نقد آری، حرمت شکنی هرگز
نقد آری
حرمت شکنی هرگز
در پی سخنان دکتر خنیفر سرپرست دانشگاه فرهنگیان در اجلاس اخیر روسای آموزش وپرورش کشور، آقای عمادی رئیس سازمان سنجش وزارت آموزش و پرورش مطالبی را منتشر کرد که طرح نکاتی درباره این مطلب ضروری است:
• یکی از مهم ترین مهارت های مدیران و پژوهشگران موفق مسئله یابی است که متأسفانه برخی از مدیران در دوره های مختلف فارغ از جناح بندی های سیاسی از این مهارت نه تنها بی بهره بوده اند بلکه این موضوع را طنز قلمداد می کنند و این مساله در حالی است که نظام تعلیم و تربیت با توجه به مسئولیت خطیر آن در امر انسان سازی نیازمند افراد و مسئولانی فکور است!
• دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از مراجع اصلی تربیت نیروی انسانی و تقویت کننده نظام تعلیم و تربیت هم دستخوش این نقصان شده است و حال که خواستار بهبود این شرایط و عبور از این منجلاب بی برنامگی است با دست اندازی هایی درونی و بیرونی مواجه است که در برابر این تغییرات مقاومت می کنند و آن را دست مایه طنز قرار می دهند حال آنکه چنین برخوردی، خود طنزی تلخ و تاسف آور است.
• قطعا نقد درون سازمانی در جلسات رسمی و نشست های کارشناسی مطرح می شود تا فعالیت کار تیمی دستگاه بزرگی مثل آموزش و پرورش را دچار نقصان نکند، ایکاش شخصیت علمی مانند جناب آقای عمادی به عنوان یکی از دست اندکارن نظام تعلیم و تربیت و متولی توسعه و ترویج فرهنگ نقد علمی به جای مخالفت با بیان دیدگاه های آقای دکتر خنیفر در رسانه ها مطالب خود را در یک نشست مشترک با ایشان مطرح و پاسخ های مناسبِ تفصیلی را دریافت می کردند.
• اینکه جناب آقای عمادی راهبرد اصلی سرپرست دانشگاه فرهنگیان و استاد تمام دانشگاه تهران را برای مدیریت دانشگاه طنز خوانده اند؛ شاید از طرف مخالفان تیم وزیر محترم هم پسندیده نباشد چه رسد به این که ایشان از مدیران ارشد این وزارت هستند.
• انباشت مشکلات موجود دانشگاه فرهنگیان انحصارا به بیان مسائل جناب آقای حداد عادل و نه به برنامه های راهبردی، کلان سرپرست وقت بر نمی گردد بلکه حاصل از بداخلاقی ها و بی برنامگی ها و عملکردهای سلیقه ای است که این دانشگاه را در تنگنایی جدی قرار داده است.
ایکاش عمادی ها در سالیانی که علیرغم تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب مراکز تربیت معلم رو به تعطیلی و در سراشیبی سقوط قرار داشت فریاد مخالفت سر می دادند.
اگر به قول ایشان وضع موجود در خوابگاه ها و سالن های غذا خوری نامناسب هست که ما هم تایید می کنیم؛ سوال اساسی این است این موضوع کی اتفاق افتاده و چرا شما به عنوان عضو شورای معاونین وزارت متبوع ابراز نگرانی نکردید؟!
دستیابی به اهداف بلند و تعالی در عرصه های مختلف به ویژه تربیت نیروی انسانی ماهر در نظام تعلیم و تربیت در سایه زیر ساخت ها و امکانات لایق و شأن دانشجو معلمان در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی میسر می شود و سنگ اندازی در برنامه ریزی ها و ایجاد حواشی پررنگ تر از متن صرفا راه تعالی را مسدود خواهد کرد.
برادر گرامی شما لااقل در چهار سال گذشته با مدیران دانشگاه ارتباطات سازمانی داشتید چرا نگرانی های خود را در باره دانشجویان و مراکز تربیت معلم مطرح نکردید!
اکنون که با باور درست از مراکز تربیت معلم توسط سرپرست محترم دانشگاه موجی از نشاط و شادابی جامعه بزرگ تربیت معلم کشور را فرا گرفته است هدف جنابعالی از بکار بردن کلمه طنز در پاسخ به گفتار شخصیت علمی همچون جناب آقای دکتر خنیفر چیست؟!
کاش از بزرگانی می آموختیم که همیشه ما را به احیای مراکز تربیت معلم بدور از جناح بندی های سیاسی تشویق و اعلام همکاری نمو ده اند.
برادر گرامی مدیریت دانشگاه در همین مدت کوتاه از اواخر آذرماه تا کنون همواره خود را محتاج نظرات و تجارب همه بزرگان نظام تعلیم و تربیت دانسته و به اقتضای شرایط با آنان جلسات کارشناسی برگزار کرده و به لطف خدا به توفیقات خوبی هم رسیده است و این رویکرد مختص شخصیت های جناحی خاص نبوده یکی از این شخصیت های ارزشمند جناب آقای دکتر حداد عادل است که جنابعالی حرمت کسوت معلمی ایشان را هم نگه نداشته اید.
هرچند تغییرات همواره با مقاومت همراه است اما در فرهنگ سازمانی نظام تعلیم و تربیت و از بدنه این نظام چنین اقدامی تاسف بار است.
در پایان ضمن اظهار به همه کمبود ها و نامهربانی هایی که از دوست و دشمن به این دانشگاه رسیده است با خدای خود عهد بسته ایم با راهبرد اخلاق مداری و تکریم ارباب رجوع و احترام به نظرات مخالف و موافق تا لحظه ای که در این جایگاه قرارداریم براساس منویات مقام معظم رهبری ودولت محترم از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.
از خداوند منان مسئلت داریم دراین راه دشور اما شیرین یار و یاور خادمان خود باشد. در همین جا اعلام می داریم این دانشگاه آمادگی پذیرش هرگونه نقد حضوری یا غیابی با رعایت اخلاق و حفظ حرمت ها را دارد.
اداره کل ریاست و روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان