دکتر ساکی در همایش کشوری دانش موضوعی-تربیتی آموزش دینی و قرآن تاکید کرد:
باید آموزش محتوا را به عنوان یک علم به رسمیت بشناسیم
دکتر ساکی معاون پژوهشی و فناوری در همایش کشوری دانش موضوعی،تربیتی آموزش دینی و قرآن دانشگاه فرهنگیان استان قم با بیان مطالبی در خصوص چارچوب علمی آموزش شناسی گفت: شناسایی معلمان اثر بخش منوط به اثر بخشی آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه باید آموزش را به عنوان یک علم به رسمیت بشناسیم، خاطر نشان کرد: آموزش بعنوان یک علم در رشته های تخصصی، سبب تلاش بیشتر در این عرصه خواهد شد، چون دانشِ آموزش را یک علم نمیدانند لذا پژوهش در تربیت معلم نمودی ندارد.
معاون پژوهشی و فناوری، رسالت دانشگاه فرهنگیان را توسعه تعلیم و تربیت دانست و افزود: باید آموزشِ علم یکی از رسالت های تربیت معلم باشد.
وی با اشاره به وجود تفاوت ها در آموختن دانشِ شیمی و دانشِ آموزش شیمی افزود: از طریق آموزش شناسی میتوان شایستگی های معلم را رشد داد.
دکتر ساکی در ادامه به 5 حوزه دانشی که برای معلم شدن باید به آنها پرداخت اشاره و اظهار کرد: انسان ها از طریق تعلیم و تربیت رشد پیدا میکنند و اولین شایستگی تربیتی برای یک معلم است.
وی دومین دانش مورد نیاز معلمی را دانش موضوعی و تخصصی دانشت و گفت: دسترسی به ابزار آموزشی و دانش فناوری از دیگر مواردی است که معلم باید به آنها مجهز باشد.
معاون پژوهشی و فناوری بر لزوم تجهیز به دانش محیطی و زمینه ای و نیاز معلم به محیط شناسی در عرصه تعلیم و تربیت تاکید و اظهار کرد: و در نهایت معلم نیاز به شایستگی دانشِ آموزشِ محتوا دارد که از ترکیب 4 دانش قبلی و پژوهش ایجاد میشود.
دکتر ساکی با اشاره به فقر کشور در حوزه دانشِ pck از اهتمام دانشگاه در زمینه پژوهش، ترجمه، برگزاری همایش و کارگاه برای تقویت این حوزه خبر داد.