همایش ملی آموزش زبان عربی درپردیس شهیدرجایی ارومیه برگزار شد
با حضورگرم اندیشمندان واساتید و معلمان ودانشجومعلمان ازاقصی نقاط کشور، همایش ملی آموزش زبان عربی درپردیس شهید رجایی ارومیه با حضور دکتر ابویسانی استادیار دانشگاه خوارزمی برگزار گردید.
دکتر علی محمودلو سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی، درابتدای مراسم با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: هدف از همایش های علمی، پیدا کردن یکسری مجهولاتی در حوزه علم مطرح است که دراین زمینه باید استادان و پژوهشگران هرحوزه علمی برای یافتن این مجهولات اقدام کنند.
وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش های موضوعی، تربیتی در دانشگاه فرهنگیان افزود: دانشجو معلمانی که دراین دانشگاه تحصیل می کنند علاوه بر دانشجو بودن حرفه شریف معلمی را نیز دارند و در جهت پیشرفت حوزه تعلیم و تربیت به حضور در چنین همایش هایی نیازدارند. در این راستا سلسله همایش هایی در سراسر کشور به همت دانشگاه فرهنگیان برگزار می گردد که همایش موضوعی – تربیتی آموزش عربی در استان آذربایجان غربی نیز از این جمله است.
در ادامه دکتر رسول بهنام دبیراجرائی همایش هدف اصلی همایش را ارتقاء حرفه معلمی دانست و اظهار کرد: قرن بیست و یکم، قرن دانایی و عصر انفجار اطلاعات ر است، دراین قرن تمام مناصب وحرفه ها برای خودشان باید یک نسخه جدید و خاص بپیچند و معلمی هم بعنوان یکی از حرفه هایی که شاخص و وزین است باید برای خود نسخه هایی داشته باشد و یکی از اهداف این همایش در این راستاست.
وی با اشاره به تجربه و سواد به عنوان بخشی از ظرفیت معلمی خاطر نشان کرد: دانش تربیتی است یعنی معلم باید از فنون مشاوره، اختلالات یادگیری، فن آوری اطلاعات و.... سر رشته داشته باشد و اساسی ترین هدف این همایشها و جشنواره ها PCK یا همان دانش موضوعی – تربیتی وآموزش دانش محتواست.
رسول بهنام با بیان اینکه اگرقرار باشد حرفه ای را انتخاب کنیم باید سرآمد آن باشیم وتصریح کرد: استاد یک معلم بالغ است، و باید هرآنچه را که دارد به دانش آموزش منتقل کند واز فراگیران بازخورد بگیریم دراین همایش نیز سعی شده، منِ حرفه ای معلمان عربی را بالاببریم.
وی با اشاره به اینکه بیش از 100 مقاله از داخل و خارج کشور به دبیرخانه رسیده بود که 50 مقاله سنجش وپذیرش گردید، گفت: این همایش آمیزه ای از زبان عربی وعلوم تربیتی است که برای اولین بار به همت دانشگاه فرهنگیان در کشور اجرا می گردد.
دکتر حسین ابویسانی دانشیار دانشگاه خوارزمی به تشریح مقاله خود با موضوع " آموزش زبان عربی درایران ،چالشها وراهکارها " پرداخت و گفت: زبان عربی در ایران پیشینه کهن درادبیات و دستور زبان داشته و دارد و آغاز آن همپایه رشد و گسترش رسمی زبان دری بوده است.
وی با بیان اینکه زبان عربی درایران بعنوان دو زبان همسایه یا دوزبان در یک قلمرو دینی برای زبان فارسی نیز مهم است افزود: زبان عربی می تواند بخشی از پیوستگی های فرهنگی درایران و کشورهای عربی باشد، زبان عربی وسیله ای شد برای فهم فرهنگ اسلامی و قرآنی که آموزش زبان عربی را نیازی اجتناب ناپذیر کرد.
دکتر حسین ابویسانی با اشاره به تاریخچه زبان عربی و گسترش آن در ایران تصریح کرد: با نگاهی به نقاط ضعف و قوت موجود به نظر می رسد باوجود هزینه های نسبتا فراوانی که صرف آموزش زبان عربی و پرورش متخصصان آن شده خروجی و نتیجه نهایی رضایت بخش نبوده و کمبودها وچالشهایی را با خود به همراه داشته است.
دانشیار دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه بی شک کاستی های موجود راکه باعث رقم خوردن چنین شرایطی شده نمی توان به یک یا دو عامل محدود نمود چنانکه برای بهبود شرایط کنونی نیز نمی شود به تجویز یک یا دو نسخه بسنده کرد خاطر نشان کرد: چنانکه می دانید هر زبانی دارای چهار مهارت خواندن، نوشتن ،گوش کردن وصحبت کردن است که هدفهای اصلی آموزشی را تشکیل می دهد و نیازمند تمرین و ممارست هستند.
درادامه این همایش دکتر یعقوبی، دکتر مهدی شفایی، دکتر جمال طالبی، دکترحمزه لو و دکتر اسودی مقالات خودرا ارائه وداوری گردید ودر خاتمه به مقالات برتر لوح تقدیر اعطاء گردید.