در نشست معاون دانشجویی دانشگاه با دکتر صدیقی معاون وزیر علوم عنوان شد:

استفاده از فضاها و امکانات دانشگاه های وزارت علوم در جهت تحقق اهداف دانشگاه فرهنگیان و افزایش سطح خدمات رسانی به دانشجومعلمان

نشست و دیدار معاون دانشجویی دکتر علی نژاد و مدیران  ادارات کل حوزه دانشجویی با دکتر صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان روز یکشنبه ساعت ۱۰:۳۰ در سالن جلسات سازمان امور دانشجویان برگزار شد.
در ابتدا دکتر علی نژاد معاون دانشجویی دانشگاه ضمن گزارش اجمالی از ماموریت دانشگاه فرهنگیان وارائه ارقام و آمار در خصوص تعداد دانشجومعلمان، تعداد فارغ التحصیلان سال ۱۳۹۸ و ... در خصوص اهداف، برنامه ها و فعالیت های حوزه معاونت دانشجویی مطالبی را تشریح کرد.
وی در ادامه به موضوع وضعیت سراهای دانشجویی پرداخت و تصریح کرد:دغدغه های موجود در خوابگاه ها را می توان با تشریح کردن خوب صورت مسأله به درستی مشخص نمود و در حوزه معاونت دانشجویی این موضوع با برگزاری نشست، جلسات و کارگاه های تخصصی با سرپرستان سراها انجام شده است. وی ادامه داد شرایط زندگی در خوابگاه را کاملاً درک می کنیم و اعتقاد داریم محیط خوابگاه ها یک محیط آموزشی است که مسئولیت آن نیز با سرپرستان اموزش دیده و متخصص و حرفه ای در این حوزه است.
دکتر علی نژاد در ادامه سخنان خود به همکاری فعالانه شوراهای صنفی در تمامی ابعاد پرداخت و افزود: دبیران شپراهای صنفی با برقرای ارتباط موثر با مدیران و روسای پردیس ها و همراه و همسو با اهداف دانشگاه به عنوان بازوان پر توان دانشگاه فعالیت می کنند و نقش بسیار موثر و مهمی را در پردیس ها ایفا می کنند.
دکتر علی نژاد در ادامه سخنان خود در خصوص اهمیت تندرستی و ورزش و سلامت جسم و روان دانشجویان اشاره کرد و افزود: دانشگاه فرهنگیان به بهداشت روان و سلامت جسم دانشجومعلمان به دلیل نقش خطیر و مهم یک معلم و به عنوان ماندگار ترین ثروت در کشور اهمیت خاصی داده و به اهمیت مراکز مشاوره دانشگاه ها در پیشگیری و ارتقاء سلامت روان دانشجویان تاکید دارد.دکتر علی نژاد ادامه داد: فعالیت های ورزشی دانشجومعلمان بسیار چشمگیر بوده و دانشگاه در حوزه تربیت بدنی تفاهم نامه ها و همکاری های زیادی با سایر ارگان ها و سازمان های مرتبط داشته و انجمن های ورزشی در پردیس ها و خوابگاه ها حضوری فعال دارند.دکتر علی نژاد با مهم دانستن ایجاد و توسعه فضاهای ورزشی در پردیس ها و مراکز آموزش عالی اظهار داشت: دانشجویان به نشاط نیاز دارند لذا ورزش های همگانی و تجهیز سالن های چندمنظوره می تواند گزینه مناسبی برای ایجاد نشاط در بین دانشجویان باشد.

دکتر علی نژاد با بیان اینکه اشتغال و تربیت شدن دانشجویان برای شغل معلمی و کارآفرینی از دیگر دغدغه های مسئولان دانشگاه است افزود: به اعتقاد ما کارآفرینی در ارتقاو مسب مهارت زندگی و حرفه ای دانشجویان اهمیت به سزایی دارد که ما از ابعاد مختلف به ان ورود کرده ایم.

معاون دانشجویی دانشگاه در خصوص استفاده بهینه از ظرفیت های استان ها، امکانات خاص هر استان و همکاری فعال استانداران و اهمیت خیرین به دانشگاه فرهنگیان مباحثی را مطرح کرد.
در ادامه مدیرکل امور برنامه ریزی، خدمات و رفاه دانشجویی اقای اقا خانی گزارشی از کمیته موارد خاص, انتخابات شورای صنفی، اشپزخانه ها و تغذیه دانشجومعلمان و خدمات رفاهی دانشجومعلمان ارایه نمود.

وی افزود: یکی از ارکان اصلی در هر دانشگاه، ارگانی است که به امور رفاهی و معیشتی مربوط به دانشجویان می پردازد، تا دانشجویان به دور از دغدغه های روزمره و با آرامش خاطر بتوانند به تحصیل و پژوهش خود بپردازند. آقا خانی ادامه داد: هدف اصلی اداره کل امور دانشجویی رسیدگی به امور فوق الذکر دانشجویان می باشد و به لحاظ ایفای نقش فعال در فراهم آوردن شرایط بهینه و تأمین رفاه و آسایش دانشجویان نقش بسزایی در ارتقای سطح علمی و فرهنگی دانشجویان دارد.

آقای آقاخانی با بیان اینکه سرپرست های سرا در جایگاه ها مهمی قرار دارند که با نشان دادن رفتار مسئولانه و قضاوت درست، به عنوان الگو، نقش آفرینی می کنند ادامه داد: در دانشگاه فرهنگیان سرپرستان سراها از طریق آموزش هایی که دیده اند می توانند برای فرصت های آموزشی در محل اسکان دانشجومعلمان، برنامه ریزی کنند و نقش مهمی در ارتقاء زندگی دانشجومعلمان دارند. وی تاکید کرد: بحث هایی در مورد موضوعات مختلف مانند زندگی در محوطه دانشگاه، موضوعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و فن آوری، ورزشی و یا مسائل اخلاقی و راهنمایی دانشجومعلمان به طور رسمی و غیر رسمی می تواند در خوابگاه ها با کمک سرپرست خوابگاه ایجاد شود که در این حوزه کارهای متعددی انجام شده است.

وی افزود: یکی از ارکان اصلی در هر دانشگاه، ارگانی است که به امور رفاهی و معیشتی مربوط به دانشجویان می پردازد، تا دانشجویان به دور از دغدغه های روزمره و با آرامش خاطر بتوانند به تحصیل و پژوهش خود بپردازند. آقا خانی ادامه داد: هدف اصلی اداره کل امور دانشجویی رسیدگی به امور فوق الذکر دانشجویان می باشد و به لحاظ ایفای نقش فعال در فراهم آوردن شرایط بهینه و تأمین رفاه و آسایش دانشجویان نقش بسزایی در ارتقای سطح علمی و فرهنگی دانشجویان دارد.

در ادامه دکتر عبدی مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه بیان کرد: برنامه های اداره کل تربیت بدنی در سه محور، رقابتی که شامل مسابقات قهرمانی و همگانی، برگزاری کلاس های مربیگری و داوری برای دانشجویان و کارشناسان تربیت بدنی، و محور تفریحی همگانی با هدف بهینه سازی اوقات فراغت دانشجویان وایجاد شور و نشاط و پویایی ورزش در سرا های دانشجویی است.
دکتر عبدی ادامه داد: برگزاری جشنواره های ایده پردازی، طراحی رسانه های فرهنگی – ورزشی، برگزاری بیست و چهارمین المپیاد ورزشی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان ، حضور فعال در مسابقات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش ورزش های همگانی و قهرمانی از برنامه های این حوزه است.

وی افزود تا کنون در بخش استانی، مرحله انتخابی چهارمین المپیاد ورزش های همگانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان دربین سایر دانشگاه ها ی سراسر کشور خوب درخشیده اند.

