وزیر آموزش و پرورش در مراسم دومین سالگرد تأسیس دانشگاه فرهنگیان، در پردیس نسیبه ی تهران:
آموزش و پرورش وظیفه خود می داند که تمام قد از دانشگاه فرهنگیان حمایت کند
وزیر آموزش و پرورش، در مراسم دومین سالگرد تأسیس دانشگاه فرهنگیان که در پردیس نسیبه تهران برگزار شد از ایجاد مرکز ارزیابی حرفه ای معلمان و واگذاری آن به دانشگاه فرهنگیان خبر داد.
دکتر فانی، در جمع سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان و در آستانه روز گرامیداشت شهدا، از شهیدان باهنر و رجایی، به عنوان الگوهای آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: امیدوارم این نشست برای تحقق بیشتر اهداف دانشگاه فرهنگیان، مفید باشد.
وی، در بخش اول سخنان خود، ارکان آموزش و پرورش را به 6 بخش تقسیم کرد و گفت: مدیر، معلم، محتوا و برنامه، مقررات آموزشی، بودجه و فضا و امکانات و تجهیزات، 6 رکن آموزش و پرورش هستند که فقدان هر کدام از آن ها، به نظام آموزش و پروش صدمه می زند. اما رکنی که ممتاز است و اگر نباشد، آموزش و پرورش تعطیل خواهد شد، نقش معلم است. این دیدگاه باعث شده تا بپذیریم، تربیت معلم، مهم ترین رکن مدیریت در آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش، معلمی را امری تخصصی خواند و گفت: باید بپذیریم، معلمی کاری تخصصی است و نیاز به مهارت ها و شایستگی هایی دارد، هر چه دوره تحصیلی ابتدایی تر باشد، کار تخصصی معلم بالاتر است، در دوره ابتدایی، تخصص و فن معلم، مهم تر از سطوحی همچون، دانشگاه است، استاد دانشگاه باید علم داشته باشد، اما در دوره ابتدایی معلم باید به بسیاری از ویژگی ها و شایستگی های دیگر هم آراسته باشد.
وی، ادامه داد: در فرآیند مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش، 3 حلقه مهم وجود دارد که به ترتیب جذب، تربیت و آموزش و نگه داشت هستند، دانشگاه فرهنگیان، مسؤولیت حلقه دوم را بر عهده دارد و در این فرآیند، نقش دانشگاه فرهنگیان، نقش ممتازی است و به همین دلیل، معتقدیم دانشگاه فرهنگیان، نهادی استراتژیک برای نظام تعلیم و تربیت کشور به شمار می رود.
دکتر فانی، افزود: دانشگاه فرهنگیان در 2 جبهه نقشی حیاتی دارد؛ اولی تربیت نیروی انسانی و دومی بهسازی منابع انسانی آموزش و پرورش است، در حال حاضر، یک میلیون کارمند در نظام آموزش و پرورش، نیاز به بهسازی دارند و معلومات و مهارت های آن ها باید به روز شود تا بتوانند بار تعلیم و تربیت کشور را حمل کنند.
وی، با اشاره به سند تحول نظام آموزشی ادامه داد: سند تحول نظام آموزشی، جزو اولویت های نظام است و همه مسؤولان کشور و رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، بر اجرای آن تأکید کرده اند. اما، باید این نکته را بپذیریم که اگر سند تحول، بخواهد شکل گیرد، به دست معلمان خواهد بود و اگر معلم توانمندی کامل را نداشته باشد، تحولی هم درآموزش و پرورش شکل نخواهد گرفت.
وزیر آموزش و پرورش، در ادامه از تأسیس مرکز ارزیابی حرفه ای معلمان و واگذاری مسؤولیت آن به دانشگاه فرهنگیان، خبر داد و گفت: مرکز ارزیابی حرفه ای معلمان، باید بر کار معلمان نظارت داشته و گواهینامه صادر کند تا به این ترتیب مجموعه معلمان را به خودمطالعه ای و خودخوانی و ارتقای فردی و گروهی دعوت کند.
