دکتر خنیفر در دوره آموزشی – تخصصی مسئولان مالی:
ضرورت تمرکز اعتبارات در بخش رفاهی، تغذیه و خوابگاهی دانشجو معلمان
دکتر خنیفر سرپرست دانشگاه فرهنگیان در دوره آموزشی – تخصصی مسئولان مالی، توسعه منابع و امور دانشجویی استانها، بر تمرکز اعتبار در بخش رفاهی، تغذیه و خوابگاه تاکید کرد.
وی با تاکید بر اهمیت هماهنگی و تبادل اطلاعات نرم و شفاف درون مجموعه ها، تاکید کرد: ارائه گزارش شفاف و مستدل به مدیریت های صف و ستاد و بیان هزینه کردها، اقدامات انجام شده و اهداف پیش رو مورد توجه قرار گیرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به شرایط محدود بودجه ای دانشگاه خاطر نشان کرد: در حال حاضر 39 هزار دانشجو معلم در پردیس ها و مراکز مشغول به تحصیل هستند و قرار است در سال جاری از طریق ماده28 نیز 17 هزار مهارت آموزان افزوده شود، باید فضا و شرایط دانشگاه را برای آموزش مناسب و مطلوب آنان فراهم کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت آموزش فنون تدریس، روانشناسی تربیتی، مشاوره، کارورزی و ... به مهارت آموزان ماده 28 برای پرورش معلم طراز جمهوری اسلامی ایران افزود: ضمن اینکه نباید از ماده 28 غفلت کنیم و در این مدت کوتاه زمینه آموزش مناسب آنان تا حد ممکن فراهم شود، اما نباید این روش جای روش اصلی تربیت معلم بر اساس آموزش های مصوب و دوره 4 ساله را بگیرد، پرورش در نظام تربیت معلم روح خاصی را ایجاد می کند که نباید آن را فدا کرد.
دکتر خنیفر بازنشستگی گسترده معلمان و افزایش جمعیت دانش آموزی را تهدیدی برای نیاز به معلم عنوان کرد و گفت: طرح های اعلام شده از جمله حق التدریس ها، سرباز معلم ، ماده 28 و ... مسکن های خوبی هستند اما باید به سمت درمان حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه معلمان به دلیل ورود به آموزش و پرورش در سنین پایین، در اوج توان و رسش کامل بازنشسته خواهند شد، اظهار کرد: در دوران کمبود می توان از این معلمان که به بلوغ کامل رسیده اند 35 الی 40 سال در سیستم بهره برد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه زمان کوتاه آموزش مهارت آموزان ماده 28 برای سیستم چالش ایجاد کرده است تصریح کرد: اینکه بتوان برای دوره بحران از دانش آموختگان برجسته سایر دانشگاه ها در تعلیم و تربیت استفاده کرد خوب است اما منوط به گذراندن آموزش های پداگوژی و دروس تربیتی در حداقل دوره های یک و دو ساله.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه از سال 91 تا کنون دانشگاه با شیب نزولی به پذیرش دانشجو معلم پرداخته است اظهار کرد: بر اساس آمار بدست آمده از ظرفیت ها و گزارش استان ها، دانشگاه فرهنگیان آمادگی لازم را برای جذب 25 هزار دانشجو معلم در سال تحصیلی جدید دارد، که با اعلام به موقع ردیف های استخدامی از سوی آموزش و پرورش می توان از طریق کنکور سراسری و جذب بهترین های آزمون این مهم را به پیش برد.
وی توجه به ساختار و بازنگری و اصلاح آن را از چالش های فراروی دانشگاه برشمرد و تاکید کرد: در فرایند های عملیاتی برنامه محور و مستند به اسناد بالادستی و مجوزها، شفاف حرکت کنید.
