Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در همایش موضوعی تربیتی آموزش دینی و قرآن:

باید از مرحله روخوانی به فهم و تدبر در قرآن برسیم تا تربیت دینی اتفاق بیفتد

دکتر خنیفر  سرپرست دانشگاه فرهنگیان در همایش موضوعی تربیتی آموزش دینی و قرآن (pck) که در دوشنبه 21 اسفند در دانشگاه فرهنگیان قم برگزار شد با اشاره به رسالت پیامبر اسلام مبنی بر تعلیم و آموزش بر اهمیت آموزش محتوای قرآنی و دینی تاکید و گفت: برای تفسیر و تسخیر جهان ناگزیر از قرآن هستیم، قرآن است که ما را از همه گلوگاه و مسائل عبور دهد.

وی با بیان اینکه پایان هزاره دوم پایان عصر اضطراب (تولید و انبارداری و رقابت) و آغاز هزاره سوم آغاز عصر افسردگی، راه درمان افسردگی را معنویت دانست و خاطر نشان کرد: کاملترین و بی نقص ترین متن آسمانی، قرآن کریم است که در اختیار ماست و می تواند درمانگاه همیشگی و شفا باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در عصر افسردگی و وجود فتنه های مختلف درونی و بیرونی، عصر نیرنگستان و دنیای مجازی، بهترین و آرامترین ایستگاه بشر بازگشت به معنویت و بازگشت به ریشه ها است و ریشه ای که می تواند ما را نجات دهد قرآن است.

وی با تاکید بر ضرورت تدبر در قرآن درکنار حفظ و صوت آن، افزود: تحقیق و تدبر در قرآن غایبی بزرگ در جهان اسلام است، قرآن دریایی از دانسته ها، دانش و علوم معرفتی است که اگر به قلب کودک و نوجوان راه یابد و در آن تدبر شود باخون و گوشت ایشان آمیخته و وی را تامین، تجهیز و تضمین می کند.

دکتر خنیفر با بیان اینکه در عصر رسانه، فرقه ها و عطش بشر و قرآن هرچه برای قرآن کار کنیم کم کار کردیم اظهار کرد: اگر پس از مرحله روخوانی به فهم و تدبر در قرآن برسیم تربیت دینی اتفاق می افتد.

وی در ادامه به 12 اصل برای نهادینه کردن تربیت قرآنی و دینی در فراگیران اشاره کرد و گفت: شرط اول آموزش دینی ترغیب است، کارتربیت دینی و قرآنی غیر مستقیم است با ابزار کلامی داستانی و غیر صریح باید باشد نه آمرانه و دستوری.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان نفوذ روح معنوی قرآن در دل پذیرای کودک را کار حساس و ظریفی برشمرد و اظهار کرد: برای آموزش موثرتر می توان میان قرآن و کتاب های دیگر پیوند ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه در تربیت دینی چگونه گفتن مهمتر از چه گفتن است، زیرا چه گفتن مشخص و پاک است اظهار کرد: جوان جهانی از سوال و رادیکال است زود قضاوت می کند و به دنبال پاسخ سریع است و چگونگی آموزش قرآن و دین از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر خنیفر تصریح کرد: در تربیت دینی و ارسال پیام های قرآنی، تحمیل کردن نیست این امر پذیرفتنی است باید عطش پذیرش ایجاد کنیم.

وی بر توجه به خلاء های عاطفی و  روانی در تربیت دینی تاکید کرد و گفت: در تربیت دینی افعال منفی ترساننده است، معلم دینی باید نخست بشیر باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره بر ترغیبی بودن تربیت دینی و قرآن و دروس ارزشی بر لزوم مناسب بودن  حال معلم (در جسم روان کلام و رفتار) برای انتقال مفاهیم تاکید کرد.

وی با بیان اینکه یکی ازشیوه های القاء تربیت دینی و اجتماعی ائمه، بازی با کودکان است، تصریح کرد:  اگر در تربیت و آموزش موارد دیگر می توان در نقش آموزگار ظاهر شد در تربیت دینی باید کودک بود.

دکتر خنیفر دادن امید به مخاطبان، لبخند داشتن، بشاش بودن و آشنایی با فنون ارتباطی و شنود موثر را از ویژگی های معلم دینی و قران دانست و افزود: معلم دینی و قرآن باید مشاور خوبی باشد، کسی که می خواهد آموزش محتوای قرآن اجرا کند باید ذهنی سرشار از مصداق و داستان داشته باشد.

وی تصریح کرد: از معلم قرآنی انتظار می رود در بررسی و ارائه دروس قرآنی تدبر کند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر توجه به اصل تشجیع و ترغیب برای پذیرش و همراهی مخاطبان افزود: در جامعه دینی اگر بتوانیم در روان دانش آموزان نهادینه کنیم مشکلات روحی و روانی کاهش می یابد.