Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان در آئین تجلیل از کارمند نمونه:

مسئله اساسی دانشگاه ضرورت برخورداری از نظام جامع نظارت و ارزیابی است

در مراسم تجلیل از کارمندان نمونه دانشگاه فرهنگیان که در آستانه میلاد حضرت ولیعصر(عج) و هفته بزرگداشت مقام معلم در سازمان مرکزی انجام شد، ابراهیمی؛ مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان ضمن تشریح فرایندها و اقدامات انجام گرفته در راستای انتخاب کارمند نمونه، با اشاره به تشکیل کمیته ممیزی در سازمان مرکزیِ دانشگاه، گفت:  این کمیته کمک میکند تا بتوانیم تمام تلاش های صورت گرفته در سراسر کشور را مجدداً  بررسی کرده و  اگر اشکال یا کاستی ای در کار بوده، آن را رفع و از حقوق افراد، پاسداری کنیم تا در نتیجه، عایدی آن، عاری از هر گونه خدشه باشد.

وی ضمن تشکر از اعضا و عملکرد این کمیته و اشاره به توصیه اکید حضرت علی (ع) که "با نیکوکار و بدکار، یکسان و برابر رفتار نکنید"، افزود: تشویق همه آحاد تلاشگر در جمهوری اسلامی و اعطای پاداش به آنها و همینطور تقبیحِ عملکردِ ناشایست، از مصادیق رفتارِ عادلانه است. لذا همه ما باید نسبت به این مهم توجه و اهتمام بخرج داده و میانِ آنکه شایستگی تقدیر دارد و آنکه شایستگی ندارد، حتماً تفاوت قائل شویم.

دکتر ابراهیمی ادامه داد: حسب دستورِ ریاست محترم دانشگاه، بر مبنای وظیفه ذاتی و نوعِ عملیاتی که معاونت ارزیابی دارد، باید در این عرصه بتواند علاوه بر ترسیمِ زحماتِ تلاشگرانِ دانشگاه، آن را در نشست های مختلف به نمایش گذاشته و از شایستگان، تقدیر کند.

او با بیان اینکه دانشگاه مبتنی بر ایده و اهدافی بنا شده که باورها و انگارهایی بر آن مترتب است، گفت: در این میان افراد و منابع انسانیِ دانشگاه، عواملِ مهم و پیش برنده ی تمامی فعالیت ها و همچنین عوامل رسیدن به هدف محسوب می شوند و در صدر اینها، ریاست دانشگاه، مسوول تحقق اهداف است. بنابراین شناخت قابلیت ها، توانمندی ها و خصوصیت های رفتاری کارکنان، امری ضروری بوده و پشتیبانِ برنامه رشد و تعالی سازمان است.

 مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت:  برنامه های متنوعی در ساخت نقشه ی عمل معاونت نظارت خودنمایی کرده است؛  که از این جمله میتوان به مدیریتِ عملکرد منابع انسانی و همچنین مدیریتِ عملکرد سازمانی و رشد و تعالی سازمان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان دومین سالِ برنامه محوری خود را در عملکردِ سازمانی پشت سر گذاشته، افزود: دانشگاه در تلاش است تا بتواند پیامدهای ناشی از عملکردِ  صحیح، درست و موثر را در حوزه ارزیابی، عملکردِ منابع انسانی، انتخاب کارمند نمونه و پایه های تشویقی، رصد و از شایستگان قدردانی کند.

دکتر ابراهیمی ادامه داد: طی این دو سال، ارزیابی برنامه عملیاتی به گونه ای بود که حوزه های پرتوفیق دانشگاه مورد ارزشیابی و بر اساس نتایج،  برگزیدگان بعنوانِ  تلاشگران تحول دانشگاه، مورد قدردانی قرار گرفتند. همچنین از مدیرانی تلاشگر در موضوع منابع انسانی نیز براساس بند ۸ آیین نامه، تقدیر و پایه های تشویقی برایشان لحاظ شد.

