Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، در نشست و دوره آموزشی، فرهنگی دانشجومعلمان رتبه برتر کنکور در دانشگاه فرهنگیان:

معلمی اصلی ترین عامل تحول آفرینی است

مهدی نوید ادهم، عضو هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان و دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، در نشست سراسری و دوره آموزشی، فرهنگی رتبه های برتر کنکور در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد یافته های جدید علوم تربیتی و علوم اجتماعی سبب شده که آموزش و پرورش امروز ما نیازمند تحولات اساسی باشد اما آیا می توان با تغییرات جزئی به نتیجه رسید؟ یافته های پژوهشگران نشان می دهد با برخی اصلاحات جزئی نمی توان به این هدف رسید بلکه باید یک بازبینی اساسی در این سیستم صورت گیرد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش ما یک نهاد آموزشی است که بیشترین اهتمام آن به آموزش و مفروضات ذهن دانش آموزان است؛ در صورتیکه این یکی از نیازهای جامعه است و ما به یک نهاد فرهنگی و آموزشی نیاز داریم که مهارتهای خوب زیستن را به کودکان آموزش دهد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: اصلی ترین هدف در سند تحول این است که نهاد آموزشی خود را به یک نهاد تربیتی متناسب با الگوی اسلامی و ایرانی تبدیل کنیم و باید به مؤلفه های فرهنگی توجه جدی داشته باشیم.

وی افزود: براساس سند تحول باید دانش آموزان، توانایی های لازم برای دستیابی به حیات طیبه را هم کسب کنند و در این راستا باید بسیاری از مؤلفه ها دگرگون شود. یکی از اصلی ترین مؤلفه ها، معلم است که نقش بی بدیلی در تحقق سند بنیادین دارد و لذا از روز اول، دست اندرکاران تهیه این سند در این فکر بودند که کدام معلم می تواند زمینه دستیابی به حیات طیبه را فراهم کند. تقریبا به موازات تدوین سند، بحث تشکیل یک دانشگاه ویژه مطرح شد و بنده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت داشتم که اساسنامه این دانشگاه را تنظیم کنم.

نوید ادهم گفت: دانشگاه فرهنگیان دارای دو مأموریت جدی است. یکی پرداختن به تربیت معلم است و در واقع باید ورودی های شایسته ای را وارد آموزش و پرورش کند. مأموریت دیگر بازتولید و توانمند شدن معلمان کشور که بالغ بر هشتصد هزار نفر هستند و فهم دقیق آنان از سند تحول بنیادین است. همه باید به میدان بیایند و دست به دست هم دهند تا این تحول رخ دهد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در آموزش و پرورش نیازمند ثبات مدیریت هستیم تا ده سال دیگر نتایج مدیریت کنونی را مشاهده کنیم و این نیازمند سیستمی است که تربیت مدیر را آنگونه که شایسته و بایسته است انجام دهد و امیدواریم دانشگاه فرهنگیان این وظیفه را به خوبی انجام دهد.

وی افزود: انتظار ما از شما معلمان این است که وارد تعلیم و تربیت نسل جوان شوید که اصلی ترین سرمایه کشور هستند.

نوید ادهم ادامه داد: پیامبر ما بسیار مسئولیت پذیر بودند و نسبت به پدیده های اجتماعی بی تفاوت نبودند. انسان زنده، انسانی است که نسبت به محرک های بیرونی واکنش نشان می دهد. پیامبر اسلام(ص) از فقر، بداخلاقی، جهل و جهالت مردم رنج می بردند و لذا رنجور و دردمند بودند و این باعث شد که تمام وجود ایشان، کار و تلاش باشد. پیامبر اسلام آنقدر اهل کار و تلاش بودند که قرآن دو بار به ایشان نهیب می زند مواظب جان عزیزت باشد.

عضو هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان در پایان گفت: یک معلم حاذق و توانمند باید دارای این ویژگی ها باشد و نسبت به دردهای جامعه بی تفاوت نباشد. همچنین یک معلم باید مهارت خوب شنیدن داشته باشد. معلم موفقی که می خواهد رهرو پیامبر(ص) باشد و زمینه دستیابی به حیات طیبه را فراهم کند باید دارای این ویژگی‎ها باشد.