقدام پژوهی
  • اساس شکل گیری فرهنگ مدرسه
  • نقش مدرسه در مدیریت دانش
  • انواع ارزشیابی تربیت معلم در ژاپن
  • موقعیت اجتماعی معلمان در ژاپن
  • تربیت معلمان ابتدایی و متوسطه در دانشگاه ها
  • چالش های فضای مجازی
  • مقایسه نظام های تربیت معلم متمرکز و غیر متمرکز
  • ادامه تحصیل معلمان در دوره های ارشد و دکتری
  • شاخص های مدیریت و معلم در نظام آموزشی ژاپن
  • برنامه های مشاوره در مدارس ژاپن


نظرات کاربران