وی با بیان اینکه موضوع اساسیِ ارزیابی درونی گروه های آموزشی هم در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: در این راستا جایزه تعالی گروه های آموزشی در دستور کار است که امیدواریم تلاش مدیران گروه های آموزشی هم در آینده ای نزدیک، قابل نمایش و به عبارتی به افتخارات مجموعه فعالیت دانشگاه اضافه شود.

مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه مساله اساسی ما برخورداری یا ضرورت برخورداری از نظام جامع، نظارت و ارزیابی است، افزود: خوشبختانه این امر در حال شکل گیری بوده و آنچه که تا به امروز تحقق یافته، نظام جامع  ارزیابی عملکرد و نظام تشویق  است که جای آن در کل کشور و تمامی سازمان ها خالی است.

وی با بیان اینکه  کشورهای دیگر نظام پاداش خود را مبتنی بر دو نگاه و دو بالِ تشویق و تنبیه بنا کرده اند و ما هم امیدواریم بتوانیم خردادماه امسال دستیابی به چنین نشانی را جشن بگیریم،  اظهار داشت: برای دستیابی به شناخت درست و قضاوتِ منصفانه، ضروریست که مکانیزم های مختلفی طراحی و به اجرا دربیاید. مساله اساسی ما برخورداری از ابزارهای معتبر و پایا  بوده و نکته مهم این است که در مقابلِ موضوع شاخص های ادراکی و ذهنی، در موضوع شاخص های عملکردی و عینی که محتاج مستندات و شواهد و مدارک است، گاهی با مشکلات عدیده ای روبرو میشویم که یکی از این مشکلات پرهیز از امتیازدهی متناسب با استحقاق است.

وی با تاکید مجدد بر اینکه لازم است در سراسرِ کشور میان کسی که تلاش ایفای نقش می کند و آن کس که نیاز به تلاش بیشتر و اقدام به اصلاحِ رفتاری و عملی دارد، تفاوت قائل شویم، تصریح کرد: ما برای همه برنامه های ارزیابی مان راهنمای عمل تدوین میکنیم و در کنار آن، جلسات همفکری را برای رسیدن به یک همنوایی در دستور کار قرار دادیم. تمام این اقدامات در واقع حرکت به یک جهت واحد است و آن؛ همفکری و در نهایت برخورداری از یک فهم مشترک از هدف نهایی دانشگاه است که امیدوارم با دِرایت مدیران محترم، میل به تحولات آرمان گرایانه و تحقق اهداف مترقی دانشگاه میسر شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه  نظام پاداش حتماً باید ناظر بر ارزش ها و منافع سازمان باشد، افزود: باید تلاش کنیم کارمند نمونه را شناسایی کنیم تا هم خودِ او؛ برای تقویت وجدان کاری، رعایت انضباط اجتماعی و دستیابی به اهداف سازمانی، تلاشگر باشد و هم دیگران را در این موقعیت راهنمایی کند.

وی ادامه داد:  برای انتخاب و معرفی برگزیدگان با تلاش و بررسی های اعضای ستاد مرکزی سازمان و ستاد هر یک از استان ها بر پایه معیارهای اعلام شده، درنهایت حدود هزار و ۱۰ نفر مشمول شرکت در طرح تشخیص داده که برخی به دلیل نقص در فاکتورها، از دور خارج شدند.

او گفت: بر این اساس در سطح مدیران ۱۰ معیار با ۵۹ شاخص، با سقف ۱۸۱ امتیاز،  قابلیت اندازه گیری رفتارها، رویکردها و نگرش های شایسته را داشت، اما پایه و مبنای تقاضا در حوزه مدیریت، کسب امتیاز۱۳۰ بود. یعنی هر کس حداقل امتیاز ۱۳۰ را به دست می آورد، می توانست در این طرح شرکت کند. در سطح کارشناسان نیز هشت معیار، با ۴۷ شاخص، تا سقف ۱۴۴ امتیاز تعریف شد که حدنصاب؛ ۱۰۰ امتیاز بود و در سطح کارکنان هم  هفت معیار و ۳۷ شاخص تا سقف ۱۱۸ امتیاز  با حدنصاب ۸۰  امتیاز، در نظر گرفته شده بود