دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جمع مسؤولان دانشگاه فرهنگیان در پردیس نسیبه ی تهران:
دانشگاه فرهنگیان پاسخ پرسش های آموزش و پرورش است، ما به جد از این دانشگاه حمایت می کنیم تا جایی که تبدیل به قله رفیع آموزشی کشور شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که یکی از مهمانان ویژه مراسم سالگرد تأسیس دانشگاه فرهنگیان بود، در نشست سراسری سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه، با بیان این مطلب که وجه اشتراک همه ما علم آموزی است، گفت: به اعتبار این سخن که وجه اشتراک همه ما علم آموزی است، می توان گفت هم معلمان و هم دانش آموزان متعلم هستند و ما تا آخرین لحظه ای که در قید حیاتیم، نباید این ویژگی را فراموش کنیم. همچنان که بزرگان ما نیز تا آخرین لحظه حیات، ضمن تولید علم، دانش آموزی و دانشجویی هم می کردند.
دکتر مخبر دزفولی، ضمن مقایسه ی تمدن های اسلامی با تمدن های غربی، در حالی از ظلمت و تاریکی در دنیای غرب سخن گفت که در تمدن های بغداد و آندلس، علم آموزی و تعلیم و تعلم به عنوان یک فریضه و عبادت بود و افزود: در قرون اول تا ششم و همچنین 8 تا 12 میلادی، 2 بال تمدنی با نام های بغداد و آندلس وجود داشت که اساس شکل گیری رنسانس همین 2 بال تمدنی بودند، وجه اشتراک این 2 بال نیز، اسلام بود، بر اساس همین اصل، علم مقدس بود چرا که نگاه توحیدی و خداپرستی داشت، علوم آن دوره این تمدن ها، به قدری منشا اثر بودند که تا چندین قرن بعد از رنسانس، کتاب های ما به عنوان کتاب مبدا و درسی مورد توجه دنیای غرب بود.
وی، با بیان اهمیت تعلیم و تربیت از کودکی گفت: توجه ویژه تمدن اسلامی به تعلیم و تعلم از کودکی و حتی قبل از تولد وجود داشت، اما متأسفانه نقصان های ما در این دوره، به این علت است که فکر می کنیم همه چیز بعد از دانشگاه بهبود پیدا می کند، در واقع 18 سال اول زندگی برایمان اولویت درجه دوم است و تازه از بعد از 18 سالگی، به عنوان اولویت اول مطرح می شود، به همین دلیل، هر چه سرمایه گذاری می کنیم، یک چندمش را هم برداشت نخواهیم کرد؛ چرا که به گنج قبل از 18 سالگی فکر نکرده ایم. خوشحالم که در این جمع می توانم بگویم امروز روز توجه به این نگاه و رویکرد است. اصل برای ما آموزش از کودکی و حتی قبل از تولد است. این نگاه پویا و آینده نگارانه است. اگر این نگاه روحانی، معنوی، الهی و معناگرایانه در تربیت مورد توجه باشد، آن زمان است که متوجه نقش اساسی معلم خواهیم شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروزه با مدد اسناد کشور، در همه ی بخش ها، به نقش معلم و مربی، نگاهی محوری می شود، اینکه معلم در آموزش و پرورش و استاد در دانشگاه، چطور می توانند معلم شاخص تربیت کنند، پرسش هایی است که دانشگاه فرهنگیان پاسخ آن است، به همین دلیل ما به جد از این دانشگاه حمایت می کنیم تا جایی که تبدیل به قله رفیع آموزشی کشور شود.
وی، با اشاره به کار سخت معلمان نسبت به استادان دانشگاه گفت: همه ی آن هایی که به کار تدریس مشغول هستند، معلم اند و از این لحاظ تفاوتی بین مدرسه و دانشگاه نیست. اتفاقا ما معتقدیم کسی که در آموزش و پرورش تدریس می کند، کار سخت تری نسبت به کسی که در دانشگاه تدریس می کند دارد. چرا که کار شخصیت پردازی و شخصیت سازی به مراتب سخت تر از این است که انسانی شکل گرفته را در اختیار گرفت و به او آموزش داد.
مخبر دزفولی، در بخش دیگری از سخنان خود، دانشگاه فرهنگیان را یک راهبر و استراتژی غیرقابل انکار نامید و گفت: به دلیل جایگاه ویژه ی این دانشگاه، تضعیف آن را به هیچ عنوان بر نمی تابیم، چه رسد به تخریب آن. آن هایی که تصور می کنند هر فارغ التحصیلی از دانشگاه می تواند تدریس کند، با نظام تعلیم و تربیت آشنا نیستند. چرا که به صرف داشتن مدرک نمی توان سر کلاس رفت و معلم شد. باید تربیت معلمی وجود داشته باشد که افراد را برای تدریس در کلاس درس تربیت و آماده کند.
وی، ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان بعد از سال ها مطالعه شکل گرفته و معتقدیم که همکاران ما در این دانشگاه، برای رسیدن به آنچه که مد نظر داریم، نیاز به برنامه ریزی، حمایت و پشتیبانی دارند. دانشگاه فرهنگیان باید بماند و تقویت شود تا بتواند گره و مشکل آموزش و پرورش را باز کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان از برگزاری جلسه هیأت امنا در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: از دوستانمان در این دانشگاه می خواهیم، مشکلات را در این جلسه طرح و حل و فصل نمایند تا بتوانیم در سال آینده، شاهد حرکت موفق و شکوفا و توام با برنامه ی این دانشگاه معلم ساز باشیم.