در ادامه نشست دکتر میبدی مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت با بیان اینکه کنترل و نظارت در نحوه پذیرش و ورود دانشجویان جدید نقش بسزایی در صرف هزینه ها، ارتقا کیفیت و بهینه سازی و افزایش سلامت و بهداشت روان دارد تصریح کرد: ورود دانشجویی که ممکن است به دلایلی دچار بیماری جسمانی و به نوعی اسیب های روحی روانی باشد هزینه های زیادی برای دانشگاه و خود فرد و جامعه خواهد داشت وی با بیان اینکه هدف دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمانی سالم و بانشاط و دارای صلاحیت حرفه ای می باشد در این بخش باید اقدامات اساسی انجام داددوی ادامه داد: در حوزه مشاوره و سلامت لیست بیماری ها و معاینات با همکاری کارگروه پزشکی توسعه و ارتقا یافت و پس از دو سال پیگیری و بررسی، اجرایی شد. که ورود افراد بیماربه دانشگاه به ۲ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در بخش کارنامه سلامت دانشجویان، که هدف پایش و رصد کردن دانشجویان در طول دوران تحصیل می باشد فعالیت ها به این صورت است که بیش از ۲۰۰ متغیر سنجیده شده که بر اساس خود اظهاری و تست هایی که وجود دارد میران مطالعه، استرس و افسردگی، تغذیه دانشجویان، نحوه استفاده و میزان استفاده از فضای مجازی، و نحوه گذراندن اوقات فراغت بررسی و باتوجه به اطلاعات و تحلیل هایی که به عنوان خروجی ارائه می شود برنامه ریزی و کارگاهاههای اموزشی مرتبط برگزارمی شود که در حوزه روانشناسی و بخش سلامت روان در حال ارتقا و تکمیل سامانه می باشد.
دکتر صدیقی معاون وزیر علوم و تحقیقات و رییس سازمان امور دانشجویان ضمن قبولی طاعات ابراز خرسندی از فعالیت خوب و پویای دانشگاه داشته و بیان کرد: این نشان دهنده قوام کیفی دانشگاه می باشد.
وی تاکید کرد: همه دانشگاه های کشور باید برای بین المللی شدن نقشه راه طراحی کرده و آمادگی لازم را از جهت رفاهی و زیرساختی برای رسیدن به این هدف داشته باشند.
دکتر صدیقی افزود: ایده های حوزه معاونت دانشجویی بسیار خوب و قابلیت اجرایی شدن دارد وی ادامه داد: در بحث دانشجوی نمونه، مشاوره و ورزش همگانی دانشگاه فرهنگیان حضور فعال داشته و تعاملات و هماهنگی ها بیش از پیش بوده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در حوزه شوراهای صنفی به هدف و نقطه مورد نظر رسیده است تصریح کرد: در دانشگاه فرهنگیان به شوراها و دبیران صنفی به خوبی بها داده شده و مسئولیت ها به انان واگذار شده و اختلاف نظر و فاصله مدیران و دبیران شورای صنفی بسیار اندک است و این یعنی همراه و همگام بودن و انسجام درونی برای پیشبرد اهداف دانشگاه است.
دکتر صدیقی بر خدمات و امکانات رفاهی دانشحویان تاکید کرد و تصریح کرد: با توجه به اینکه ده هزار دانشجو معلم امسال دانش آموخته خواهند شد سعی بر این باشد دانشگاه به استانداردهای رفاهی برسد و کیفیت خدمات رسانی افزایش یابد.

دکتر صدیقی ضمن ابراز رضایتمندی از عملکرد مطلوب حوزه دانشجویی و تشکر از همکاران این حوزه  عنوان کرد:  دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در طرح سیمای زندگی دانشجویی در بسیاری از ابعاد مانند  وضعیت تحصیلی، خانوادگی، رضایت از زندگی، سلامت معنوی، دینداری، سلامت روانی، سلامت اجتماعی، نگرانی ها، مصرف مواد، رفتارهای پرخطر، خشونت، خودکشی سطح بالایی از رضایت را نشان داد  و این نشان دهنده ارتقا سطح کیفی آموزش، ارائه خدمات و برنامه ریزی ها مناسب دانشگاه به دانشجویان بوده است.  در ادامه دکتر صدیقی خبر داد: سازمان امور دانشجویان در صدد است با استفاده از فضاها و امکانات دانشگاه های وزارت علوم در جهت تحقق اهداف دانشگاه فرهنگیان و افزایش سطح خدمات رسانی به دانشجومعلمان گام موثری بردارد.
وی افزود: رسالت اصلی ما ارتقای کیفی وضعیت رفاهی دانشجویان است.  دکتر صدیقی در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر نقش موثر دو حوزه مشاوره و سلامت در دانشگاه ها، آنها را بخش مهمی از کار دانشگاه ها دانست که در وزارت علوم نیز بر آن بسیار تاکید می شود.
دکترصدیقی وظیفه و رسالت دانشگاه ها در امر مشاوره را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: با ارائه مشاوره و افزایش فعالیت مراکز مشاوره ای دانشگاه ها، باید از آسیب های اجتماعی درمیان دانشجویان جلوگیری کرد. وی ادامه داد: هدف درمان نیست چرا که در صورت نیاز ارجاع به مراکز درمانی ضروری است.
دکتر صدیقی در حوزه تربیت بدنی با بیان اینکه مشاوره تندرستی در دانشگاه ها شروع به کار کرده افزود: ضعف های جسمانی دانشجویان شناسایی شود و برای هر فرد برنامه خاصی داده شود. وی ادامه داد: با استفاده از تست های ورزشی میتوان حرکات اصلاحی خاصی را به دانشجویان توصیه کرد.
وی همچنین از پیشنهاد دکتر علی نژاد در خصوص مجله دار شدن دانشجومعلمان و پرداختن به فعالیت های علمی و پژوهشی استقبال نمود و افزود: قطعا این موارد کارها باعث ترغیب دانشجومعلمان میشود.

 


نظرات کاربران