دکتر صفر زاده در همایش ملی ادبیات فارسی خراسان شمالی تاکید کرد
لزوم بهره گیری استادان و پژوهشگران از شیوه و روش های نوین آموزش
همایش ملی دانش موضوعی - تربیتی دانشِ آموزشِ محتوای "آموزش فارسی دوره ابتدایی" با ارائه آثاری از 10 استان و با حضور مولفان و نویسندگان برجسته کشوری و استانی و همراهی مسئولان، پژوهشگران، استادان و دانشجومعلمان دوشنبه 3 اردیبهشت در دانشگاه فرهنگیان بجنورد برگزار شد.
در این همایش دکتر صفرزاده سرپرست امور پردیس های خراسان شمالی به عنوان رئیس همایش ضمن خیر مقدم به میهمانان به ویژه استاندار خراسان شمالی، روسای دانشگاه ها و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان به بیان مطالبی درخصوص زوایای مغفول مانده در حوزه دانش به ویژه ادبیات فارسی پرداخت و بر لزوم بهره گیری استادان و پژوهشگران از شیوه و روش های نوین در این خصوص تاکید کرد.
صالحی استاندار خراسان شمالی، ضمن ابراز خرسندی و افتخار از حضور در جمع پژوهشگران و دانشجو معلمان، اظهار کرد: زبان فارسی به عنوان تنها زبان متجلی بوده است و اکنون نیز شما پژوهشگرانِ این حوزه به عنوان سفیر فرهنگ و زبان فارسی هستید.
محمدباقر رستمی دبیر علمی همایش ملی دانشِ موضوعی - تربیتی دانشِ آموزش ِمحتوای "آموزش فارسی دوره ابتدایی" دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی با اشاره به ارسال 112 اثر از استان های مختلف به دبیرخانه این همایش گفت: از مجموع مقاله های رسیده 23 مقاله پذیرفته و به صورت شفاهی ارائه خواهد شد.
وی از همکاری 20 استاد با دبیر علمی همایش و برگزاری 150 نفر ساعت جلسه مقدماتی و آماده سازی برای همایش خبر داد.
رستمی با بیان اینکه هفت دانشگاه معتبر در سطح کشور برای داوری آثار با این دانشگاه همکاری داشتند، گفت: مقاله های برتر همایش ملی ادبیات مقاومت در پایگاه اسنادی علوم جهان اسلام ISC نمایه خواهد شد.
وی تاریخ، فلسفه و ماهیت علم در آموزش فارسی ابتدایی، راهبردهای تدریس موثر در آموزش فارسی ابتدایی، طراحی آموزشی در آموزش فارسی ابتدایی، ارزشیابی در آموزش فارسی ابتدایی، نقش کارورزی و کارآموزی در رشد حرفه ای مرتبط با PCK را از جمله محور های این همایش ذکر کرد.
در ادامه مراسم دکتر فریدون اکبری مولف کتب فارسی به عنوان سخنران ویژه با اشاره به نگاه های نو در برنامه درسی به عنوان تکانه هایی که باید به آن پاسخ دهیم، تصریح کرد: رسالت ما این است که که در ذهن دانشجو سوالاتی ایجاد کرد و در ذهن از واژه به معنا برسیم.
فریدون اکبری باتاکید بر پرورش آثار نو در ذهن دانش آموزان خاطر نشان کرد: یکی از کارکردهای آگاهانه کتاب فارسی، پاسداشت پیشنه فرهنگی و نوزایی و نوسازی برای امروز و فردای ایران است.
وی با بیان اینکه باید از اندوخته های پیشین بهره گیریم اما به آن بسنده نکنیم اظهار کرد: در جهانِ متن باید به باب های گشوده شده در برابرمان پاسخ دهیم.
دکتر اکبری با بیان مطالبی در خصوص زبان آموزی گفت: باید خوب گوش دهیم و خوب دیدنِ انتقادی را پرورش دهیم که نشانه زبان آموزی و علم آموزی است.
همچنین در این همایش یک روزه دو کارگاه های آموزشی تخصصی " روش مندی آموزش مهارت های زبانی" و " استانداردهای تولید محتوای آموزشی" برای معلمان و دانشجومعلمان در حاشیه همایش برگزار شد.