Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
مشاور سرپرست دانشگاه، در نشست سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی، از برنامه های معاونت نظارت، سنجش و تضمین کیفیت دانشگاه گفت:

تشکیل معاونت ارزشیابی، مانع و رافع خودارزیابی و خودنظارتی نیست

دکتر کیانی، مشاور سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در جمع سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی، از دلایل ایجاد و فعالیت های معاونت ششم دانشگاه فرهنگیان، گفت.

دکتر کیانی، که خود دانش آموخته مراکز تربیت معلم است، در ابتدای سخنان خود، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، بنیانگذاران تربیت معلم بعد از انقلاب، از معاونت نظارت، سنجش و تضمین کیفیت دانشگاه به عنوان نقطه تحقق اهداف اساسنامه دانشگاه نام برد و گفت: تعلیم و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگران مؤمن و متعهد در طراز جمهوری اسلامی، تربیت، توانمندسازی و ارتقای شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای منابع انسانی، ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت معلم کشور و تغییر، اصلاح و ارتقای روش ها و برنامه ها درر آموزش و پژوهش و توانمندسازی فرهنگیان فعلی و آینده آموزش و پرورش، از جمله اهداف و وظایفی است که در اساسنامه دانشگاه، به صراحت بیان شده و تأسیس معاونت نظارت، سنجش و تضمین کیفیت در جهت نیل به اهدافی است که در اساسنامه دانشگاه به صراحت بیان شده و تا کنون مغفول مانده است باعث تحقق این اهداف خواهد شد.

کیانی، که دارای 5 کتاب تألیفی، 3 کتاب ترجمه و 50 مقاله چاپ شده علمی است، سپس ارزیابی را از دیدگاه اسلام بررسی کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی فرموده اند به حساب خود برسید، قبل از اینکه به حساب شما برسند. یا در حدیث دیگری از امام صادق (ع) ذکر شده که هدیه است اگر کسی من را ارزیابی کرده و عیبم را به من بگوید. این 2 حدیث در واقع دیدگاه اسلام از ارزیابی درونی و بیرونی و اهمیت مسأله ارزشیابی را نشان می دهد.

وی، در ادامه، به حوزه های مأموریت معاونت ارزشیابی اشاره کرد و گفت: حوزه های مأموریتی ما در 5 محورِ درونداد، فرآیند، برونداد، اعتبارسنجی و رتبه بندی دسته بندی شده است که در هر کدام از آن ها، هدف خاصی را مد نظر داریم، به عنوان مثال در محور درونداد، بررسی منابع انسانی بر مبنای استاندارد و مؤلفه هایی چون منابع آموزشی، قوانین و مقررات، نظام اداری و ... مد نظر است. در حوزه فرآیند، به دنبال تشویق، بالندگی و ارتقای نیروی انسانی، کنترل رعایت سرفصل ها و ... و در برونداد به دنبال سنجش صلاحیت حرفه ای دانش آموخته ها، سنجش صلاحیت حرفه ای مدرس ها، صلاحیت‎های اجتماعی، خدمات تخصصی، رشد حرفه ای و ... هستیم.

دبیر شورای عالی نظارت راهبردی، همچنین، درباره فعالیت های قابل تصور پیشنهادی، افزود: فعالیت های مطالعاتی، فرهنگ سازی، تصویب اهداف، سیاست ها، ساختارها و مقررات، اجرایی، تحلیل نتایج و ارائه راهکار و بازخوردگیری و بهبود شیوه، راهی است که معاونت ششم دانشگاه فرهنگیان، باید آن را بعد از تصویب در مراجعه مختلف، با تکیه بر اعتمادسازی و سرمایه عظیم بدنه آموزشی دانشگاه، مرحله به مرحله طی کند.

کیانی، در پایان، تشکیل معاونت نظارت، سنجش و تضمین کیفیت دانشگاه را مانع و رافع خودارزیابی و خودنظارتی ندانست و گفت: این معاونت به هیچ عنوان، جایگزینی برای خود ارزیابی و خود نظارتی در هیچکدام از واحدهای دانشگاه نیست و تحقق آرمان های دانشگاه فرهنگیان جز با همدلی و تلاش همه افراد و بهره مندی از همه توان علمی و اجرایی سازمان مرکزی امکان پذیر نمی‏‎شود. به همین دلیل، دست تمنای صادقانه و مخلصانه اش را به سوی شما همکاران دراز می کند و امید دارد تا با همکاری و تعامل شما، در راستای تحقق اهداف دانشگاه گام بردارد.