وی، ادامه داد: تشکیل کلاس های حضوری برای همه یک میلیون کارمند آموزش و پرورش که در 105 هزار مدرسه کشور پراکنده هستند، کاری سخت و در بعضی مواقع غیر ممکن است، به همین دلیل، دانشگاه فرهنگیان باید بسته های آموزشی را طراحی کرده و در اختیار معلمان قرار دهد تا با مطالعه این بسته های آموزشی، در آزمون های مرتبط شرکت کرده و گواهینامه دریافت کنند، بدیهی است که این گواهینامه ها در استخدام و آینده کاری معلمان مؤثرخواهد بود، در واقع مرکز ارزیابی حرفه ای معلمان به عنوان یک حلقه از حلقه های رتبه بندی معلمان مطرح می شود.
فانی، افزود: در مدیریت منابع انسانی اگر فقط روی آموزش تکیه کنیم، راه به جایی نمی بریم. آموزش، ارزشیابی، پاداش، حقوق و دستمزد و ... باید با هم دیده شوند تا بتوانیم نسبت به مدیریت منابع انسانی اقدام کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به بیان سیاست های حوزه منابع انسانی آموزش و پرورش پرداخت و گفت: جذب و تربیت نیرو از بوم برای بوم یکی از این سیاست ها است، در نظر داریم کشور را به بوم های مختلف تقسیم کنیم. این بوم می تواند شامل یک شهرستان یا چند شهرستان بسته به نیروخیزی و پراکندگی جغرافیایی بوم ها داشته باشد، با ثبت این بوم ها در دفترچه شماره 2 کنکور سال آینده، دانشگاه فرهنگیان، بر مبنای این بوم ها، دانشجو می پذیرد.
وی، از تنوع در روش تأمین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش نیز، به عنوان یکی دیگر از سیاست های آموزش و پرورش نام برد و افزود: آموزش و پرورش، نمی تواند با یک نسخه مشکل نیروی انسانی کشور پهناور ایران را حل کند، باید با محوریت قرار دادن، دانشگاه فرهنگیان، در روش های جذب نیروی خود تنوع داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش، در بخش دیگری از سخنانش، با بیان این مطلب که وزارت آموزش و پرورش وظیفه خود می داند که تمام قد از دانشگاه فرهنگیان حمایت کند، افزود: وزارت آموزش و پرورش، در سال آینده، 22 هزار میلیارد تومان بودجه دارد که این مبلغ نسبت به سال گذشته 26 درصد رشد داشته است، به این ترتیب، ساماندهی و اداره 100 مرکز تربیت معلم و پردیس در کلان بودجه آموزش و پرورش رقم خاصی نیست و به همین دلیل در آخرین سمینار مدیران کل استان ها از مدیران درخواست کردم که همه نیازهای پردیس ها و مراکز را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن ها اقدام کنند.
اما، دکتر فانی انتظاراتی هم از دانشگاه فرهنگیان، داشت و در همین راستا گفت: انتظار داریم در زمینه های تخصصی (فن معلمی)، فرهنگی و تربیت معلمی، دانشگاه فرهنگیان، بتواند منشاء اثر در نسل آینده باشد، تربیت معلمانی عاشق، مؤمن و متخصص، به کار گیری معاونان فرهنگی و آموزشی مؤمن و متخصص، انتخاب سرپرستان شبانه روزی ذی صلاح از جمله انتظاراتی است که ما از دانشگاه فرهنگیان داریم.
وزیر آموزش و پرورش، در پایان گفت: من به آینده این دانشگاه امید دارم و یقین دارم بافتی که امروز این دانشگاه را مدیریت می کند، بافتی متخصص، مؤمن و باانگیزه است که نتیجه این ترکیب مدیریتی، تربیت معلمانی توانا، دلسوز و مؤمن خواهد بود و نسل آینده ما با همت شما تربیت خواهد شد.