رییس دانشگاه فرهنگیان در آیین آغازین گردهمایی رویش پسران بیان کرد:

بزرگترین هنر و جشنواره رویش در دوره دفاع مقدس اتفاق افتاد

رییس دانشگاه فرهنگیان در آیین آغازین گردهمایی رویش برادران، 25 ویژگی یک معلم خوب در هزاره سوم را بیان کرد.

صبح امروز، چهارشنبه، 10 بهمن 97، آیین آغازین چهارمین گردهمایی فعالان فرهنگی اجتماعی پسران دانشگاه فرهنگیان (رویش)، با حضور رییس این دانشگاه، در تالار ابن هیثم پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، در این مراسم رییس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این سخن تامس نیکلز که "کار معلم، کاری تمام وقت و شبانه روزی است"، گفت: ماهیت برخی مشاغل این گونه است که ارتباط کارکنان با کارشان، پس از پایان ساعات کاری تمام می شود، اما معلم پس از فراغت از تدریس نیز ذهنش درگیر کلاس درس باقی می ماند تا وقتی که دوباره به کلاس برگردد.

دکتر حسین خنیفر با اشاره به برگزاری گردهمایی رویش پس از دو سال، گفت: وقتی شوق و عشق، فرمان انجام کاری را بدهند حتی محال نیز سر تعظیم فرو می آورد.

وی با بیان این که شعار اصلی جمله "ما می توانیم" است، از دانشجومعلمان خواست: همواره این جمله کلیدی را در ذهن داشته باشند.

رییس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در گردهمایی رویش بحث های فرهنگی، هنری، سیاسی، علمی و کانون ها مطرح می شود که امیدواریم نتایج خوبی از آن بگیریم و این رویداد سال به سال با ارائه آثار خلاقانه تر و نوآورانه تری ادامه پیدا کند.

دکتر خنیفر با اشاره به این که ما در عصرچهارم آموزش قرار داریم، گفت: این عصر، جهان شگفتی ها و دنیای انتظارات پیچیده دانش آموزان پرسشگر و سرشار از سؤال است و اگر معلم به روز نباشد دانش آموز از او گذر خواهد کرد.

وی با برشمردن 25 ویژگی یک معلم خوب در هزاره سوم، بهره مندی از فنون ارتباطی را از جمله این ویژگی ها دانست و گفت: اگر معلم امروز، فنون ارتباطی جدید را فرا نگیرد در نقش مبصر و سرپرست باقی خواهند ماند و هیچگاه معلم و مدیر کلاس نخواهد شد.

رییس دانشگاه فرهنگیان، شناخت ایستگاه های رشد را دیگر ویژگی یک معلم خوب هزاره سوم دانست و توضیح داد: زبان، دامنه لغات و خزانه واژگان دانش آموز در سنین و دوره های مختلف متفاوت است، بنابراین معلم باید تعامل مناسبی با ایستگاه های رشد داشته باشد.

وی تأکید کرد: امروز معلم باید زبان مخاطب را بشناسد زیرا فاصله نسل ها کم شده است و اگر معلم با زبان دانش آموزان آشنا نباشد خیلی زود در نظر آنان غبار کهنگی می گیرد.

دکتر خنیفر آموزش مصداقی را ویژگی دیگر معلمان هزاره سوم دانست و اظهار کرد: در نظام آموزشی ما میزان آموزش های مهارتی کم است و اگر آموزش های مهارتی بیشتر شود بسیاری از دانش آموختگان دبیرستان نیازی به رفتن به دانشگاه نخواهند داشت.

رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان این که پس از سال 2025 ملت ها به دو دسته بازیگر و تماشاگر تقسیم خواهند شد، گفت: اگر توسعه با حفظ فرهنگی دینی و بومی انجام شود، بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به این حدیث شریف که " دانش گمشده مؤمن است، هر جا آن را ببیند، در می­یابد" دانشجومعلمان را به جدیت در کسب علم و دانش ترغیب کرد.

دکتر خنیفر تسلط به چند هنر، داشتن آمادگی در هنگام تدریس، استفاده از تکنولوژی های روز در آموزش و مطالعه مستمر را از دیگر ویژگی های یک معلم خوب هزاره سوم ذکر کرد.

وی با بیان این که معلم خوب باید طراح سؤال حرفه ای باشد، گفت: دانش اموز باید با سؤال به کلاس درس برود، با سؤال مواجه شود و با سؤال برگردد.

این استاد دانشگاه، توجه به تفاوت های فردی، داشتن خلاقیت و نوآوری، تدریس کوتاه و مشارکتی، بهره مندی از تجارب بین المللی، پاسخگویی، برگزاری آزمون های مکرر و معرفی منابع و کتاب های خوب را به عنوان دیگر ویژگی های یک معلم خوب برشمرد.

دکتر خنیفر با تأکید بر لزوم استفاده از افعال مثبت توسط معلمان، گفت: ما به عنوان معلم حق نداریم در کلاس درس بذر ناامیدی بکاریم.

رییس دانشگاه فرهنگیان از دانشجومعلمان خواست خاطرات دوران معلمی خود را بنویسند و خواندن برخی کتاب ها مانند کتاب مدیر مدرسه، نوشته جلال آل احمد و کتاب های مهارت های معلمی و تمثیلات نوشته حجت الاسلام و المسلمین قرائتی را نیز در برنامه مطالعات خود قرار دهند.

وی با گرامی داشت یاد و خاطره شهدا، به ویژه شهدای معلم، دانش آموز و دانشجو معلم، گفت: بزرگترین هنر و جشنواره رویش در دوره دفاع مقدس اتفاق افتاد.

دکتر خنیفر با اشاره به این جمله که "المعلم و المتعلم شریکان فی الرشد" گفت: معلم و فراگیر در رشد یکدیگر سهیم هستند.

وی با اشاره به این که برخی از دانشجومعلمان و معلمان نوورود از رفتن به شهرهای دیگر اکراه دارند، گفت: هجرت یکی از توفیقات الهی است زیرا دیدن فرهنگ های دیگر دید انسان را باز می کند.


نظرات کاربران