دکتر خنیفر با تاکید بر اهمیت مدیریتِ بهینه بودجه با توجه به کسری اعتبارات فرارو، اظهار کرد: توجه و تمرکز به امر رفاهی، تغذیه و خوابگاه دانشجو معلمان در سال جاری از اولویت های اصلی مدیریت دانشگاه است.
وی با تاکید بر هزینه کرد اعتبارات در پردیس ها و مراکز و پرهیز از تاخیر در تجهیز و تعمیر فضای دانشجویی، افزود: در همین راستا ضمن آسیب شناسی و برآورد نیازهای اساسی دانشجو معلمان در سراهای دانشجویی و فضاهای آموزشی برای شاداب سازی و ایجاد رفاه در خوابگاه ها اعتبارات را به سمت پردیس ها ومراکز سوق دهید.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان تعداد اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان و سن بالای استادان را تهدیدی برای دانشگاه دانست و از لزوم جذب 2080 هیئت علمی تا سال 1404 متناسب با نیاز استان ها و رشته ها خبر داد.
وی همچنین به خلاء وجود هیئت ممیزه داخلی در دانشگاه فرهنگیان و کمبود استاد با مرتبه علمی استاد تمام و دانشیار در دانشگاه اشاره کرد.
دکتر خنیفر ناموزونی هرم کادر علمی و دانشجو معلمان، بی ثباتی و نوسان در برآوردهای نیاز به معلم در آموزش و پرورش، ناهمسانی تربیت نیروی انسانی استاندارد با نیاز بازار کار را از دیگر موارد نیازمند توجه و ارائه راهکار برشمرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: وظیفه ما در تربیت معلم تنها آموزش نیست بلکه آموزش همراه با تربیت است اینجا علاوه بر آموزش باید فرزندانمان را برای حضور در جامعه آماده کرد و این تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان و با گذراندن دروس تربیتی میسر می شود.
دکتر محمدی: ایجاد تعامل مناسب، توسعه مدیریت مشارکتی، اخلاق محوری و سرعت در پاسخگویی از سیاست های اصلی دانشگاه
همچنین در ادامه دکتر محمدی مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی و مشاور سرپرست دانشگاه طی سخنانی ایجاد تعامل مناسب، توسعه مدیریت مشارکتی، اخلاق محوری و سرعت در پاسخگویی را از برنامه ها و سیاست های اصلی دانشگاه برشمرد.
وی تبادل ارتباطات و اطلاعات در میان مدیران و کارشناسان را بسیار سازنده دانست و افزود: راهکارهای عملی نیز از جمله نشست های پیوسته کارشناسی، مدیران عالی و میانی به منظور ارتباط موثر دو سویه اندیشیده شده است.
دکتر محمدی در ادامه با اشاره به تعاملات صورت گرفته میان مدیریت دانشگاه با مسئولان کشور بر تعامل مدیران استانی با مسئولان برای حل مسائل، دغدغه های دانشگاه و احصاء حقوق مروبطه تاکید کرد.
وی همچنین بر لزوم فعال سازی پرتال های استانی به منظور ایجاد بستری برای اطلاع رسانی، معرفی و ارتقاء دانشگاه تاکید کرد.
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی همچنین با بیان ضرورت مستند سازی و ساماندهی املاک و مستغلات به عنوان سرمایه های دانشگاه اظهار کرد: ترویج روحیه پاسخگویی به همراه منش نیکو و اخلاقی ازدیگر اولویت ها است.
پرسش و پاسخ با سرپرست دانشگاه پیرامون لزوم هماهنگی و ارتباط تنگاتنگ میان مسئولان حوزه های مختلف در دانشگاه، ابلاغ دستورالعمل ها بر اساس شرایط ویژه استان ها، ضرورت برگزاری دوره های آموزشی فنون نوین تدریس برای اعضای هیئت علمی، جذب نیروهای متخصص در پردیس ها، پیگیری تبدیل وضعیت مابقی مدرسان و ... بخش دیگری از این نشست بود.