دکتر فرامرزی دبیر علمی همایش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه فرهنگیان اصفهان:
فرصت طلایی کودکان با نیازهای خاص را از دست ندهیم
دبیر علمی همایش کودکان با نیازهای خاص با بیان این که سه سال اول زندگی دوره رشد است، گفت: زمانی آموزش کودکان با نیازهای خاص را شروع می کنیم که کودک دوره طلایی زندگی خود را پشت سر گذاشته است.
به گزارش روابط عمومی مدیریت امور پردیس های استان اصفهان، دکتر سالار فرامرزی مدیر کل دانشجویی دانشگاه اصفهان، پنج شنبه 6 اردیبهشت در همایش و جشنواره کشوری "کودکان با نیازهای خاص "در مرکز آموزش عالی شهید رجایی استان اصفهان که با حضور دکتر ساکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و جمعی از پژوهشگران کشور برگزار گردید، اظهار کرد: 120 مقاله در دبیرخانه همایش بررسی شده و بیشتر آن ها از ارزشِ علمی خوبی برخوردار بوده اند اما به خاطر محدودیت ها و شاخص ها 33 مقاله به صورت سخنرانی و 32 مقاله دیگر به صورت پوستر برای همایش انتخاب شدند.
وی پرداختن به مسائل اوتیسم، اختلالات یادگیری، اختلالات عاطفی و ناتوانایی جسمی را از محورهای این همایش عنوان و اظهار کرد: یکی از پیام های همایش این است که ما از کشورهای دیگر عقب نمانیم و در محتوا و روش هایی که در آموزش کودکان با نیازهای خاص مورد استفاده هستند در راستای آن ها حرکت کنیم.
دکتر فرامرزی با بیان اینکه واژه کودکان استثنایی منسوخ شده است خاطر نشان کرد: دانشگاه اصفهان چند سالی است در این بخش ها واژه کودکان با نیازهای خاص جایگزین آن کرده است و انتظار داریم که اقداماتی برای تغییر آن صورت بگیرد.
وی همچنین اظهار کرد: یکی از ابزارهای این همایش این است که هم وزارت آموزش و پرورش و هم دانشگاه ها نسبت به تغییر اسم اقدام جدی کنند. نکته دوم این است که آموزش کودکان استثنایی زمانی شروع می شود که کودکان دوره طلایی را از دست داده اند و باید آموزش کودکان با نیازهای خاص را از پایین ترین سن شروع کرد.
دکتر فرامرزی افزود: کودکان در بدو ورود به دبستان سنجش می شوند اما این سنجش هیچ کمک به آنها نکرده است و تنها به طبقه بندی و جدا سازی منجر می شود. در حالی که سنجش باید از سه سالگی انجام شود چرا که دوره رشد کودک در این بازه زمانی اتفاق می افتد. بیشترین تغییرات را در پنج سال اول زندگی کودکان شاهد هستیم و هزار روز اول مهم ترین دوره رشد کودک است.
دبیر علمی همایش کودکان با نیازهای خاص تاکید کرد: ما کودک را زمانی غربالگری می کنیم که این دوره را از دست داده و باید وارد دبستان شود و این موضوع برای آموزش و پرورش و دولت هزینه هایی را به دنبال دارد.
وی در ادامه پیشنهاد کرد: آموزش زودهنگام به عنوان یک حلقه مفقوده در آموزش و پرورش کودکان با نیازهای خاص مورد نظر قرار بگیرد و این آموزش ها از آغازین روزهای کودک شروع شود، البته برای انجام این کار نیازمند ابزارها هستیم و ابزارهای غربالگری یکی از مهم ترین نیازهای آموزش و پرورش کودکان با نیازهای خاص است که خوشبختانه در این زمینه اتفاقاتی خوبی افتاده است.
دبیر علمی همایش کشوری کودکان با نیازهای خاص گفت: این امر به خانواده ها کمک می کند و در واقع آموزش ها در مسیر خاصی حرکت کرده و به بسیاری از بچه ها ناخواسته برچسب زده نمی شود. پیشنهاد ما این است که این رویکرد در آموزش کودکان با نیازهای خاص دنبال شده و مورد توجه قرار بگیرد.
دکتر فرامرزی بیان داشت: یکی از پیام های همایش این است که دوره های آموزش و روان شناسی آموزش کودکان با نیازهای خاص در دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد؛ گرایش های دوره تحصیلی کارشناسی در دانشگاه های دولتی برداشته شده است که این در مورد کسانی که در دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری وارد آموزش کودکان با نیازهای خاص می شوند ممکن است به خاطر نگذراندن دوره کارشناسی فاقد دانش نظری کافی شوند.
فرامرزی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان به ویژه پردیس شهید باهنر اصفهان به عنوان قطب آموزش کودکان با نیازهای خاص در کشور شناخته می شود، ادامه داد: باید برگزاری این همایش را به فال نیک گرفت و در راستای ایجاد گرایش های مختلف کودکان با نیازهای خاص و آموزش های ویژه در این خصوص حرکت کنیم به طوری که این آموزش ها به سمت تخصصی شدن پیش بروند و معلمان متخصص تربیت شوند، ضمن اینکه لازم است در دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پژوهش توجه شود و قطب های پژوهشی به وجود آید و درس پژوهی و اقدام پژوهی در قالب ساز و کار پژوهش با ارزش تلقی شود که این موضوع به همکاری بین دانشگاه فرهنگیان و سازمان های متولی به ویژه آموزش و پرورش نیاز دارد.
وی افزود: یکی دیگر از پیام های همایش ایجاد ارتباط و نزدیکی بین سازمان های مربوط همانند سازمان آموزش و پرورش کودکان با نیازهای استثنایی و دانشگاه فرهنگیان است و امیدوار هستیم که ارتباط آن ها و دانشگاه با یکدیگر بیشتر شود.